اقدامات ضروری در ۱۰۰ روز اول رهبری کسب و کار

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رهبران کسب‌وکار در شروع فعالیت خود علاوه بر مدیریت تیم و شرکت، باید آگاهی و شناخت خود را نسبت به بازار و مشتریان افزایش دهند.
تبلیغات

نرخ تغییرات در حوزه‌ی تکنولوژی باعث شده است که ما مدام شاهد شرکت‌هایی باشیم که در حال تأمین سرمایه و برنامه‌ریزی برای کسب درآمد هستند و از طرف دیگر، متأسفانه هر روز تعداد بیشتری از استارتاپ‌ها شکست می‌خورند و از بازار خارج می‌شوند. این شرایط پویا، هم چالش‌های بیشتری را در مقابل مدیران و رهبران قرار داده و هم فرصت‌های جدیدی را برای آن‌ها فراهم کرده است. تغییر و تبادل نقش در بین صنایع تبدیل به امری متداول شده و از همین رو، کارآفرینان و رهبران برای موفقیت خود به کسب مهارت‌های بیشتری نیاز دارند. اولین ۱۰۰ روز در پروسه‌ی کاری رهبری، دوره‌ای حساس است که می‌تواند پایه‌ای مؤثر و معنی‌دار را برای شرکت رقم بزند.

در این مطلب ۶ گام مهم را که به شما کمک می‌کنند نقش رهبری خود را با قدرت و تأثیر بیشتری شروع کنید، به‌اختصار شرح می‌دهیم:

گوش بدهید و یاد بگیرید

اگر شما در جایگاه مدیر یا رهبر قرارگرفته‌اید، بی‌شک از شما انتظار می‌رود که ارزش زیادی برای شرکت خود به وجود بیاورید. در این راه نکات بسیاری وجود دارد که باید یاد بگیرید. باید محیطی را خلق کنید که توان یادگیری شما را از فرصت‌ها به حداکثر برساند. به‌علاوه باید ارتباطات زیادی با کارمندان، مشتریان و سهامداران داشته باشید. از آن‌ها بپرسید چه اموراتی خوب پیش می‌رود، کجا به مشکل برخورده‌اند، چطور می‌توانید به آن‌ها کمک کنید، چه چیزی می‌تواند شرکت شما را بهتر کند و اگر آن‌ها جای شما بودند، چه تصمیم‌هایی اتخاذ می‌کردند. سپس به پاسخ آن‌ها خوب گوش دهید. درست است که اغلب رهبران به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند، ولی اهمیت شنیدن و گوش دادن دست‌کم گرفته‌شده است. شما با پرسیدن و گوش دادن به اطلاعات زیادی در مورد موضوعات مهم روز دست پیدا می‌کنید. ضمن اینکه این کار به شما کمک می‌کند تیم خود را بهتر بشناسید و فرهنگ حاکم بر شرکت را، چه خوب و چه بد، حس کنید.

leadership role

ارتباط برقرار کنید، اعتمادسازی کنید و درهای دنیای مجازی را باز کنید

به کارمندانتان بگویید که قصد انجام چه‌کاری را دارید و پس از انجام کار، به آن‌ها بگویید که از این اقدام، چه چیزهایی یاد گرفته‌اید. برای اعتمادسازی و ایجاد روابط با کارمندان و مشتریان، شفافیت، اقدام و پیگیری، نکاتی ضروری هستند. شما باید در دسترس و پاسخگو باشید. اطمینان حاصل کنید که کارمندانتان می‌دانند کجا می‌توانند شما را پیدا کنند و شما را در جریان افکار و ایده‌ها و بازخوردهای خود قرار دهند. درعین‌حال، برای اینکه بتوانید آینده‌ی بهتری را برای محصولات خود بسازید، خیلی زود وارد ارتباطات مجازی شوید و فعالیت‌ها خود را شروع کنید.     

مت کین، مدیرعامل شرکت Couchbase برای اجرای سیاست درهای باز، میز کاری خود را در همان سالنی قرار داده است که کارمندانش کار می‌کنند. همان‌طور که ضروری است کارمندان دقیقاً بدانند که شرکت در چه مسیری حرکت می‌کند و در چه نقاطی احتیاج به بهبود و تقویت دارد، باید محیطی را برای آن‌ها فراهم کرد که بتوانند به آزادی نظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند.

گاهی برای پیشرفت بیشتر، باید سرعت فعلی خود را کم کنید

به‌عنوان یک رهبر اغلب از شما انتظار می‌رود که خیلی سریع در پروسه‌های مختلف به نتیجه برسید. شاید این انتظار نامعقول نباشد، اما شما باید مراقب باشید بدون برنامه و آگاهی، هیچ فرآیندی را شروع نکنید. ابتدا سرعت خود را کم کنید تا بتوانید همه‌ی اطلاعات لازم یک پروژه و داده‌های موقعیت کنونی خود را به دست بیاورید و این اطلاعات را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید. رهبرانی که از ابتدا رویکردهای متفکرانه‌تری در پیش می‌گیرند، در بلندمدت به نتایج باکیفیت‌تری دست پیدا می‌کنند.

برای درک بازار و محصول خود، برنامه‌ای هم‌زمان داشته باشید

درون حباب زندگی نکنید. رهبران جدید نه‌تنها باید شرکت و محصولات خود را بشناسند، بلکه باید چشم‌انداز وسیع بازار را هم به‌خوبی زیر نظر داشته باشند. مشتریان خود را شناسایی کنید و بررسی کنید که رقیبانتان چگونه عمل می‌کنند.

در همین زمانی که شما مشغول یادگیری تجربیات جدید هستید، شرکت هم باید به روند کاری خود ادامه دهد. تیم خود را با آموزش‌های شخصیتان محدود نکنید. تصمیم بگیرید که چه‌کارهایی را می‌توانید خودتان به عهده بگیرید تا سرعت شرکت افزایش پیدا کند. مثلاً آموزه‌های خود را در بخش فروش به کار بگیرید یا مسئولیت تحلیل گزارش‌ها را بپذیرید. در روند تولید محصول، مراحل زیادی وجود دارد که شما با شرکت در آن‌ها می‌توانید درک بهتری از محصول و بازار آن به دست آورید.

 خودتان را با سرعت حرکت شرکت هماهنگ کنید

شما باید با سرعت عملیات شرکت و کارکنان آشنا شوید و عملیات و شیوه‌ی اجرایی شرکتتان را درک کنید. به‌عنوان رهبر شرکت اگر شما در شرایطی خاص ناگهان نقش کارمندان را تغییر دهید یا انتظار داشته باشید که آن‌ها برنامه‌ها را با سرعتی بیش‌ازپیش جلو ببرند، به آن‌ها استرس بالایی تحمیل خواهید کرد. شکی نیست که نوآوری مفید و مهم است، اما درک و در نظر گرفتن مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا تغییرات مؤثر واقع شوند، عنصری ضروری است.

به شرایط بحرانی واکنش نشان بدهید

یادگیری، بهبود آگاهی و شناخت‌های بنیادی، در آینده‌ی شما و شرکتتان اهمیت زیادی خواهد داشت، ولی فراموش نکنید که باید شرکتتان را در این لحظه نیز مدیریت کنید. شما باید در برابر بحران‌های داخلی و خارجی که موفقیت و رشد شرکت را تهدید می‌کنند، واکنش و اقدامی مؤثر داشته باشید. شما باید خود را برای مسائلی که پیش روی شما است، مثل یک قرارداد بزرگ یا تغییرات ناگهانی بازار یا مشکلات کارمندان، آماده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات