۲۶ مرداد: انتشار کتاب مزرعه حیوانات

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۷۲ سال پیش در چنین روزی، کتاب معروف مزرعه حیوانات به قلم جرج اورول در کشور انگلستان منتشر شد. این رمان در خلال جنگ جهانی دوم نوشته و در سال ۱۹۴۵ در انگلستان برای نخستین بار منتشر شد.
تبلیغات

 ۷۲ سال پیش در چنین روزی (۱۷ آگوست سال ۱۹۴۵)، کتاب معروف مزرعه حیوانات به قلم جرج اورول و به زبان انگلیسی منتشر شد. این کتاب به فاصله چند ماه بعد از انتشار، در ایران ترجمه و منتشر شد. این رمان درباره‌ی گروهی از حیوانات است که صاحب مزرعه‌ی خود را فراری می‌دهند و خود کنترل مزرعه را در دست می‌گیرند. در این داستان رهبری جنبش حیوانات را گروهی از خوک‌ها به دست می‌گیرند؛ ولی بعد از گذشت مدتی، خود شروع به بهره‌کشی از حیوانات و از بین بردن مخالفان خود می‌کنند.

اریک آرتور بلر با نام مستعار جرج اورول، در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۰۳ در کشور هندوستان چشم به جهان گشود. او مدت زیادی در هند زندگی نکرد و در همان کودکی به همراه خانواده‌ی انگلیسی خود به کشور انگلستان بازگشت. بلر در خلال سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۷ در کشور برمه که یکی از مستعمرات دولت انگلستان بود، به‌عنوان پلیس مشغول به کار شد. تجربه‌ی زندگی در هند و برمه به‌عنوان مستعمره‌ی انگلستان، موجب شد او با پدیده‌ی فقر از نزدیک آشنا شود. بلر در دوران جوانی مدت میان فقرا و بی‌خانمان‌های لندن و پاریس زندگی کرد. این تجربه از زندگی و لمس پدیده‌ی فقر از نزدیک در کنار مشاهده‌ی اشرافیت خانواده‌های مرفه، موجب شد زیربنای ذهنی خلق داستان‌هایش شکل بگیرد.

بلر بر اساس تجربه‌ی زندگی میان فقرای شهرهای لندن و پاریس، شروع به نوشتن اولین کتابش تحت عنوان «آس و پاس‌ها» در پاریس و لندن کرد و ۲ کتاب دیگر به نام «روزهای برمه» بر اساس تجربیات زندگی‌اش در کشور برمه و «دختر کشیش» بر اساس تجربیات زندگی‌اش در لندن نیز نوشت. او در دهه‌ی ۱۹۳۰ به اسپانیا رفت تا در مقابل حکومت ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا، بجنگد که البته در همین جنگ نیز مجروح شد و جراحت این جنگ تا آخر عمر همراه وی بود. اریک آرتور بلر بر اساس تجربیات جنگ و زندگی در کشور اسپانیا کتاب «درود بر کاتالونیا» را نوشت. او در خلال جنگ جهانی دوم به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت شد؛ ولی بعد از مرگ مادرش در سال ۱۹۴۳، تصمیم به نوشتن رمان جدیدی بر اساس تمامی تجربیات زندگی‌اش گرفت؛ رمانی که امروزه نام وی را در تاریخ ادبیات جاودان کرده است، یعنی مزرعه حیوانات. اریک آرتور بلر نوشتن این کتاب را در سال ۱۹۴۵ به پایان رساند و در همان سال و سال ۱۹۴۶ این کتاب در اروپا و آمریکا منتشر شد. این کتاب شهرت اریک آرتور بلر را با نام مستعار جرج اورول جهانی کرد. جرج اورول در سال ۱۹۴۸ کتاب دیگریتحت عنوان «۱۹۸۴» منتشر کرد که این رمان نیز جزو برترین آثار این نویسنده انگلیسی به‌حساب می‌آید و فیلم ۱۹۸۴ به کارگردانی مایکل رادفورد نیز با وفاداری کامل به اصل داستان بر اساس همین کتاب جرج اورول ساخته شده است.

جرج اورول در ۲۱ ژانویه سال ۱۹۵۰ و در ۴۶ سالگی چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۲۶ مرداد (۱۷ آگوست)

۱۸۳۵ - ثبت پتنت آچار

۱۸۵۹ - پرواز اولین بالون حمل نامه در ایالات متحده آمریکا

۱۹۰۸ - نمایش عمومی اولین فیلم انیمیشن تاریخ در فرانسه. این فیلم Fantasmagorie نام داشت.

۱۹۴۴ - زادروز لری الیسون، تاجر آمریکایی و یکی از مؤسسان شرکت اوراکل

این مطلب در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات