تست رانندگی هیوندای جنسیس G80 Sport

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
با بررسی جدیدترین محصول جنسیس، G80 Sport 2018 همراه ما باشید.
تبلیغات

تقریبا ۲ سال است که جنسیس به عنوان برند لوکس هیوندای فعالیت می‌کند؛ در واقع جنسیس باید با شرکت‌هایی که حدود ۱۰۰ سال تجربه دارند، رقابت کند. با توجه به اینکه برندهای مشهور سازنده‌ی خودروهای لوکس، برای شناخته شدن فرصت زیادی داشته‌اند، مطرح بودن در بین اذهان عمومی برای جنسیس خیلی مهم است.

آیا جنسیس، واقعا نوش دارویِ بعد از مرگ سهراب است؟

2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport

نباید خیلی سریع نتیجه‌گیری کنیم؛ جنسیس تا سال ۲۰۲۱، حدود ۶ خودرو روانه بازار می‌کند. در حال حاضر فقط مدل‌های جی۸۰ (G80) و جی۹۰ (G90) در دسترس هستند. جی۹۰ خودرو قابل قبولی بوده است. اگر چه که هم قد و قواره‌ی رقبای خود نبود، ولی کیفیت سواری این خودرو، جزء بهترین تجربه‌های حالِ حاضر است. بطوری که در بررسی‌های انجام شده، جی۹۰ بر روی سرعت‌گیرها کاملا راحت بوده است. به نظر انگِس مکنزی، رئیس دفتر بین‌المللی مجله موتورترند:

جی۹۰ یک خودرو لوکس کره‌ای است که از محصولات آمریکا یا ژاپن بهتر است؛ بله درست شنیدید، از لکسوس هم بهتر است.

جی۸۰ اسپرت برخلاف برادر خودش جی۹۰ مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است و به جای تقویت حس لوکس، بر کارایی تمرکز کرده است. نتیجه این کار، حس عجیب مخلوطی از یک خودرو اسپرت، و یک سواری راحت است.

2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport

جی۸۰ به یک پیشرانه ۶ سیلندرِ ۳.۳ لیتری، با ۲ توربو مجهز شده که ۳۶۵ اسب‌بخار، قدرت تولید می‌کند. این مقدار، کافی است و اصلا وسوسه نمی‌شوید که مدل ۸ سیلندرِ ۴۲۰ اسب‌بخاری را انتخاب کنید. حتی مدل پایه، ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری با ۳۱۱ اسب‌بخار هم جوابگوی نیاز شما خواهد بود. علی‌رغم قدرت فراوانِ مدل مورد بررسی، حس وزن و هدایت پذیری خودرو، احساس بسیار خوبی دارد.

اعداد و ارقامی که پس از بررسی این سدان در پیست جمع آوری شد، دید بهتری نسبت به عملکرد این خودرو در برابر رقبای مهم آن به ما می‌دهد. جی۸۰ از حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ظرف ۵.۲ ثانیه طی کرد؛ که نسبت به مدل جی۹۰ تمام چرخ محرک با همین پیشرانه، ۰.۲ ثانیه سریعتر است و در مقایسه با مدل پیشین، هیوندای جنسیس تمام چرخ محرک با پیشرانه ۳.۸ لیتری که شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۶.۴ ثانیه بود، کاملا برتری دارد. عملکرد جی۸۰ اسپرت از لکسوس GS 350F اسپرتِ محور عقب نیز بهتر است. این مدل لکسوس که البته ۳۱۱ اسب بخار دارد، در زمان ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport

سدان‌های لوکس آلمانی، از جی۸۰ سریعتر هستند. مرسدس AMG E43 4Matic   مدل ۲۰۱۷ زمان ۴.۶ ثانیه و آئودی کواترو A6، با پیشرانه ۶  لیتری مدل ۲۰۱۶، زمان ۴.۷ ثانیه، آن هم با فقط ۳۳۳ اسب‌بخار ثبت کرده‌اند.

جی۸۰، حداقل پس از اینکه حرکت می‌کنید حس استحکام را القا می‌کند. کریس والتون آزمایش کننده‌ی مجله موتورترند، می‌گوید:

وقتی خودرو ساکن است تقریبا خیلی نرم به نظر می‌رسد. تاخیر توربو از دور موتور ۲.۵۰۰ به بالا، افزایش قدرت احساس می‌شود. دور موتور حوالی ۲۰۰۰ جالب به نظر می‌رسد، هرزگردی چرخ‌ها به قدری است که نمی‌توان آن را کنترل کرد.

در تست پیچیدن فیگور 8، جنسیس زمان ۲۷.۵ ثانیه و میانگین ۰.۶۶ نیروی جی را به دست آورد.رقبای دیگر جی۸۰ بهتر عمل کردند؛ مثلا لکسوس GS F اسپرت زمان ۲۵.۵ و میانگین ۰.۷۴نیروی جی داشت. مرسدس زمان ۲۵.۱ با میانگین ۰.۷۷ نیروی جی و آئودی نیز زمان ۲۵.۳ و ۰.۷۹ نیروی جی را ثبت کردند.

جی۸۰ مسافت ۴۰۰ متر را با حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت، در ۱۳.۸ ثانیه طی کرد؛ مرسدس حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر در ساعت با زمان ۱۳.۱ ثانیه، لکسوس حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت با زمان ۱۴.۴ ثانیه و آئودی حداکثر سرعت ۱۶۸ کیلومتر در ساعت با زمان ۱۳.۳ ثانیه را به دست آوردند.

جی۸۰ با داشتن ۲ تن وزن ، در پیچ‌ها حس سنگین بودن را القا می‌کند؛ اگرچه که حالت اسپرت فرمان، حس فرمان پذیری را سبک‌تر می‌کند ولی به قدری نیست که بتوان به آن هندلینگ اسپرت گفت. مانند تمام خودروهای سواری در کلاس لوکس، به هنگام رانندگی با سرعت معمولی در بزرگراه، صدایی به داخل خودرو منتقل نمی‌شود. اما فنربندی اسپرت سفت وسخت، قدرت زیاد و صدای زیبای پیشرانه، شخصیت دوگانه جی۸۰ را برملا می‌کند.

زک گِیل، ویراستار ارشد مجله موتورترند، معتقد است که جی۸۰ اسپرت به اندازه‌ی لکسوس GS F اسپرت، سبک نیست. اما در مقایسه با برادر کوچکترش ، جی۸۰ با پیشرانه ۳.۸ لیتری، چابک‌تر عمل می‌کند و در شتاب و ترمز برتری دارد. گِیل اشاره می‌کند:

به نظر من که اسپرت است اما یک اسپرتِ راحت؛ اما نمی‌شود هم اسپرت بود و هم راحت.
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport

نمای داخلی خودرو هم همین تناقض را دارد. صندلی‌های اسپرت، پدال‌های آلومینیمی، استفاده از فیبر‌کربن همه به تمرکز اصلی جنسیس به لوکس و راحت بودن اشاره می‌کنند. حتی صندلی‌ها مجهز به گرم‌کن و سردکن داخلی، پوشش چرمی دارند، پشت سری‌ها نیز چرمی و مجهز به نمایشگر هستند. در جلو یک نمایشگر لمسی با ابعاد ۹.۲ اینچ و مسیریاب ماهواره‌ای وجود دارد. صندلی‌های راننده کنترل برقی ۱۶ حالته و دیگر صندلی سرنشین جلو کنترل برقی ۱۲ حالته دارد. در کنسول وسط، شارژر وایرلس، Android Auto  و Apple CarPlay قرار دارد و عقب خودرو نیز یک فضای بسیار بزرگ را فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این خودرو، می‌توان به چراغ‌های LED در جلو و چراغ‌های خودکار در روز، صندوق عقب برقیِ هوشمند و سانروف برقی اشاره کرد.

2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport

آپشن‌های ایمنی نیز شامل ترمز اضطراری خودکار با قابلیت شناسایی عابر پیاده، کروز کنترل، سیستم کمک به رانندگی در بین خطوط، حسگر‌های پارک در جلو و عقب، برف‎پاک‌کن‌های اتوماتیک و شیشه جلوی ضد مه است. تمام این موارد به صورت استاندارد بر روی خودرو هستند چرا که عملا جنسیس، به جز سیستم تمام چرخ محرک، هیچ آپشنی برای جی۸۰ در نظر نگرفته است. با قیمت ۵۶.۲۲۵ دلار، جی۸۰ در مقایسه با بی ام و، لکسوس، آئودی و بخصوص مرسدس قیمت مناسب‌تری دارد.

2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport
2018 Genesis G80 Sport

امروزه خودروسازان، راحتی بیشتری به سدان‌های سنتی اسپرت اضافه می‌کنند که موفقیت‌هایی هم داشته‌ است. جنسیس تابحال بر روی اسپرت بودن یا عملکرد بهتر در پیشرانه، تاکید نداشته، اما باید ببنیم کامپکت جی۷۰ به کدام طرف خواهد رفت. در هر صورت، می‌توان گفت که قدرتِ جی۸۰ هیجان‌انگیز است و سواری آن، حس اسپرت جذابی دارد اما وزن بالا، شتاب متعادل در مقایسه با رقبا و فضای بزرگ صندلی‌های عقب، این خودرو را بیشتر از هر چیز، به یک سدان راحت تبدیل می‌کند.

مشخصات جنسیس جی۸۰ اسپرت (۳.۳ لیتر)

قیمت

۵۶.۲۲۵ دلار

مشخصات کلی

موتور جلو، محورعقب، ۵سرنشین، سدان ۴ درب

پیشرانه

۳.۳ لیتر، ۳۶۵ اسب‌بخار، ۵۱۰ نیوتن‌متر توربو دوقلو ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ DOHC

جعبه دنده

اتوماتیک ۸ سرعته

وزن (توزیع وزن جلو/عقب)

۲۰۳۶ کیلوگرم (۴۸/۵۲ درصد)

فاصله محور جلو و عقب

۳۰۱ سانتی‌متر

طول، عرض، ارتفاع

۴۹۹ ، ۱۸۹ ، ۱۴۸ (سانتی‌متر)

شتاب ۰ تا ۱۰۰

۵.۲ ثانیه

شتاب ۴۰۰ متر

۱۳.۸ ، حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت

مسافت ترمز از سرعت ۱۰۰ تا ۰

۳۵ متر

نیروی جی

۰.۸۲ (میانگین)

تست فیگور ۸

۲۷.۵ ثانیه ، ۰.۶۶ نیروی جی

مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر

(شهر/بزرگراه/ترکیبی)

۱۶.۱ ، ۹.۹ ، ۱۳.۳ (لیتر)

استاندارد EPA

(شهر/بزرگراه/ترکیبی)

۱۶.۶ ، ۱۱.۳ ، ۱۴.۲ (لیتر)

مصرف انرژی در ۱۶۰ کیلومتر

(شهر/بزرگراه)

۱۹۸ ، ۱۳۵ (کیلووات ساعت)

مقدار آلایندگی

۰.۴۴ کیلوگرم دی اکسید‌کربن

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات