فناوری دوربین جدید تشخیص عمق کوالکام برای واقعیت مجازی و اسکن چهره

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام قصد دارد با فناوری دوربین جدید خود، قابلیت‎هایی مانند تشخیص عمق و اسکن چهره را به دستگاه‎های اندرویدی بیشتری در نسل‎های آینده بیاورد.
تبلیغات

پروژه ماژول دوربین کوالکام با نام اسپکترا (Spectra)، یکی از مهم‎ترین فناوریهایی است که به‌زودی در نسلهای جدید دستگاههای مبتنی بر اندروید شاهد آن خواهیم بود. از برجستهترین ویژگیهای این پروژه، قابلیت تشخیص عمق و اسکن چهره است که امکان احراز هویت کاربر از طریق عنبیه چشم را امکانپذیر مینماید.

سیستم اسپکترا به تولیدکنندگان گوشی‎های هوشمند این امکان را میدهد که قابلیتهای جدیدی به دوربین محصولات خود اضافه کنند. این مسئله بیشتر برای دوربینهای دارای لنز دوگانه صادق است. در حال حاضر اغلب محصولات از لنز دوم خود برای بهبود کیفیت تصویر لنز اولیه از طریق فوکوس تله‎فوتو یا سنسور سیاه و سفید استفاده میکنند.

qualcomm spectra

مهم‎ترین قابلیت این فناوری، افزوده شدن امکان تشخیص عمق به دوربین است. در نسخه پایین رده و ساده، این قابلیت بیشتر به افزایش کیفیت تصاویر ثبت‌شده کمک میکند. امکان تشخیص عمق دو نقطه مختلف میتواند موجب ایجاد افکت بوکه شود؛ به‌طوری که سوژه به‌صورت شفاف ظاهر میشود و فضای اطراف آن تار خواهد بود. به گفته کوالکام، این فناوری جدید میتواند بسیار بهتر از گوشیهای اندروید کنونی در تشخیص عمق و اعمال افکت بوکه عمل کند.

اما نسخه رده‎ بالای این فناوری از ماژول‎های بیشتر همانند پروژکتور مادون قرمز و دوربین مادون قرمز استفاده میکند. پروژکتور گفته‌شده نقطههایی در محیط پخش میکند و سپس دوربین آنها را تشخیص میدهد. استفاده از این دو ماژول، در نهایت تصویری سه‌بعدی از محیط ایجاد میکند. در دموی منتشرشده توسط کوالکام، فناوری مذکور امکان تشخیص فشرده شدن کلیدهای پیانو و تغییر ارتفاع آنها را نیز دارد.

qualcomm spectra

از قابلیت‎های کاربردیتر ویژگی تشخیص عمق، میتوان به بهبود شناسایی صورت و تشخیص چهره برای احراز هویت کاربر با ضریب امنیتی بالا اشاره کرد. چنین سطح پیشرفتهای از تشخیص عمق، پتانسیل بسیار بالایی برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فراهم میکند و در آیندهای نزدیک، محصولات میانرده نیز به چنین قابلیتهایی مجهز میشوند.

در حال حاضر کوالکام در زمینه واقعیت مجازی نیز اقدامات بزرگی انجام داده است. پلتفرم VR 365 با تمرکز بر واقعیت مجازی توسعه داده شده تا بتواند بدون نیاز به اتصال به رایانه، محتوای مذکور را نمایش دهد. البته چنین سیستم‎هایی قطعا به قدرتمندی محصولاتی مانند اچ‌تی‌سی وایو یا آکیولس ریفت نخواهند بود؛ اما می‎توانند تجربهای بهتر از گیر وی‌آر سامسونگ یا دی‌دریم گوگل به کاربران ارائه دهند. حتی به کمک تشخیص عمق، دوربین می‎تواند حرکات دست کاربر را تشخیص دهد و از برخورد آن با اشیاء جلوگیری کند.

به نظر می‎رسد کوالکام بسیار هوشمندانه عمل کرده و طرحهای جدید خود را درست کمی پیش از معرفی آیفون جدید در اختیار علاقهمندان قرار داده است. انتظار میرود ماژولهای جدید این شرکت در کنگره موبایل جهانی سال آینده توجه بسیاری به خود جلب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات