تولید بافت زیستی شبیه به لایه‌های دستمال کاغذی برای ترمیم اندام‎های انسان

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان موفق شدند با استفاده از  احشای حیوانات، بافتی همانند دستمال کاغذی ایجاد کنند که قابلیت ترمیم و بازسازی اندام‎های آسیب دیده را دارد.
تبلیغات

محققان دانشگاه نورث‌وسترن ایالات متحده به صورت اتفاقی توانستند بافتی زیستی همانند دستمال کاغذی ایجاد کنند که ممکن است در آینده نقش مهمی برای کمک به بیماران داشته باشد. 

در این روش ابتدا اندام‎های غیرقابل استفاده خوک و گاو از کشتارگاه‎ها جمع‎آوری می‎شود و سپس به کمک شوینده‎های زیستی، سلول‎های این اندام‎ها از بین می‎رود. با این کار مجموعه‎ای از ساختارهای پروتیینی طبیعی و مواد بیوشیمیایی باقی می‎ماند که ماتریکس خارج سلولی نام دارد. سپس مواد باقی‌مانده خشک می‎شوند و به صورت پودر در می‎آیند و در آخر نوار‎های نازکی از آن‎ها ساخته می‎شود.

paper tissue

این نوارها هر کدام منبع خاصی دارند و به همین دلیل مواد تشکیل‌دهنده‌ی‎ آن‎ها متفاوت است. با توجه به اندامی که از آن برای تولید بافت مورد نظر استفاده شده است، می‎توان کاربرد‎های گوناگونی برای این نوار تعریف کرد. به طور مثال نوارهای تولیدشده از بافت تخمدانی می‎توانند هورمون‎های طبیعی بدن انسان را تولید نمایند. با کاشتن این نوارها در زیر پوست بیماران مبتلا به سرطان، می‎توان سطح هورمون‎های آن‎ها را به حالت طبیعی بازگرداند.

این بافت زیستی امکان استفاده به عنوان محرک سلول‎های بنیادی انسان را هم دارد و به ترمیم بافت‎ها کمک می‎کند. از این رو می‎توان در آینده کاربردهای دارویی یا استفاده‎های ابزاری در بخش جراحی برای آن متصور شد. به طور مثال به کمک چنین نواری امکان دارد روند ترمیم جراحت‎ها را تسریع کرد. به دلیل انعطاف پذیری بالا می‎توان از آن به عنوان بافت ترمیمی و جایگزین نیز در جراحی‎ها استفاده کرد.

paper tissue

جالب است بدانید این محصول به صورت اتفاقی کشف شده است. سرپرست این گروه پژوهشی، آدام ژاکوس، در حال کار روی مواد زیستی با قابلیت چاپ سه‎بعدی برای ترمیم استخوان، ماهیچه و عصب بوده است. در هنگام جمع‎آوری مواد باقی‎مانده در محیط کار، وی متوجه سفت شدن آن‎ها به صورت ورقه‌مانند می‎شود. سپس ایده‌ی استفاده از سایر اندام‎ها برای تولید چنین ورقه‎هایی به ذهن او خطور می‎کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات