جلوگیری از شکست در کارآفرینی

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شکست کارآفرینان در تاسیس و توسعه‌ی کسب وکار، امری اجتناب ناپذیر است. اما با رعایت برخی نکات می‌توان احتمال این اتفاق را کاهش داد.
تبلیغات

مسیر کارآفرینی هیجان‌انگیز اما پرمسئولیت است. افرادی که کسب‌وکار خود را برپا می‌کنند، اهداف و آرزوهای زیادی در سر دارند. آن‌ها می‌خواهند خدمات و محصولات مختص به خودشان را داشته باشند، دوستان‌ و آشنایان را تحت تاثیر قرار داده و مخاطبان‌شان را به میلیون‌ها نفر افزایش دهند. اما برای تحقق تمامی این اهداف راه پرفراز و نشیبی در پیش است که لازم است از عوامل خطرساز زیر دوری کرد:

کمال‌گرایی را کنار بگذارید

گاهی کارآفرینان ارائه‌ی خدمات‌شان را به تعویق می‌اندازند و مدام برای رسیدن به حد کمال وسواس به خرج می‌دهند که این رفتار موجب کند شدن مسیر پیشرفت و پیشی گرفتن رقبا می‌‌شود. در حالی که اگر کارتان را هرچه سریع‌تر شروع کنید، در طول مسیر فرصت بازیابی، بهبود و تکمیل ایده‌هایتان را پیدا خواهید کرد.

از پیله‌ی تنهایی‌تان بیرون بیایید

برای اینکه متوجه شوید ایده‌ی کاری و خدمات‌تان چقدر برای مخاطب و مشتری‌تان مفید است، تحقیقات گسترده انجام دهید و بازخورد اطرافیان‌تان را بسنجید. اگر یک ایده از نظر شما و دوستان‌تان خوب و جامع است، دلیل نمی‌شود که برای عموم مردم نیز مثمرثمر باشد. پس بیرون رفته و از راننده، آرایشگر، کارگر، کارمند و دیگر اقشار جامعه نظرسنجی کنید.

خودتان را نبازید

شغل شما تنها بخشی از زندگی‌تان است و باید بدانید که شکست خوردن در کار، به معنی از دست دادن تمام زندگی و یا تحقیر شدن شخصیت‌تان نیست. پس تجربه کسب کنید، از جا برخیزید، مشاوره بگیرید و راه‌های جدید را امتحان کنید. بعضی ایده‌ها به سرعت جواب می‌دهد و موجب پیشرفت‌تان می‌شود، امیدوار و پرتلاش باشید.

ریسک‌پذیر و خلاق باشید

مردم روزانه با تبلیغات و محصولات بسیاری بمباران می‌شوند. پس تصور نکنید که تنها معرفی یک محصول یا خدمت می‌تواند مشتریان را جذب کند. به جای فکر کردن و غصه خوردن از این بازار رقابتی سخت، به فکر نیاز واقعی مشتریان‌تان باشید. کمی ریسک کنید و خدمتی ارائه دهید که آن‌ها را به وجد آورد و نیاز واقعی‌شان را برآورده کند.

از همه چیز در کنار هم لذت ببرید

تعادل داشتن در رفتار شغلی بسیار حائز اهمیت است. اگر شما بخواهید تمامی افرادی که طرفدارتان نیستند را از بین ببرید و مجازات کنید، تنها طرفدارانی می‌مانند که تمامی کارهای‌تان را تایید می‌کنند و این موجب توقف پیشرفت‌تان می‌شود. قبول کنید که منتقدان ما را وادار به تلاش بیشتر می‌کنند.

قوانین و انتظارات سخت نداشته باشید

کارآفرین موفق کسی است که با توجه به شرایط تصمیمات مناسب بگیرد و هدف متناسبی تعیین کند. گاهی در مسیر کاری اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که نیازمند انعطاف‌پذیری است و در آن لحظه بهتر است «بایدها» تبدیل به «می‌شودها» گردد.

واکنش‌های آنی را کنار بگذارید

قله‌ها و چاله‌ها بخشی از مسیر زندگی هستند. لازم است یاد بگیرید که با مشت‌های گره کرده در این مسیر راه نروید و به هر مانعی عکس‌العمل نشان ندهید. در دوران سخت، صبور باشید و چشم‌انداز روشنی به اهداف پیش‌ روی‌تان داشته باشید و پا پس نکشید.

از مقایسه کردن دست بکشید

اگر مداوم خودتان، کارکنان‌تان و مراحل و نتایج کارتان را با دوستان و رقبا مقایسه ‌کنید، موفقیت‌تان نزول می‌کند. بدانید که موقعیت و امکانات هر شخصی و هرشغلی متفاوت است. عده‌ای به سرعت رشد می‌کنند و بعد پایین می‌آیند و عده‌ای آهسته و پیوسته صعود می‌کنند. پس روی کار خود متمرکز شوید.

همیشه جدی نباشید

اگر گاهی به فضای کار‌تان بازی، شوخی و ماجراجویی اضافه کنید، از روزمرگی و خستگی رها می‌شوید، به علاوه ذهن‌تان باز می‌شود و نوآوری وخلاقیت و انرژی در کارها‌ی‌تان سرازیر می‌گردد.

سخنرانی شاد

یک تنه پیش نروید

با دوستان و مشاورین دلسوز و قابل اعتمادی ارتباط داشته باشید که در صورت لزوم بتوانید روی کمک‌شان حساب باز کنید. حضور اشخاصی که بتوانند صادقانه و آشکارا شما را یاری کنند بسیار دلگرم کننده و سودمند خواهد بود و کارها و وظایف بزرگ با همکاری، بهتر پیش خواهد رفت.

ساعات کار مشخص داشته باشید

یک کارآفرین وظایف و مسئولیت زیادی بر دوش دارد و ناچارا باید بیشتر ساعات زندگیش را به کار کردن اختصاص دهد، اما اولویت این زندگی خودتان هستید و لازم است برنامه‌های شخصی نیز برای خود داشته باشید. پس با غذای خوب، خواب خوب و تفریح و وقت گذراندن با خانواده و دوستان، سلامت جسمی و روحی‌تان را تضمین کنید. اینگونه می‌توانید شاداب‌تر و پرانرژی‌تر پیش بروید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات