سرنوشت نامعلوم انتقال سرورهای تلگرام به ایران

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «اقدامات انتقال سرورهای تلگرام به ایران انجام شده است و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.»
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی درباره‌ی فعالیت تلگرام در روسیه گفت: «تلگرام برای فعالیت خود اقدام به ثبت شرکت در کشور روسیه کرده است و بنا به قوانین آن کشور یک نسخه از اطلاعات باید در کشور روسیه باشد.»

درحالی‌که پیش‌تر، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود که در حال رایزنی با مدیران تلگرام است؛ اما تلگرام اعلام کرد که هیچ برنامه‌‌ای برای انتقال سرور به ایران ندارد. بر این اساس جهرمی درباره‌ی انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور ایران گفت: «انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به داخل ایران نیاز به مهلت یک‌ساله دارد.»

به گفته‌ی وی: «فضای فعالیت پیام‌رسان‌ها در کشور اقتصاد پرباری دارد. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی مصوبه دارد کسی که از فضای اقتصادی استفاده می‌کند، باید قوانینی را رعایت کند. به این ترتیب در شورای عالی فضای مجازی از بعد مسائل امنیتی، مطرح‌ شده از آنجا که تلگرام پیام‌رسانی است که اکثر مردم از آن استفاده می‌کنند، تکلیف شده که ما از اطلاعات کشورمان حفاظت کنیم تا از دست‌اندازی بیگانگان جلوگیری به عمل آوریم. بنابراین شورای عالی فضای مجازی خواسته است سرورها به داخل کشور منتقل شود.»

وی افزود: «تأکید ما بر این است که ملاحظات در دبیرخانه مطرح شود، اعضای حقیقی و حقوقی پیگیر هستند؛ با این حال اشتباهی صورت می‌گیرد که بسیاری معتقدند آوردن سرور در ایران به‌نوعی با حریم خصوصی کاربران تناقض دارد و این موضوع ایران هراسی را در فضای مجازی سوق می‌دهد و موضع‌گیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.»

جهرمی تأکید کرد که بودن اطلاعات در درون کشور به معنای نقض حریم شخصی کاربران نیست؛ بلکه انتقال سرور به داخل ایران به‌منظور جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان به اطلاعات کاربران است.

وی همچنین از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست که مطالعه کلان و اطلاع‌ٰرسانی درست داشته باشند؛ چرا که آمدن سرورها به داخل کشور نه‌تنها باعث بهبود کیفیت سرویس می‌شود، بلکه کاهش قیمت‌ قابل توجهی نیز به همراه خواهد داشت.

وی افزود: «پیگیری‌ها انجام شده و ارتباطات برقرار شده. مذاکرات ادامه دارد تا به نتیجه برسد و ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات