ارسال هک‌ناپذیر اطلاعات با ماهواره‌ی کوانتومی توسط چین

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چین با استفاده از یک ماهواره‌ی کوانتومی و با فناوری غیر قابل هک رمزنگاری کوانتومی، موفق شده است از فضا به زمین اطلاعاتی ارسال کند.
تبلیغات

در اقدامی بزرگ و برای اولین بار در چین و دنیای ارتباطات کوانتومی، محققان در پروژه‌ی آزمایش‌های کوانتومی مقیاس فضایی (QUESS) از یک ماهواره‌ی کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی برای ارسال اطلاعات از فضا به زمین استفاده کردند. این داده‌ها به دلیل استفاده از فناوری توزیع کلید کوانتومی (QKD)، غیر قابل هک شدن هستند. پیش از این در آگوست ۲۰۱۶ از این فناوری برای اولین بار در ارسال داده‌ها از ماهواره استفاده شد.

امروزه، رمزگذاری داده‌ها بر اساس معادلات ریاضی مرسوم انجام می‌شود؛ این روش رمزگذاری در اکثر موارد، روشی ایمن در برابر هک شدن است؛ اما با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر به‌ دست‌ آمده است، رایانش کوانتومی توانایی تغییر این روش رمزگذاری را خواهد داشت. از این رو، چین امیدوار است با رمزنگاری کوانتومی، روش رمزگذاری را تغییر دهد. فناوری توزیع کلید کوانتومی برای انتقال داده‌ها، از فوتون‌ها استفاده می‌کند؛ این ویژگی موجب می‌شود دو کاربر مختلف در دو مکان متفاوت، با یکدیگر یک رشته‌ی تصادفی معمولی از بیت‌ها که آن را کلید مخفی می‌نامند، ایجاد کنند.

Chinese QUESS Research Team

تصویر منتشرشده توسط تیم تحقیقاتی آزمایش‌های کوانتومی مقیاس فضایی چین

این روش رمزگذاری، غیر قابل هک شدن است؛ زیرا هیچ راهی برای کپی کردن یک فوتون با یک روش دقیق برای هک کردن وجود ندارد و اندازه‌گیری یک فوتون آن را مختل خواهد کرد و کاربر از این اختلال آگاهی پیدا می‌کند.

آینده‌ای غیر قابل هک شدن

فناوری رمزنگاری کوانتومی می‌تواند پیامدهای بسیار زیادی بر امنیت سایبری داشته باشد؛ کسب و کار آنلاین امنیت بالاتری خواهد داشت و تجارت الکترونیک از مشکلات هک شدن و دزدی هویت رهایی خواهد یافت. این فناوری همچنین مشکلاتی برای جاسوسی مکالمات شخصی توسط دولت‌ها ایجاد خواهد کرد؛ هدفی که رهبران و سازمان‌های جهانی به دنبال آن هستند.

گذرگاه ارتباطی ساخته‌شده توسط چین، مسافتی در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از فضا به زمین طی خواهد کرد و تا ۲۰ برابر بازدهی بیشتری نسبت به فیبر نوری با طول برابر خواهد داشت. مسافت طی‌شده در این انتقال بسیار بیشتر از محدودیت چند صد کیلومتری شناخته‌شده‌ی قبلی است. این دستاورد درنتیجه‌ی حرکت کلی چین برای حضور گسترده در فضا تا سال ۲۰۳۰ بوده است؛ برنامه‌ای که شامل سفر به مریخ در سال ۲۰۲۰ نیز هست.

چین با پایگاه زمینی شبکه‌ی توزیع کلید کوانتومی و سیستم جهانی تعامل ماهواره‌ای، رؤیای داشتن یک شبکه‌ی قدرتمند و جهانی امن برای آینده در سر دارد و این انتقال داده‌، اولین قدم برای به واقعیت تبدیل‌ شدن چنین دیدگاهی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات