میزان رضایت در مشاغل مختلف

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هر شغل مجموعه‌ای از موارد مثبت و منفی همراه خود دارد. در این مطلب درصد خوشحالی و استرس مشاغل را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

اشتغال را می‌توان به غواصی تشبیه کرد. گاهی زیر موج و گاهی روی موج سوار هستید؛ اما در مجموع شنا می‌کنید و به پیش می‌روید. برای مطالعه‌ی دقیق مشاغل، سازمان بیمه‌ی آمریکا به‌تازگی تحقیقی در این زمینه‌ انجام داده است تا احساس افراد را در شرایط کاری مختلف از جمله: آزادکاران، کارآفرینان، کارمندان با حقوق ثابت، کارمندان با دستمزد ساعتی و بازنشستگان مستمری‌بگیر بررسی کند. همچنین امنیت شغلی، تعادل بین کار و زندگی و نحوه‌ی عکس‌العمل افراد مورد مشاهده و مطالعه قرار گرفت که نتایج زیر به دست آمد:

کارآفرینان زندگی شادتری دارند

رئیس کسب‌وکار خود بودن در کارآفرینی موجب برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و زمان‌بندی شخصی می‌شود و این آزادی عمل رضایت فرد را بالا می‌برد. در سنجش رضایت شغلی، این افراد امتیاز ۵.۴ را از نمره کل ۷ کسب کردند.

آزادکاران (افرادی که به‌صورت قراردادی در ازای کاری مشخص مبلغ معینی دریافت می‌کنند) در مقایسه با تمامی مشاغل، حتی نسبت به کارآفرینان از سطح استرس بالاتری برخوردار هستند. حدود ۹۲.۹ درصد آن‌ها اعلام کردند که از انعطاف‌پذیری شغل خود راضی اما از استرس بالا تحت فشار هستند.

کارمندان با حقوق ثابت، از حضور در کنار همکاران خود ناراضی‌اند

حدود دوسوم از کارمندان با حقوق ثابت، اعلام کرد‌ه‌اند که حضور همکار بد می‌تواند بسیار عذاب‌‌آور باشد و آن‌ها این مورد را بدترین جنبه‌ی کار خود دانسته‌اند.

افرادی که فقط به انجام یک کار مشغول‌اند، شادتر هستند

امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، بعضی افراد به‌طور هم‌زمان چند سمت شغلی و چند وظیفه را به عهده می‌گیرند. درحالی‌که تمرکز کردن بر یک حیطه‌ی کاری و یک مسئولیت مشخص، استرس و فشار ناشی از کار را کم می‌کند و سلامت روحی و شادابی فرد را بالا می‌برد. اشخاصی که به چند کار مشغول‌اند، اغلب منفی‌نگر هستند و در ایجاد تعادل بین کار و زندگی مشکل دارند.

رضایت شغلی

افراد دارای چند شغل بابت پرداخت هزینه‌های درمانی نگران هستند

هنگامی که سخن از آزمایش پزشکی و تست سلامت به میان آمد، ۶۶ درصد از افراد تک‌شغلی، ادعا کردند از پس پرداخت هزینه‌‌های درمانی برمی‌آیند و اضطرابی بابت این موضوع نداشتند. اما این اعتمادبه‌نفس در افراد چندشغلی کمتر و حدود ۵۸ درصد بود.

افراد تک‌شغل مخارج خانواده‌شان را بهتر مدیریت و بیشتر صرفه‌جویی می‌کنند

۳۴ درصد افرادی که دارای یک شغل بودند، اعتمادبه‌نفس مالی بیشتر و چشم‌انداز روشن‌تری از دوران بازنشستگی‌شان داشتند. این در حالی است که تنها یک نفر از ۴ فرد چندشغلی، به رشد و تعادل مالی خانوادگی‌اش امید داشت.

کار

کودکانی که در دوره‌ی رونق اقتصادی به دنیا آمده‌اند، اغلب چند‌شغلی می‌شوند

کودکانی که در رفاه و رونق اقتصادی متولد و تربیت می‌شوند از اعتمادبه‌نفس بالاتری برخوردارند و در نتیجهریسک‌پذیری، روحیه‌ی کارآفرینی و خلاقیت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلشان دارند. اکثر این افراد به ۲ شغل مشغول‌ می‌شوند.

کودکان مادران شاغل، در آینده‌ی شغلی‌شان درآمد بیشتری خواهند داشت

افرادی که در دوران کودکی مادر شاغل داشته‌اند، نسبت به دیگر نسل‌ها استقلال، تلاش و درآمد هفتگی بیشتری دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات