اهداف خود را فریاد نزنید

جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تحقیقات نشان می‌دهند که بیان کردن اهداف نه تنها مسئولیت‌پذیری را افزایش نمی‌دهد، بلکه میل و رغبت شما برای رسیدن به آن‌ها را نیز کم می‌کند.
تبلیغات

بسیاری از مردم باور دارند اگر اهداف خود را با دیگران در میان بگذارند، شانس موفقیتشان بیشتر می‌شود. درصورتی‌که چنین باوری درست نیست. به‌عنوان مثال زمانی که به دیگران می‌گویید قصد دارید هر روز پیاده‌روی کنید، آنگاه فشار بیشتری احساس خواهید کرد. به‌عنوان مثال به این فکر می‌کنید که اگر یک روز نتوانید ورزش کنید، دیگران چه فکری در مورد شما خواهند کرد. اینکه نخواهید دیگران را از خودتان ناامید کنید، استرس و فشار زیادی به شما وارد می‌کند. اغلب انسان‌ها دوست دارند در مورد برنامه‌های آینده‌ی خود با دیگران صحبت کنند؛ زیرا این کار احساس خوبی به آن‌ها می‌دهد. اما نتیجه‌ی تحقیق پیتر گالوویتزر در دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که این کار تأثیر معکوس خواهد گذاشت.

goals

فاصله‌ی میان اهداف و نتایج

گالوویتزر در تحقیق خود از ۴۹ دانشجوی رشته‌ی روان‌شناسی دانشگاه آلمان خواست پرسش‌نامه‌ای را پر کنند. موضوع این پرسش‌نامه، تعهد آن‌ها برای انتخاب روان‌شناسی به‌عنوان شغل اصلی بود. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد ۲ جمله در مورد رسیدن به اهدافشان بنویسند. به‌عنوان مثال بگویند: «من از این به بعد با جدیت بیشتری تکالیفم را دنبال خواهم کرد.» یا «از این به بعد درس آمار را بیشتر مطالعه می‌کنم.»

سپس شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند. گروه اول افرادی بودند که از آن‌ها خواسته شد اهداف خود را با صدای بلند برای دیگران بخوانند. به آن‌ها گفته شده بود که نظرسنجی با موفقیت انجام شده است و آن‌ها پرسش‌نامه را به درستی کامل کرده‌اند. گروه دوم افرادی بودند که اهداف خود را برای هیچ شخصی بیان نکردند. زیرا به آن‌ها گفته شده بود که پرسش‌نامه مشکل داشته است و نتیجه‌ی آن قابل مطالعه نیست.

هفته‌ی بعد پرسش‌نامه‌ی دیگری برای دانشجویان ایمیل زده شد. از آن‌ها خواسته شده بود اهداف خود را بار دیگر بیان کنند و بگویند دقیقا در کدام روز هفته برای رسیدن به آن‌ها تلاش کرده‌اند. سپس پرسش‌نامه‌های تکمیل‌شده به گالوویتزر تحویل داده شد و دانشجویان مبلغی بابت شرکت در آزمایش دریافت کردند.

این آزمایش روی گروه‌های دیگری از دانشجویان نیز انجام شد. نتیجه‌ی تحقیق نشان داد دانشجویانی که اهداف خود را با دیگران به اشتراک گذاشته بودند، تلاش کمتری برای رسیدن به آن‌ها انجام داده‌اند. اما افرادی که فرصت نشده بود اهداف خود را به دیگران بگویند، تمایل بیشتری برای رسیدن به آن‌ها داشته‌اند.

goals

چرا بیان کردن اهداف نتیجه‌ی خوبی نخواهد داشت؟

محققان معتقدند زمانی که شخصی در مورد اهداف خود با دیگران حرف می‌زند، احساس رشد و کمال می‌کند. همین احساس غروری که در آن لحظه برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب به آن‌ها دست می‌دهد، در آینده به ضررشان تمام خواهد شد. زمانی که شما اهداف خود را روی کاغذ می‌نویسید یا آن‌ها را در ذهن خود مرور می‌کنید، فاصله‌ی میان آن‌ها و جایی را که اکنون ایستاده‌اید نیز احساس می‌کنید. دانستن این فاصله به شما کمک می‌کند که برای پر کردن آن‌ها تلاش کنید. اما زمانی که دیگران را از آرزوهای خود مطلع می‌کنید، این فاصله به‌طور مفهومی از میان می‌رود. درواقع احساس کاذبی از اینکه به هدف رسیده‌اید به شما دست خواهد داد. این باعث می‌شود که کمتر برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید.

نکته‌ی اصلی: اگر واقعا می‌خواهید به اهداف خود برسید، بهتر است افکار و برنامه‌های آینده را پیش خودتان نگه دارید. طبق توصیه‌ی محققان، دفعه‌ی بعد که خواستید هدفی را دنبال کنید، با هیچ‌کس در مورد آن صحبت نکنید. این افکار را در ذهن خود نگهدارید و برای رسیدن به آن‌ها از هیچ تلاشی دریغ نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات