شهردار تهران انتخاب شد؛ محمدعلی نجفی وزیر سابق علوم و آموزش و پرورش

پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
اعضای شورای شهر پنجم تهران، محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند.
تبلیغات

امروز اعضای شورای شهر پنجم تهران تشکیل جلسه دادند و در این جلسه، محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد.

در جلسه امروز شورای شهر، حسین مرعشی و الهه کولایی و مهرعلیزاده پیش از آغاز رأی‌گیری نهایی انصراف خود را اعلام کردند. به این ترتیب محمدعلی نجفی با ۲۱ رأی شهردار تهران شد. شورای شهر جدید تهران اول شهریورماه به‌صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد و نجفی پس از ۱۲ سال، جانشین محمدباقر قالیباف می‌شود.

محمدعلی نجفی که متولد سال ۱۳۳۰ در تهران است، ۱۲ سال وزیر علوم و آموزش و پرورش، ۳ سال ریاست سازمان برنامه و بودجه و ۷ سال عضو شورای شهر تهران بوده است.

محمدعلی نجفی فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و MIT آمریکا است. وی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در دولت‌های محمدجواد باهنر، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی وزیر علوم بود و در آخرین سال نخست‌وزیری میرحسین موسوی، وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت که این مسئولیت در هشت سال ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی نیز ادامه داشت.

با روی کار آمدن محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶، ریاست سازمان برنامه و بودجه را عهده‌دار شد و تا سال ۱۳۷۹ در این سمت باقی ماند. سال ۱۳۸۵ به‌عنوان نامزد اصلاح‌طلبان وارد سومین شورای شهر تهران شد؛ اما برای چهارمین دوره در سال ۱۳۹۲ ثبت نام نکرد. او به مدت دو سال نیز در دهه ۶۰ معاون آموزشی سازمان صدا و سیما بود.

حسن روحانی، رئیس جمهور در دولت یازدهم، محمدعلی نجفی را به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد؛ اما نجفی با یک رأی کمتر از حد نصاب نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد. حسن روحانی بلافاصله پس از عدم رأی اعتماد به نجفی، او را به معاونت خود و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد؛ اما چند ماه بعد نجفی از سمت خود استعفا داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات