کشف باقی‌مانده‌های قدیمی‌ترین انسان شناخته شده، دیدگاه ما در مورد تکامل انسان را تغییر می‌دهد

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اجداد انسان مدرن زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردید، تکامل یافته‌اند.
تبلیغات

دانشمندان به‌تازگی فسیل‌های قدیمی‌ترین انسان را در مراکش کشف کردند. این یافته، داستان ریشه‌های انسان را تغییر می‌دهد و به یافتن جزئیات تکامل ما کمک می‌کند.

وقتی دوباره خودمان را کشف می‌کنیم

مدتی پیش دانشمندان گزارش دادند که قدیمی‌ترین باقی‌مانده‌های هوموساپینس‌ها را در مراکش کشف کرده‌اند. استخوان‌ها و دیگر باقیمانده‌های آن‌ها در حدود ۳۰۰ هزار سال عمر دارند. این کشف دیدگاهی تازه در مورد خاستگاه انسان امروزی به ما می‌دهد: یکی از نتایج چنین یافته‌هایی این است که درمی‌یابیم انسان‌ها زودتر از آن چیزی که تصور می‌کردیم، تکامل یافته‌اند. فسیل‌ها مشخص می‌کنند که با وجود تفاوت‌های بنیادی بین مغز انسان‌ امروزی و هوموساپینس‌ها، چهره‌ی انسان‌ مدرن، به‌شدت به اجداد اولیه‌اش شبیه است.

تا پیش از این کشف برجسته در جبل ایرهود، قدیمی‌ترین فسیل‌های انسانی که کشف شده بودند تنها ۱۹۵ هزار سال عمر داشتند. کارشناسان با توجه به این یافته، نتیجه گرفته‌اند که گونه‌ی ما نه‌فقط در آفریقای شرقی (نزدیک اتیوپی)، بلکه در سرتاسر این قاره در آفریقای غربی (محل کنونی مراکش) هم تکامل یافته است.

فیلیپ گانز، پالوآنتروپولوژیست و نویسنده‌ی همکار در دو مقاله‌ی مربوط به این فسیل‌ها، می‌گوید:

ما فقط از یک گونه از انسان‌ها در آفریقای شرقی تکامل نیافته‌ایم.
human

سرمایه‌گذاری در پروژه

تا پیش از این، پالوآنتروپولوژیست‌ها با توجه به فسیل‌هایی که یافته بودند، گمان می‌کردند هوموساپینس‌ها در شرق آفریقا تکامل یافته و سپس در سرتاسر این قاره پراکنده شده‌اند. اما فسیل‌های اسرارآمیزی که در سایر نقاط آفریقا یافتند، با این داستان مطابقت نداشت. فسیل‌هایی که در مراکش کشف شدند، گرچه سؤال‌های جدیدی ایجاد می‌کنند؛ اما به حل سؤالات پیشین کمک بسیاری می‌کنند.

به‌عنوان مثال، یافته‌های جبل ایرهود تأیید می‌کنند که هوموساپینس‌ها صورت صاف‌تری داشتند که به صورت‌های امروزی ما شبیه بود. کریستوفر استرینگر، پالوآنتروپولوژیست موزه‌ی ملی لندن، فکر می‌کند که صورت‌های صاف‌تر هوموساپینس‌های اولیه به پیشرفت تکلم مربوط بوده است.

مغز بزرگ‌تر و گردتر انسان مدرن، پیشرفتی جدیدتر در تکامل انسان بوده است. دکتر گانز معتقد است که تکامل مغز انسان به حالتی گردتر در یکی از فازهای تکاملی اخیر انسان رخ داده است. به‌ویژه دو بخش از مغز، مخچه و لوب پاریتال که در پشت سر قرار دارند، در طول هزاران سال تکامل یافته‌اند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که مغز گردتر چگونه نحوه‌ی تفکر انسان‌ها را تغییر داد.

تیغه‌های چخماقی با همان قدمت در نواحی دیگری از آفریقا کشف شده‌اند و با توجه به فسیل‌های جبل ایرهود، احتمالا انسان‌های اولیه آن تیغه‌ها را ساخته‌اند. دکتر گانز و گروه او این گفته را قبول دارند. هوموساپینس‌ها احتمالا به‌عنوان شبکه‌ای گروهی در سرتاسر قاره تکامل یافته‌اند. اگر گروه بتواند سرمایه‌ای برای پژوهش‌های بیشتر جذب کند، بسیاری از سؤالات پاسخ داده خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات