مدیریت مالی برای آزادکاران

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آزادکاری فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و مدیریت پول به آزادکاران این امکان را می‌دهد که با استرس مالی کمتر و اطمینان خاطر بیشتر به کسب‌وکار خود ادامه دهند.
تبلیغات

امروزه ۵۴ میلیون نفر در آمریکا به آزادکاری مشغول‌ هستند و ۱۷ درصد آن‌ها حداقل یک ساعت بیشتر از کارمندان تمام‌وقت کار می‌کنند. بااین‌حال آزادکاران هنوز با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

ازآنجاکه ساعات کاری آزاد کاران در تمام ایام ماه و سال یکسان نیست، بسیاری اوقات بسته به فعالیت و فصل کاری، ساعات فعالیت آن‌ها پایین می‌آید و این یعنی درآمد کمتر. حتی اگر درآمد ساعتی آن‌ها از کارمندان تمام‌وقت بیشتر باشد، آن‌ها درآمد کمتری نسبت به کارمندانی دارند که به‌طور مرتب از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر کار می‌کنند.

مشکل دیگر آزاد کاران این است که آن‌ها اغلب نمی‌دانند به پولی که در حساب خود دارند، چطور رسیدگی کنند. چه شما هفته‌ای ۴۰ساعت کارکنید و چه کمتر، باید بتوانید پولتان را مدیریت کنید. با دنبال کردن نکات زیر، می‌توانید در آزادکاری خود آرامش بیشتر و استرس کمتری داشته باشید:

Tips For Freelancers

پیش دریافتی‌هایتان را ساماندهی کنید

طبیعتاً مدیریت کردن پول، وقتی هیچ پولی ندارید غیرممکن است! متأسفانه به علت ماهیت آزادکاری، شما هیچ تضمینی ندارید که همیشه دریافتی منظمی داشته باشید. ولی شما می‌توانید با کنترل نقاط عطف درآمدهای خود، این نقصان را کنترل کنید. هرزمانی که پروژه‌ی جدیدی می‌گیرید، حتماً درصد مشخصی از حق‌الزحمه‌ی خود را به‌عنوان پیش‌پرداخت از مشتری دریافت کنید. طبق توافق شما، بهتر است مشتری  قبل از اتمام پروژه با شما تسویه حساب کرده باشد.

لزومی ندارد پروژه‌های کوچک را در فهرست دریافتی‌های برجسته‌ی خود ذکر کنید، ولی برای پروژه‌های بزرگ، ثبت و برنامه‌ریزی درآمدتان باعث می‌شود جریان نقدینگی در حرفه‌ی شما قطع نشود.

البته این موضوع فقط به جریان نقدینگی شما کمک نمی‌کند، بلکه کمک می‌کند تا از پرداخت‌های غیر نقدی و مشکلات وصول هم اجتناب کنید.

یکی از مشکلاتی که فریلنسرها به‌طورجدی با آن مواجه‌اند، مشکل وصول مطالباتشان است. این مسئله تا به حدی جدی است که برخی از آزاد کارها، زمانی که از دریافت دستمزد خود ناامید می‌شوند، به دنبال یافتن راهی برای دریافت خدمات غیر نقدی از مشتریان خود هستند. آزادکاران باتجربه‌تر و حرفه‌ای، هشدار می‌دهند که حتماً پیش از ارائه‌ی کامل پروژه، حق‌العمل خود را دریافت کنید. در بعضی کشورها، قوانین محکمی برای قراردادهای آزادکاری تصویب‌شده است که باعث می‌شود امنیت بیشتری برای ادامه‌ی کار صادقانه به وجود بیاید.

با دریافت پیش‌پرداخت، وقت کمتری را صرف تعقیب مشتری برای وصول مطالبات خود می‌کنید. برخی از مشتریان ممکن است قبل از آخرین مرحله‌ی پرداخت ناپدید شوند، ولی با این حال شما مبلغ کمتری نسبت به زمانی که پیش پرداخت نداشته باشید، از دست خواهید داد. این مسئله بیش از آنکه فکر کنید به بحران‌های مالی شما کمک می‌کند.

خودتان را برای مالیات آماده کنید

با توجه به رونق اقتصاد آزاد، آزاد کارها بسته به قوانین کشوری، ممکن است مجبور باشند سالیانه، یا بابت هر پروژه به دولت مالیات بدهند. در این صورت باید مراقب باشید تا تمام مالیات خود را برای آخرین مهلتی که در اختیار دارید نگذارید. برنامه‌ریزی کنید تا کل هزینه‌ی مالیاتی خود را در چند نوبت پرداخت کنید. در حال حاضر سایت‌هایی وجود دارند که به آزادکاران سراسر دنیا کمک می‌کنند هزینه‌های مالیاتی خود را به‌صورت دوره‌ای حساب کنند. با این محاسبات، شما ناگهان به کوه بزرگی که رد شدن از آن غیرممکن است، برنمی‌خورید.

Create a budget

بودجه‌بندی داشته باشید

از دست دادن کنترل مالی در آزادکاران امر بسیار شایعی است. ازآنجاکه شما ممکن است درآمد هفتگی و ماهانه‌ی شما در طول سال متغیر باشد، بودجه‌بندی عملی غیرممکن به نظر می‌رسد.

بااین‌حال وقتی به یاد بیاورید که به هر صورت باید بدهی‌هایتان را پرداخت کنید، متوجه می‌شوید که باید برای بودجه‌بندی خود راهی پیدا کنید. کار سختی نیست: فرض کنیم شما یک سال است که به آزادکاری روی آورده‌اید. در طول این مدت شما ماهیانه به‌طور متوسط X ریال درآمد داشته‌اید. این درآمد متوسط، جریان نقدی پیش‌بینی‌شده‌ی شما خواهد بود. شما باید هزینه‌های خود را از این مبلغ کم کنید و بودجه‌ی خود را تنظیم کنید.

این کار نه‌تنها به شما کمک می‌کند از خریدهای هیجانی و غیرضروری پرهیز کنید، بلکه باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های مالی بهتری داشته باشید. مثلاً می‌توانید به‌جای اینکه بیرون غذا بخورید، خودتان ناهار را آماده کنید. برای مراقبت‌های دهان و دندان، از مراکز تخصصی مناسب‌تری استفاده کنید، تلویزیون را بیشتر اوقات روز خاموش‌کنید و ده‌ها راه دیگر که می‌تواند به شما در پس‌انداز پول کمک کند. به‌این‌ترتیب شما راهتان را برای اهداف بزرگ‌تری باز می‌کنید، مثل نقل‌مکان به یک محله‌ی بهتر، انتخاب پروژه‌هایی که بیشتر به علایقتان نزدیک است و در بلندمدت، بازنشستگی آسان‌تر.

برای بازنشستگی برنامه داشته باشید

تقریباً ۴۵ درصد از خانوارهای کاری، هیچ‌گونه حساب بازنشستگی ندارند و آزاد کاران، بخش عظیمی از این افراد را تشکیل می‌دهند. چرا؟ به این دلیل که آن‌ها کارفرمایی ندارند که برایشان حساب بازنشستگی تشکیل داده و درآمدهای آن‌ها را با این حساب‌ها مطابقت دهد. این بدان معنی نیست که شما باید لزوم و اهمیت بازنشستگی را نادیده بگیرید.

در مرحله‌ی اول، برای پرداخت تمام بدهی‌های خود برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید به بازنشستگی فکر کنید. البته قسط‌های وام زیرشاخه‌ی این بدهی‌ها قرار نمی‌گیرند. پرداخت قسط، حتی وقتی در حال حرکت به سمت بازنشستگی هستید، بغرنج و عجیب نیست.

در مرحله‌ی بعد درصد قابل قبولی از درآمد خود را به یک برنامه‌ی دقیق بازنشستگی اختصاص دهید (مثلاً ۱۰ تا ۱۵ درصد). شما می‌توانید از برنامه‌هایی مثل بیمه‌های کارآفرینی یا بیمه‌های عمر شرکت‌های خصوصی استفاده کنید.

مدیریت پول، بخشی حیاتی از کسب‌وکار فریلنسرها یا آزادکاران است. روزهایی هست که جریان نقدی زیادی زیردست شما است و به‌تبع، احتمالاً گاهی همه‌ی حساب‌های شما خالی هستند. اگر شما پول خود را به‌درستی مدیریت کنید، دیگر نگران آسیب این فراز و نشیب‌ها نخواهید بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات