بررسی مانیتور MX34V ایسوس

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
مانیتور فوق‌ عریض و منحنی ایسوس MX34V، گزینه‌ای بسیار مناسب برای کاربرد‌های حرفه‌ای است.
تبلیغات

روز به روز به محبوبیت مانیتور‌های فوق‌ عریض افزوده می‌شود. این دسته از نمایشگر‌ها به‌واسطه‌ی نسبت‌های خاص نمایشگر، قابلیت بیشتری برای کاربرانی به همراه دارند که همواره به‌طور هم‌زمان از چندین پنجره استفاده می‌کنند. 

ایسوس نیز در همین راستا، نسل جدید مانیتور‌های عریض خود را عرضه کرده است که اکنون با طراحی منحنی، تجربه‌ی کاربری بهتری به ارمغان می‌‌آورند. مانیتور ایسوس MX34V پرچم‌دار محصولات این برند در رده‌ی نمایشگر‌های اولتراواید است که با نسبت تصویر ۲۱:۹، ۳۳ درصد از مانیتور‌های متداول ۱۶:۹ عریض‌تر است و فضای کاری بیشتری به همراه دارد. این نمایشگر جدید از رزولوشن 1440p بهره می‌برد تا در کنار فضای کاری مناسب، تراکم پیکسل بسیار خوبی (۱۱۰ پیکسل بر هر اینچ) نیز داشته باشد. در کنار این موارد، باید به طراحی زیبای این مانیتور اشاره کرد که قطعا می‌تواند یکی از مؤلفه‌های افزایش جذابیت میز کاری شما باشد.

مانیتور ایسوس mx34v

مانیتور MX34V توسط دفتر ایسوس در ایران، در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی

Asus MX34V

نمایشگر 

۳۴ اینچ منحنی، نسبت ۲۱:۹، روکش 

رزولوشن

۱۴۴۰×۳۴۴۰، تراکم ۱۱۰ پیکسل بر هر اینچ

حداکثر زاویه دید

۱۷۸ درجه

زمان پاسخ‌گویی

۴ میلی‌ثانیه

قابلیت‌ها

تنظیمات نوع تصویر، تنظیم دمای رنگ، کاهش نور آبی، تصویر در تصویر، تصویر در کنار تصویر، شارژ بیسیم Qi

اسپیکر

اسپیکر‌های استریو SonicMaster ایسوس با تکنولوژی هارمان کاردون با توان ۱۶ وات (هر اسپیکر ۸ وات)

پورت‌های اتصالی

DisplayPort 1.2, 3x HDMI V2.0, 3.5mm Mini-Jack

وزن

۸.۴ کیلوگرم

قیمت

۱۱۴۰ دلار

طراحی

ایسوس تلاش زیادی صرف ایجاد زبان طراحی جذابی برای MX34V کرده و البته در این راه موفق شده است. مانیتور فوق‌ عریض ایسوس در همان لحظه‌ی اول، نگاه اطرافیان را به‌خوبی به خود جلب می‌کند. ترکیب نوار پایین نقره‌ای رنگ با حاشیه‌های مشکی نمایشگر که اکنون تبدیل به امضای ایسوس شده، زیبایی بصری خوبی به نمایشگر داده است.

مانیتور ایسوس mx34v

با توجه به بدنه‌ی عریض MX34V، طراحی منحنی آن کمک شایانی به افزایش دید و تسلط به تمام بخش‌های نمایشگر می‌کند. قوس 1800R این نمایشگر، انحنای بیشتری نسبت به نمونه‌های 3000R تلویزیون‌ها منحنی دارد. به دلیل قرارگیری نزدیک‌تر کاربر به نمایشگر‌ نسبت به تلویزیون‌، این انحنای بیشتر گستره‌ی دید بهتری به ارمغان خواهد آورد.

اما یکی از بخش‌های این دستگاه که نگاه زیادی به خود جلب می‌کند، پایه‌ی جدید آن است که فناوری شارژ بیسیم Qi را در خود جای داده است. این پایه در کنار استحکام خوب و کنترل مناسب وزن نمایشگر، اکنون امکان شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری Qi را می‌دهد که بسیار کاربردی است.

مانیتور ایسوس mx34v
مانیتور ایسوس mx34v

کلید‌های تنظیمات و کنترلی در قسمت زیرین مانیتور تعبیه شده‌اند. ایسوس از یک جوی‌استیک پنج‌جهته برای اعمال تنظیمات استفاده کرده که منجر به سرعت عمل و راحتی بیشتر برای تغییر موارد ضروری شده است. اسپیکر‌های استریو و ۸ وات سونیک‌مستر نیز در طرفین این جوی‌استیک قرار گرفته‌اند. 

مانیتور ایسوس mx34v

مانیتور MX34V ایسوس با توجه به ابعاد بزرگ خود، وزن زیادی نیز دارد. وزن ۸.۴ کیلوگرمی این دستگاه آن را هم‌تراز با تلویزیون‌های ۴۲ اینچ قرار می‌دهد. بدین ترتیب برای استفاده از آن، در کنار فضای مناسب باید از استحکام کافی میز کاری خود نیز مطمئن باشید.

اتصالات

نمایشگر‌های عریض که به‌طور خاص برای امور چندوظیفگی طراحی شده‌اند، باید در بخش پورت‌های ورودی به‌خوبی تأمین باشند. ایسوس MX34V نیز در همین راستا؛ امکانات متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و تجهیز آن به ۳ درگاه HDMI و یک DisplayPort، تضمینی بر تأمین تمام نیاز‌های کاربران در این بخش است. اتصالات نام‌برده زیر پوشش پلاستیکی پشت نمایشگر قرار گرفته‌اند تا پس از اتصال ورودی‌های موردنظر، لطمه‌ای به زیبایی پنل پشتی وارد نشود.

مانیتور ایسوس mx34v

قابلیت‌ تصویر در تصویر برای استفاده‌ی هم‌زمان از دو ورودی و امکان تنظیم ورودی‌ تصویر مورد نظر، به‌راحتی و از طریق منوی در نظر گرفته‌شده فراهم است.

اسپیکر

ایسوس چند سالی است که برای ارتقاء تجربه‌ی صوتی محصولات خود با شرکت مطرح هارمان کاردون همکاری می‌کند. پیش‌تر شاهد عملکرد خوب اسپیکرهای سونیک‌مستر ایسوس در لپ‌تاپ‌های این شرکت بودیم. حال نمونه‌های قدرتمند‌تر این اسپیکر‌ در مانیتور MX34V نیز به کار رفته‌اند تا ارتقاء محسوسی در تجربه‌ی صوتی به ارمغان بیاورند. 

مانیتور ایسوس mx34v

با توجه به ابعاد بزرگ MX34V، امکان استفاده از بلندگوهای توانمند در دسترس بوده است. در همین راستا، ایسوس دو اسپیکر در طرفین و بخش زیرین نمایشگر تعبیه کرده است که هر یک قابلیت پخش صوت با توان ۸ وات به همراه دارند. این بلندگوها توانایی خوبی در پخش صدا با میزان بلندی مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این حال باید با توجه به کاربری خود، روی بلندگوهای این مانیتور حساب باز کنید. در صورتی که از ایسوس MX34V برای امور کاری و اداری بهره می‌برید، اسپیکر‌های این دستگاه به‌خوبی پاسخگوی نیازهای شما خواهند بود.

اما اگر امور گرافیکی و صوتی، تماشای فیلم و بازی کاربرد‌های اصلی شما در خرید MX34V هستند، قویا تهیه‌ی اسپیکر‌های توانمند جداگانه را توصیه می‌کنیم. البته جک ۳.۵ میلی‌متری صدا نیز در دسترس است تا امکان بهره بردن از هدفون‌ برای گیمر‌ها و گرافیست‌های حرفه‌ای در دسترس باشد.

رابط کاربری

امکان اعمال تنظیمات گسترده‌ای در مانیتور MX34V در دسترس قرار گرفته است تا کاربران با کاربری‌های مختلف، توانایی شخصی‌سازی آن را با توجه به نیاز‌های خود داشته باشند. اولین گزینه در این بخش، Splendid‌ یا تنظیم کاربری مانیتور است. به عنوان مثال در حالت SRGB، دقت‌ نمایش رنگ‌ها افزایش می‌یابد تا مطابق با نیاز کاربران حرفه‌ای و عکاسان باشد. در حالت Night Mode میزان شدت نور ساب پیکسل آبی کاهش می‌یابد یا در حالت Darkroom، تنظیمات به‌طور مخصوص برای اتاق‌های تاریک و ایجاد جوی مانند سینما، اعمال می‌شوند.

مانیتور ایسوس mx34v

امکان تنظیم دستی هر یک از پارامترهای تصویر، کلیبراسیون رنگ‌ها، تعیین نوع محتوای در حال پخش، میزان بلندی صدا، نمایش تصویر در تصویر و انتخاب ورودی مورد نظر، از دیگر گزینه‌های موجود در رابط کاربردی MX34V است که آزادی عمل زیادی به کاربران می‌بخشد.

تجربه کاربری

با توجه به قابلیت‌های MX34V، می‌توان از این محصول برای چندین کاربری متفاوت بهره برد که در ادامه هر یک را مفصل شرح خواهیم داد.

امور چندوظیفگی

اصلی‌ترین کاربردی نمایشگر MX34V با توجه به نسبت ۲۱:۹ آن، امور چند وظیفگی است.این موضوع باعث می‌شود در صورتی که دو پنجره را در کنار یکدیگر باز کنید، با نسبت حدودی ۱۱:۹ (با در نظر گرفتن وجود منوی تسک‌بار در ویندوز) روبرو خواهید شد که بسیار نزدیک به نسبت ۴:۳ خواهد بود. این نسبت تصویر برای انجام امور اداری مانند مطالعه و ایجاد اسناد، ایده‌آل است. ابعاد بزرگ نمایشگر همچنین امکان بهره بردن از چهار نمایشگر را ممکن می‌کند. در این حالت نیز فضای کافی برای استفاده از هر چهار پنجره خواهید داشت.

مانیتور ایسوس mx34v

ابعاد بزرگ و رزولوشن خوب این مانیتور آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده از چند پنجره تبدیل می‌کند. در صورتی که چندوظیفگی و استفاده‌ی هم‌زمان از چندین پنجره از شرایط اصلی کاری شما است، MX34V به‌خوبی توانایی تأمین نیاز‌هایتان را خواهد داشت و از استفاده از آن لذت خواهید برد.

مانیتور ایسوس mx34v

قابلیت تصویر در تصویر نیز فراهم است تا امکان استفاده‌ی هم‌زمان از دو ورودی در دسترس باشد. این قابلیت به دو صورت در دسترس است. در حالت اول کاربران قادر به قرار دادن تصویر دو ورودی در کنار هم خواهند بود. بدین ترتیب با توجه به نسبت تصویر ورودی‌ها، دو نوار سیاه در بالا و پایین تصاویر ایجاد می‌شود.

مانیتور ایسوس mx34v

در حالت دوم، یکی از ورودی‌ها به عنوان نمونه‌ی اصلی و تمام صفحه نمایش داده می‌شود و ورودی بعدی در پنجره‌ای کوچک و در گوشه‌‌ای از مانیتور به نمایش در می‌آید. این حالت برای تماشای ویدیوی زنده در کنار انجام امور کاری بسیار کاربردی است. 

تماشای فیلم

با توجه به نسبت ۲۱:۹ ایسوس MX34V، این محصول در وهله‌ی اول گزینه‌‌ای بسیار مناسب برای تماشای فیلم به شمار می‌رود. این موضوع تنها در شرایط خاصی صدق می‌کند و در سایر مواقع، قادر به بهره‌گیری کامل از توانایی‌های این مانیتور نخواهید بود. 

فیلم‌های سینمایی در حال حاضر عموما از نسبت تصویر ۲۱:۹ بهره می‌برند و هنگام تماشای آن‌ها در تلویزیون و نمایشگر‌های متداول ۱۶:۹، دو نوار سیاه در بالا و پایین تصویر ایجاد می‌شود. در صورتی که این دسته از ویدیو‌ها را در MX34V اجرا کنید، فیلم به‌صورت کامل و در سرتاسر نمایشگر پخش می‌شود که تجربه‌ی بسیار جذابی به همراه دارد.

با این حال باید در نظر داشته باشید که برای ایجاد تجربه‌ی بصری خوب، رزولوشن فیلم باید برابر یا بیشتر از نمونه‌ی Quad HD این مانیتور باشد. با توجه به عدم عمومیت نرم‌افزار‌های پخش ویدیو در ارتقاء رزولوشن (Upscale) فیلم‌، در صورت پخش انواع 1080p با افت کیفیت محسوسی روبرو خواهید شد که ضربه‌ی بزرگی به تجربه‌ی نهایی می‌زند. اما در صورت اجرای محتوای 4K، ایسوس MX34V به‌خوبی از پس انجام وظایف خود برخواهد آمد و لحظات جذابی به ارمغان خواهد آورد.

مانیتور ایسوس mx34v

هنگام پخش محتوای ویدویی با نسبت تصویر ۱۶:۹ در نمایشگر فوق‌ عریض ایسوس، شاهد دو نوار مشکی در اطراف ویدیو خواهیم بود تا بدین ترتیب شرایط مشابهی با نمایشگر‌های ۳۴ اینچی عادی ایجاد می‌شود. 

بازی

نمایشگر‌های فوق‌ عریض همواره گزینه‌ای جذاب برای لذت بیشتر از بازی‌ها هستند. مانیتور MX34V ایسوس نیز به‌واسطه‌ی پنل عریض و منحنی در کنار رزولوشن مناسب، گزینه‌ای وسوسه‌کننده برای ارتقاء تجربه‌ی بازی به شمار می‌رود. با این حال برای کاربری بازی MX34V باید نکته‌ی بسیار مهمی را در نظر داشت؛ منبع بازی چیست؟ تجربه‌ی بازی با نمایشگر منحنی و فوق‌ عریض ایسوس، در دو حالت اتصال به کنسول یا کامپیوتر تفاوت زیادی دارد.

مانیتور ایسوس mx34v

کارت‌های گرافیک توانایی تطبیق مناسب بازی‌ با نسبت تصویر نمایشگر را دارند و در صورتی که از کامپیوتر برای بازی استفاده می‌کنید، مانیتور MX34V لذت کاربری را چندین برابر خواهد کرد. نمایش محیط گسترده‌تری از بازی، تجربه‌‌ای است که تنها با نمایشگر‌های عریض یا اتصال هم‌زمان چند نمونه به کارت گرافیک، به دست می‌آید. نسبت تصویر ۲۱:۹ MX34V، منجر به نمایش ۳۰ درصد محیط بیشتری از بازی خواهد شد که در عموم عناوین و سبک‌های موجود، نقطه‌ی مثبت قابل توجهی به شمار می‌رود. به عنوان مثال اگر علاقه‌ی زیادی به بازی‌های ورزشی مثل فیفا دارید، مانیتور ایسوس محیط بیشتری از زمین را به نمایش خواهد گذاشت و شاید دیگر نیازی به استفاده از رادار برای اطلاع از موقعیت تمامی بازیکن‌های خود نداشته باشید. حتی با افزایش فاصله‌ی دوربین با زمین، امکان تماشای تمام زمین در یک قاب را خواهید داشت که در نوع خود بسیار جذاب خواهد بود.

این موضوع در سایر سبک‌های بازی نیز نقطه‌ی قوت قابل توجهی خواهد بود؛ از عناوین ریسینگ گرفته تا شوتر‌های اول و سوم شخص، نمایش سطح گسترده‌تری از محیط جذابیت بسیار بیشتری به همراه خواهد داشت.

مانیتور ایسوس mx34v

اما در صورتی که از کنسول‌ بازی برای تجربه‌ی جدید‌ترین عناوین دنیای گیم استفاده می‌کنید، مانیتور ایسوس MX34V و سایر مانیتور‌های فوق عریض به هیچ وجه گزینه‌ی مناسبی نخواهند بود؛ زیرا پردازنده‌های گرافیکی و الگوریتم‌هایبه‌کاررفته در کنسول‌ها، توانایی تطبیق با نمایشگر‌های عریض را ندارند و اقدام به کشیدن تصویر می‌کنند که این موضوع منجر به تخریب تصویر می‌شود. تنها در حالت تصویر در کنار تصویر امکان تجربه‌ی بازی‌های کنسولی بدون مشکل فراهم است که در این حالت هم نمایش کوچک‌تر پنجره، ارزش و تجربه‌ی بازی را کاهش می‌دهد. 

مانیتور ایسوس mx34v

حالت مخصوصی به نام GamePlus‌ نیز برای ارائه‌ی لحظه‌ای برخی اطلاعات در تنظیمات مانیتور در دسترس است. امکان نمایش مدت زمانی که کاربر در حال بازی بوده است، در کنار ارائه‌ی لحظه‌ای نرخ نمایش فریم در هر ثانیه، برخی از قابلیت‌های این مانیتور برای گیمرها است.

جمع‌بندی

مانیتور فوق عریض و منحنی ایسوس MX34V، تجربه‌ی کاربری فوق‌العاده‌ای به ارمغان می‌آورد. قطعا هنگام استفاده از این نمایشگر، از فضای دید و گستره‌ی کاربری آن شگفت‌زده خواهید شد. کاربرانی اعم از برنامه‌نویسان یا گرافیست‌ها که همواره از چندین پنجره استفاده می‌کنند، MX34V را بسیار کاربردی خواهند دید. تجربه‌ی بازی (در صورت استفاده از کامپیوتر) با این مانیتور نیز در نوع خود منحصر به فرد است. رزولوشن بالا و کیفیت مناسب پنل هم قطعا نیاز خریداران با کاربری‌های مختلف را تأمین خواهد کرد.

مانیتور ایسوس mx34v

بزرگ‌ترین چالش خرید ایسوس MX34V، قیمت بالای آن است. البته دفتر ایسوس در ایران هنوز قیمت این مانیتور را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است. با این حال برچسب قیمتی حدودا ۱۱۰۰ دلار این محصول، آن را گران‌تر از تلویزیون‌ها ۵۵ اینچ 4K برند‌های مطرح بازار ایران قرار می‌دهد. با این مبلغ حتی امکان خرید دو مانیتور ۲۷ اینچ حرفه‌ای یا سه دستگاه نمایشگر ۲۴ اینچی نیز در دسترس است تا افرادی که چند وظیفگی بخشی مهم از کاربری آن‌ها است، فضای کاری زیادی در دسترس داشته باشند.

با این حال ایسوس MX34V تمامی نیاز‌ها را در محصولی منحصر به فرد و به‌صورت یک پکیج کامل ارائه می‌دهد که قطعا از استفاده از آن لذت خواهید برد.

نکات مثبت

  • طراحی بسیار زیبا
  • نسبت ۲۱:۹ برای افزایش قابلیت چندوظیفگی
  • رزولوشن UQHD
  • نمایشگر باکیفیت

نکات منفی

  • کاربردی نبودن برای استفاده در کنسول‌های بازی
  • قیمت بالا
  • تجربه‌ی نامناسب در تماشای ویدیو با رزولوشن کمتر از Full HD
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات