چگونه از گوشی هوشمند بیش از دو سال نگه‌داری کنیم؟

یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
نمایی از قسمت جلویی گلکسی A54
گوشی هوشمد با توجه به کاربری روزانه قطعاً استهلاک زیادی دارد؛ اما با رعایت برخی نکات می‌توان عمر مفید آن را افزایش داد که درادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
تبلیغات

بدون تعارف دوران خرید «جنس ژاپنی اصل» که سال‌های سال کار کند و آخ نگوید، گذشت. کاری به دست‌های پشت‌پرده و تئوری‌های توطئه نداریم که شاید علت این امر را ترویج مصرف‌گرایی و افزایش گردش مالی شرکت‌ها با استدلال‌های نه‌چندان محکم بیان می‌کنند، به‌خصوص وقتی می‌توان دید که فناوری‌ها و ویژگی‌های پیشرفته با چه سرعتی درحال توسعه هستند.

گوشی هوشمندی که پنج سال قبل به‌عنوان پرچم‌دار معرفی می‌شود در عرض ۳ سال، دیگر هیچ ردی از پرچم و پرچم‌داری در آن نمی‌توان پیدا کرد. اما، همین‌جا اشاره کنیم که این به‌معنای پایان کار نیست.

گذشته از سرعت بالای پیشرفت فناوری، نوسان قیمت‌ها در بازار باعث می‌شود که خرید گوشی هوشمند در اولویت بالایی قرار نداشته باشد و با توجه به شرایط این چنینی، کاربران بخواهند تا جایی که می‌شود خرید گوشی جدید را به تعویق بیاندازند.

عکاسی از گل با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل

راهکارهایی وجود دارد که با کمک آن‌ها بتوانیم عمر مفید گوشی هوشمند را افزایش دهیم و مدت بیشتری روی کاربری آن حساب باز کنیم. دراین مقاله قصد داریم به چندین نکته مهم اشاره کنیم که درصورت توجه به آن‌ها، امکان استفاده از گوشی هوشمند در مدت طولانی‌تر فراهم می‌شود.

هرچند، از آنجا که گوشی به یکی از سخت‌افزارهای حیاتی زندگی امروز تبدیل شده است و تقریباً همیشه در هرجایی همراه ما است، بروز اتفاقات و تصادفاتی که منجر به شکستن گوشی شود گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است ولی همچنان می‌توان برای چنین مواقعی نیز آمادگی نسبی داشت.

بنابراین، در این مقاله بیشتر تمرکز روی حالتی است که گوشی از نظر فیزیکی سالم است تا با رعایت چند نکته عمر گوشی هوشمند را افزایش دهیم.

به‌روزرسانی سیستم عامل گوشی

اکثر افراد اعلان‌های مربوط به به‌روزرسانی گوشی را نادیده می‌گیرند و آن‌ها را آزاردهنده می‌دانند. عده‌ای نیز به‌روزرسانی را به‌تعویق می‌اندازند و ممکن است چند روز یا حتی چندین ماه در انجام به‌روزرسانی تعلل کنند و به نسخه بعدی به‌روزرسانی برسند.

اندروید ۱۳ در گلکسی A54

به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزاری گوشی هوشمند جدای از ارائه‌ی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید حاوی راه‌حل‌هایی برای مرتفع کردن مشکلات و باگ‌های نرم‌افزاری است که می‌تواند موجب بهینه‌سازی عملکرد کلی گوشی شما شود و در مجموع در درازمدت تأثیر مستقیمی روی کاربری و عمر مفید دستگاه داشته باشد.

افزون‌براین، بخش مهمی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزای گوشی مربوط به مسائل امنیتی و رفع نقص‌ها و آسیب‌پذیری‌های کشف‌شده می‌شود تا مانع نفوذ هکرها شود و برای جلوگیری از بدافزارها آماده باشد.

به‌بیانی می‌توان گفت وقتی، گوشی هوشمند سیستم‌عامل قدیمی دارد، رمزهای عبور، اطلاعات بانکی، عکس‌ها و سایر داده‌های شخصی کاربر در معرض خطر جدی‌تری قرار دارند. بنابراین، سعی کنید، حتما به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی را انجام دهید.

البته، چند سال پیش، اپل متهم به کاهش عمدی سرعت دستگاه‌های خود بعداز به‌روزرسانی سیستم عامل شد که درنهایت باوجود اینکه چنین اقدامی ازنظر فنی توجیه داشت؛ اما دادگاه به‌علت عدم اطلاع‌رسانی به کاربران اپل را جریمه کرد.

مراقبت از باتری گوشی

شاید بتوان گفت دلیل عمده‌ای که باعث می‌شود افراد گوشی‌های هوشمند قدیمی را تعویض کنند و برای خرید گوشی جدید اقدام می‌کنند، اغلب کاهش چشمگیر شارژدهی و ظرفیت باتری است.

مصرف باتری پیکسل ۷ پرو

اگرچه تقریباً همه‌ی گوشی‌های هوشمند امروزی باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی دارند؛ اما دلیل نمی‌شود که تا ابد عمر کنند.

گوشی هوشمند آنچنان در زندگی ما رسوخ کرده است که گاهی اوقات فراموش می‌کنیم چه دستگاه معجزه‌آسایی دردست می‌گیریم که در تمام طول ساعت شبانه روز و هفت روز هفته همیشه روشن و آماده استفاده است و امکانات خارق‌العاده‌ای ارائه می‌کند.

به‌هرحال، منطقی نیست که فقط به دلیل کاهش سلامت باتری گوشی، کلاً گوشی خود را تعویض کنید. برای آماده بودن دربرابر چنین شرایطی بهترین کار پیشگیری است که می‌توانید با درنظر داشتن روش‌های مراقبت از باتری گوشی در راستای طولانی‌تر شدن عمر مفید گوشی خود قدم بردارید.

درواقع، فاکتورهای زیادی وجود دارند که مستقیم یا غیرمستقیم روی کاهش سلامت باتری گوشی اثر می‌گذارند و با کنترل و مدیریت بخشی از آن‌ها می‌توانید استفاده بهینه‌تری از گوشی داشته باشید تا باتری آن نیز دیرتر فرسوده شود.

این عوامل از اندازه و تعداد برنامه‌هایی که روی گوشی دانلود و نصب کرده‌اید را دربر می‌گیرد و حتی به تعداد عکس‌های ذخیره‌شده روی گوشی و چگونگی استفاده از گوشی نیز خواهد رسید.

در طول روز دو نوبت برای شارژ باتری گوشی زمان درنظر بگیرید.

برای مثال، اکثر کاربران عادت دارند با هردفعه شارژ، باتری را به ۱۰۰ درصد برسانند تا با فاصله بیشتری نیاز به شارژ مجدد پیدا کنند.

این کار به‌خصوص در پایان یک روز کاری، روالی است که بیشتر ما انجام می‌دهیم و گوشی را از شب تا صبح که دوباره ازخانه خارج می‌شویم، در حالت شارژ رها می‌کنیم. اما، متخصصان نظر دیگری دارند و راه‌های هوشمندانه‌تری برای شارژ کردن معرفی می‌کنند.

براساس، نظر افراد اهل فن، بهتر است به‌جای یک نوبت شارژ، در طول روز دو نوبت برای شارژ باتری گوشی زمان درنظر بگیرید. همچنین، بهتر است از کالیبره‌کردن دوره‌ای در شارژ باتری گوشی غافل نشوید و برای آن وقت بگذارید.

قضیه از این قرار است که باتری گوشی بعد از یک تعداد چرخه شارژ کامل، رفته‌رفته سلامت خود را ازدست می‌دهد؛ بنابراین، منطقی است که تا جای ممکن رسیدن به آن تعداد چرخه شارژ، عقب بیفتد.

برای مثال، فرض کنید باتری گوشی برای ۵۰۰ چرخه شارژ کامل بهترین بازدهی را ارائه می‌کند. اگر سعی کنید شارژ باتری گوشی را بین ۲۰ تا ۸۰ درصد حفظ کنید، این چرخه می‌تواند دیرتر کامل شود و مدت زمان بیشتری سلامت باتری حفظ شود.

علاوه‌براین، بهتر است در استفاده روزمره، نور صفحه کم‌تر شود، سرویس‌های موقعیت‌یابی غیرفعال شود، اتصالات وای‌فای و بلوتوث درصورت استفاده نکردن خاموش باشند تا فعالیت‌های پس‌زمینه گوشی به حداقل برسد.

برای بهینه‌سازی شارژدهی بهتر است فعالیت‌های پس‌زمینه گوشی را به حداقل برسانید.

حتی می‌توانید دریافت اعلان‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که صفحه نمایش با هر اعلان روشن نشود. همچنین، حالت Raise to Wake را می‌توان غیرفعال کرد تا با برداشتن گوشی صفحه روشن نشود.

چنین اقداماتی می‌تواند در افزایش عمر گوشی مؤثر باشد؛ البته، در سمت دیگر البته، عده‌ای مخالف چنین رویکردی هستند زیرا معتقدند لذت استفاده از گوشی کم‌تر خواهد شد.

با‌این‌حال، درنظر داشته باشید که توجه داشتن به برخی از این موارد حتی باعث می‌شود امنیت سیستم‌عامل iOS و اندروید بهتر تأمین شود و دستگاه گوشی هوشمند شما کم‌تر در معرض خطر نفوذ قرار بگیرد.

اما، زمانی که باتری گوشی به آن نقطه بدون بازگشت برسد، معمولاً در بازه‌ی زمانی ۲ تا ۳ سال استفاده عادی، بازهم راهی برای افزایش طول عمر گوشی هوشمند وجود دارند که طبق نظر بسیاری از تولیدکنندگان، تعویض باتری گوشی، تنها راه حل خواهد بود.

مدیریت حافظه ذخیره‌سازی گوشی

برنامه‌ها، عکس‌ها و فایل‌های دانلود شده و بسیاری داده و فایل‌های دیگر بعداز مدتی در گوشی انباشته می‌شوند، بدون اینکه به آن‌ها نیازی داشته باشیم.

نیاز به میکرو اس‌دی یکی از دلایل خریدن گوشی‌ سری A به‌جای سری S

در چنین حالتی گوشی اعلانی مبنی‌بر نبود حافظه کافی نشان خواهد داد. به‌خصوص که امروزه اکثر گوشی‌ها عکس و فیلم‌های با کیفیتی ثبت می‌کنند و این کیفیت نیاز به فضای بیشتری خواهد داشت. پس دور از ذهن نیست که بعد از مدتی استفاده از گوشی، فضای ذخیره‌سازی کاملاً پُر شود.

به‌طور کلی برای عملکرد بهتر در هر دستگاهی که حافظه ذخیره‌سازی دارد، توصیه می‌شود ۲۰ درصد از فضای ذخیره‌سازی را همیشه خالی نگهدارید. به عبارتی دیگر، وقتی ۸۰ درصد از فضای ذخیره‌سازی اشغال می‌شود، باید آن را پُر درنظر بگیرید.

اگر گوشی شما در چنین شرایطی قرار دارد هنوز ضرورتی ندارد که به تعویض گوشی فکر کنید و با انجام برخی اقدامات می‌توانید اندکی فضای ذخیره‌سازی گوشی را مدیریت کنید.

برای مثال، در قدم اول، می‌توانید فرایند پاک‌سازی حافظه گوشی را انجام دهید و فایل‌ها و عکس‌ها را درطی چند روز بررسی کنید تا موارد بی‌استفاده را حذف کنید. سپس، سراغ بک‌آپ‌گیری از اطلاعات گوشی بروید. برای مثال، می‌توانید با تهیه یکی از طرح‌های سرویس‌های ابری ذخیره اطلاعات، بک‌آپ خود را آنجا ذخیره کنید.

ازسویی دیگر، با تغییر فرمت عکس‌های ثبت‌شده با دوربین به فرمت HEIC نیز می‌توانید در راستای مدیریت حافظه ذخیره‌سازی گوشی قدم بردارید؛ البته، بعداً شاید لازم باشد روش تبدیل فرمت HEIC به فرمت JPG را بدانید.

نگهداری سخت‌افزاری گوشی

گلس محافظ نمایشگر آیفون ۱۵ پرو

یکی از راه‌های واضح مراقبت از گوشی استفاده از کیس محافظ و گلس روی صفحه نمایش است تا از بروز اتفاقات و آسیب فیزیکی به گوشی تا جای ممکن، جلوگیری شود. البته، استفاده از کیس محافظ نیز نکاتی دارد.

به‌خصوص، در حال حاضر که جنس بدنه بیشتر گوشی‌ها از شیشه است و نسبت به گذشته که آلومینیوم بود دربرابر ضربه مقاومت کم‌تری دارد، قراردادن گوشی در کیس محافظ توصیه می‌شود.

به‌هرحال، تولیدکنندگان گوشی به دلیل ارائه ویژگی‌هایی نظیر شارژ بی‌سیم، چاره‌ای جز استفاده از شیشه ندارند.

قبول داریم که استفاده از گوشی بدون کیس و گلس لذت دیگری دارد؛ اما اگر می‌خواهید در راستای افزایش طول عمر گوشی خود قدمی بردارید، باید مراقبت فیزیکی از آن را نیز مدنظر قرار دهید.

بیشتر افراد بین گلس‌های محافظ پلاستیکی یا شیشه‌ای انتخاب می‌کنند. محافظ‌های پلاستیکی، مقاوم‌تر هستند و امکان بازیافتشان نیز وجود دارد و به‌طور کلی عمر بیشتری می‌کنند. اما، همچنان خط و خش می‌گیرند و اثرانگشت را بیشتر نشان می‌دهند.

گلس‌های محافظ با جنس شیشه حرارت دیده مقاوم‌تر از گلس معمولی است.

درمقابل، گلس‌های محافظ با جنس شیشه حرارت دیده مقاوم‌تر از شیشه معمولی است و به راحتی می‌تواند ضربه‌هایی را که به نمایشگر وارد می‌شوند، دفع کنند. فراموش نکنید که باید گلس محافظ را درصورت بروز آسیب‌دیدگی تعویض کنید، زیرا مقاومت خود را ازدست خواهند داد.

انتخاب گلس مناسب گوشی نیز اصولی دارد که باید به آن توجه کنید. برای مثال، برخی کیس‌های محافظ به علت جنس و ضخامت در طراحی بیشتر باعث گرم‌شدن گوشی می‌شوند و در طولانی مدت یا در روزهای گرم تابستان آسیب بیشتری به گوشی خواهند زد.

بهترین کار این است که به‌جای خرید کیس‌های متفرقه، از برندهای شناخته‌شده خریداری کنید و البته با توجه به نوع کاربری و آب‌وهوای محل سکونت مدل مناسبی انتخاب کنید.

همچنین، اگر از کیس محافظ استفاده می‌کنید باید هرازگاهی گوشی را از کیس خارج کرده و تمیز کنید. درست است که کیس محافظ گوشی دربرابر ضربه است؛ اما هرگز نمی‌توان مانع نفوذ گردوغبار به آن شد و بی‌توجهی به آن و تمیزنکردن کیس باعث می‌شود بعداز مدتی روی گوشی خط‌وخش و لکه‌هایی ایجاد شود.

جلوگیری از افزایش دما

لوازم جانبی لنوو با قابلیت کاهش دمای گوشی

گوشی هوشمند و به طور کلی قطعات سخت‌افزاری دستگاه‌های مختلف در دمای بالا عملکرد خوبی نخواهند داشت و زودتر مستهلک می‌شوند. بیشتر گوشی‌های در دمایی بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند. شاید تاکنون اعلانی از گوشی خود دریافت کرده باشید که «دمای دستگاه به شدت بالا رفته است.»

این اتفاق زمانی می‌افتد که گوشی را برای مدتی در حین رانندگی به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار داده باشید یا در ساحل و محیطی گرم از گوشی استفاده کنید یا حتی به‌دلیل اجرای بازی‌های سنگین در طولانی مدت دمای گوشی بیش‌از حد بالا برود.

درهر سناریویی که باشد، افزایش دمای گوشی، به باتری آسیب می‌رساند. شارژ باتری زودتر خالی می‌شود، حتی ممکن است گوشی برای محافظت اجازه کار با گوشی را ندهد یا به‌طور خودکار خاموش شود و اگر به دمای بسیار زیادی رسیده باشد، شاید هرگز دیگر روشن نشود.

بنابراین، سعی کنید گوشی را هرچه سبک‌تر استفاده کنید، حافظه را تخلیه کنید، برنامه‌های پس‌زمینه را کاهش دهید و نوتیفیکیشن را در زمان‌هایی که ضرورتی ندارد، خاموش کنید. خاموش کردن اعلان‌ها جدای از کاهش فعالیت پس‌زمینه، برای آرامش اعصاب حین استفاده از گوشی نیز بسیار کمک‌کننده است.

افزون‌براین، بهتر است در حین شارژ، گوشی را از کیس محافظ خارج کنید و در محیطی خنک قرار دهید زیرا شارژشدن باتری به‌خودی خود ایجاد گرما می‌کند.

با‌این‌همه، اگر این موارد کفایت نکرد، بهتر است به‌طور جدی‌تر درباره روش‌های خنک‌کردن گوشی تحقیق و مطالعه کنید. حتی درمواردی این مشکل را شاید بتوانید با به‌روزرسانی نرم‌افزاری نیز مرتفع کنید.

جمع‌بندی

مراقبت از گوشی برای افزایش عمر مفید آن شامل مواردی ازجمله، به روزرسانی سیستم‌عامل، کالیبره‌کردن باتری، تعویض باتری، استفاده از کیس محافظ و... می‌شود.

حتی می‌توانید به‌طور میانگین هر دو هفته یک بار گوشی خود را خاموش کنید و در حالت خاموش درون شارژ قرار دهید. البته، چنین شرایطی را با اجرای کالیبره‌کردن باتری تقریباً انجام خواهید داد.

افزون براین، تا جایی که امکان دارد سعی کنید برنامه‌های متفرقه یا غیررسمی را روی گوشی خود نصب نکنید. توسعه‌دهندگان حرفه‌ای یک برنامه همیشه تمام جنبه‌های برنامه را مدنظر قرار می‌دهند تا به بهینه‌ترین شکل در اختیار کاربر قرار بگیرد.

اما، برنامه‌های بدون اصالت ممکن است در زمینه مصرف باتری یا فعالیت‌های پس‌زمینه بهینه نشده باشند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به گوشی وارد کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره نکات مؤثر در افزایش عمر و مراقبت از گوشی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات