۳ سوالی که کارآفرینان باید از خودشان بپرسند

شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
این سه سوال را خودتان بپرسید و کارآیی و توانایی تصمیم گیری درست برای جهت‌دهی درست و پیشرفت دادن به کسب و کار نوپایتان را بسنجید.
تبلیغات

تابستان که به نیمه نزدیک می‌شود و بسیاری به سفر می‌روند، این فکر برای کسب و کارها به وجود می‌آید که شاید بد نباشد کمی از ساعت کاری کم کنند و کمی به کارمندان خود آسان‌تر بگیرند. از طرف دیگر، کسب و کارهای فصلی بسیاری نیز وجود دارند که در این زمان بیشترین مشتری خود را دارند. اما شما - به عنوان یک کارآفرین - به خوبی می‌دانید، فصل کم کار و زمان استراحت برای یک کسب و کار نوپا وجود ندارد. به روز نگه داشتن پلتفرم های شبکه های اجتماعی، امتحان کردن راه‌های مختلف برای افزایش سرمایه و توسعه‌ی محصولات و خدمات جدید می‌تواند زمان و انرژی بسیاری از شما - به عنوان دارنده یک کسب و کار کوچک - را به خود اختصاص دهد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، بزرگ فکر کردن همیشه یک وظیفه مهم است که بر دوش کار آفرین است؛ هرچند که این موضوع می‌تواند تا حدی سخت و طاقت فرسا باشد.

کارآفرینان چطور می‌توانند بزرگتر فکر کنند و تصویر بزرگتری از آینده کاریشان - ورای ایده جذاب - داشته باشند؟ چطور می‌توانند یک قدم به عقب برداند و با تجزیه و تحلیل کسب کار - آن هم در محیط پویای تجارت - تصمیم‌های موثرتر، چه از نظر هزینه و چه از نظر کارآیی اخذ کنند؟

به‌راستی چه لیستی از سوالات - بدون در نظر گرفتن طول آن - می‌تواند پاسخ‌گوی موقعیت‌ها و چالش‌هایی که یک کار آفرین با آن مواجه می‌شود باشد؟ تحلیل محیط کسب و کار بزرگتر که هر کار آفرین قطعا انجام می‌دهد، به ایده‌ها و گرایش‌های گسترده‌تری منتهی می‌شود که بر تصمیم گیری‌های تجاری تاثیر گذار است. چنین ایده ها و مفاهیمی از آن دسته ایده‌های آسان و سهل الوصول نیستند؛ بلکه به معنی واقعی کلمه حاصل تصمیم گیری های اساسی و موثرند. توانایی اخذ تصمیم‌های درست و کارآمد و به ثمر رساندن آن با حداقل تلفات و بهترین بازدهی ممکن، ویژگی‌هایی است که هر دارنده کسب و کار به طور مدام برای به دست آوردنشان تلاش می‌کند.

برای آنکه بتوانید از عهده‌ی چنین مسائل مهمی بربیایید نیاز است روی انرژی ذهنی و زمان تمرکز خوبی داشته باشید. به همین منظور سه سوال یا حیطه مطرح می‌شوند که همه‌ی کار آفرین‌ها باید آنها را در نظر قرار دهند. با زومیت همراه شوید تا این سه سوال را با هم بررسی کنیم.

business

۱. وظیفه‌ی کسب و کار شما چیست؟

احتمالا پاسخ این سوال برای شما بسیار روشن و مفهوم باشد، اما به آن از زاویه‌ی دیگری نگاه کنید. کسب و کار شما می‌خواهد چه کاری را برای مشتریان انجام دهد، به عبارت دیگر محصول یا خدمات شما چه چیزی را در زندگی مشتری‌هایتان آسان‌تر می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال وقت بگذارید و به آن را به خوبی تحلیل کنید. پاسخ دقیق به این سوال در تصمیم گیری ها بسیار موثر است و شما را از صرف هزینه های اضافه در بخش های بسیاری از کار معاف می‌کند.

۲. چرا چنین تصمیم‌هایی می‌گیرید؟

بی‌شک، با توجه به تغییراتی که در بازار یا نیازمندی‌های مشتریان رخ می‌دهد یا با در نظر گرفتن عملکرد رقبا و تغییراتی که آنها در روند کاریشان به وجود می‌آورند، ممکن است لازم باشد تصمیم‌هایی اتخاذ کنید. به همین دلیل است که گفته می‌شود هر کارآفرین باید زمانی را به اندیشیدن و درک کردن چرایی تصمیم های گرفته شده، اختصاص دهد. این اولین گام برای کنترل فرآیند تصمیم گیری است.

۳. گام های عملیاتی شما چیست؟

این احتمالا همان مرحله‌ای است که در آن کمی احساس آرامش کنید، اما در عین حال همان مرحله‌‌ی مهمی است که باید درباره‌ی تصویر بزرگتر بیاندیشید و آن را در نظر قرار دهید. وقتی هدف کسب و کار خود را تعیین کردید و دانستید چرا تصمیم‌هایی مشخص را برای انجام کارهای معین اتخاذ کرده‌اید، پس یعنی آماده‌اید تا بهترین و موثرترین تصمیم‌ها را برای کسب و کار خود بگیرید.

در پایان روز، کسب و کار شما بر اساس موثر بودن تصمیم‌ها، مدیریت منابع و هدایت و راهبری تجارت به سوی جلو قضاوت می‌شود. به همین دلیل مهم است تا بر پیشرفت و برنامه ریزی روز به روز تمرکز داشته باشید و همچنین مهم است که وقت خود را با دلخوشی ها و سرگرمی های زودگذر تلف نکنید. کمی زمان بگذارید، یک قدم به عقب بردارید و به تصویر بزرگتر کسب و کار خود نگاه کنید تا بتوانید تصمیم های مهم‌تر بگیرید و محصول یا خدمات ارزشمندتری را برای مشتریان خود فراهم کنید. سپس به سوی آینده گام‌های مطمئن‌تری بردارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات