ویدیوی جعبه گشایی؛ اساس کار یک استارتاپ جدید

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
استارتاپ Packagd در حال سرمایه‌گذاری کردن روی ویدیوی جعبه‌گشایی است تا از این طریق سبک جدیدی برای فروش محصولات مرتبط با تکنولوژی ارائه دهد.
تبلیغات

در تعطیلات سال ۲۰۱۴ بود که مجله وال‌استریت گزارشی از یک ترند جدید آنلاین به نام ویدیوی جعبه‌گشایی (Unboxing Video) تهیه کرد. این ترند درواقع نوعی ویدیوی آنلاین است که یک شخص حرفه‌ای در این زمینه، محصول را از بسته‌بندی خارج می‌کند و محتوای آن را به کاربر نشان می‌دهد. ویدیوی جعبه‌گشایی خیلی زود تبدیل به یک سبک ویدیویی جدید و پرطرفدار در میان خریداران در فصل تعطیلات شد و طبق اعلام گوگل بیش از ۲۰ میلیون جستجو در سال ۲۰۱۴ برای واژه‌ی «Unboxing» گزارش شده است. بنابراین مدیر ارشد سابق بخش فناوری اپلیکیشن‌های Hulu و Flipboard شرکت جدیدی به نام Packagd راه‌اندازی کرد که بر اساس ترند محبوب و جدید یعنی ویدیوی جعبه‌گشایی فعالیت می‌کند. دیو راسنر، معاون ارشد بازاریابی شرکت Zefr، می‌گوید: «این ویدیوها پدیده‌ی بزرگی هستند و بسیاری از مردم از طریق مشاهده‌ی همین ویدیوها تصمیم می‌گیرند چه محصولی را خریداری کنند. سایت یوتیوب این روزها تبدیل به یکی از ابزارهای مهم برای خرید کردن شده است.» گوگل نیز با این ادعا موافق است و در یکی از نظرسنجی‌های مصرف‌کننده، گزارش داده است که ۶۲ درصد مردمی که ویدیوی جعبه‌گشایی را مشاهده می‌کنند از آن‌ به‌عنوان وسیله‌ای برای تحقیقات پیش از خرید استفاده کرده‌اند.

unboxing

آیا این استارتاپ می‌تواند سبک جدیدی از خرید را جا بیندازند؟

اریک فنگ، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارتاپ، می‌گوید: «چشم‌انداز ما در مورد استارتاپ Packagd حدود ۱۰ سال است که تکامل پیدا کرده و ایده‌ی اولیه‌ی آن از تجارت بر اساس سرگرمی الهام گرفته است. شبکه‌های تلویزیونی مانند QVC از این نوع تجارت استفاده کرده و درآمدهای میلیون دلاری داشته‌اند. استفاده از ویدیو برای هدایت یک تجارت مفهوم جدیدی نیست؛ اما استارتاپ Packagd شانس این را دارد که تجربه‌ی کاربران را به دنیای مصرف‌کنندگان تلفن همراه منتقل کند.»

فنگ و اعضای تیمش امیدوارند که بتوانند تجربه‌ی فروش محصولات از طریق پخش زنده‌ی کانال‌های تلویزیونی را برای موبایل فراهم کنند. آن‌ها برای این کار به افراد مجربی احتیاج دارند که بتوانند روزانه ۶ ساعت از طریق پخش زنده یک برنامه اجرا کنند و به‌وسیله‌ی چت زنده با بینندگان ارتباط و تبادل نظر داشته باشند. این استارتاپ قصد دارد تجربه‌ی خرید کردن از خانه را به یک وسیله‌ و نسل جدید منتقل کند. درواقع روش کار این اپلیکیشن به این صورت است که کاربران می‌توانند در هر جایی که هستند، پخش زنده‌ی مراسم جعبه‌گشایی را از طریق موبایل خود مشاهده و محصولات مورد نظر خود را از طریق همین اپلیکیشن خریداری کنند. این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای سیستم عامل iOS در دسترس است. البته باید دید استقبال مردم از اپلیکیشنی که از این نوع محتوای ویدیویی استفاده می‌کند تا چه اندازه زیاد خواهد شد. این استارتاپ فعالیت‌ خودش را با سرمایه ۱.۵ میلیون دلاری از شرکتی به نام KPCB به دست آورد که فنگ در مالکیت آن با چند نفر شراکت داشت. اما به نظر می‌رسد افرادی که با این اپلیکیشن آشنایی دارند، موفقیت آن را باور کرده‌اند؛ زیرا این استارتاپ توانسته است ۶ میلیون دلار دیگر نیز سرمایه جذب کند. افرادی که روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند، معتقدند که این اپلیکیشن می‌تواند آینده‌ی بسیار خوبی داشته باشد. Unboxed نام اولین اپلیکیشنی است که توسط Packagd منتشر شده است و صرفا روی ساخت ویدیوی جعبه‌گشایی محصولات مرتبط با تکنولوژی تمرکز می‌کند. فنگ اعلام کرده است که اگر ایده‌ی این استارتاپ با موفقیت روبه‌رو شود، قصد دارد اپلیکیشنی برای فروش محصولات آرایشی و اسباب‌بازی نیز در آینده راه‌اندازی کند.

unboxing

موقعیت فعلی اپلیکیشن Unboxed

این روزها اکثر ویدیوهای جعبه‌گشایی توسط مصرف‌کنندگانی تولید می‌شوند که می‌خواهند تجربه‌ی باز کردن جعبه‌ی یک محصول و استفاده از آن را با دیگران شریک شوند. با این حال برندها نیز وارد این صنعت شده‌اند و ویدیوهایی از جعبه‌گشایی محصولات خود تولید می‌کنند. استارتاپ Packagd قصد دارد این نوع ویدیو را به یک پلت‌فرم منحصربه‌فرد برای مصرف‌کنندگان و برندها تبدیل کند. روش کار این اپلیکیشن به‌صورت زیر است:

  • این اپلیکیشن با مجری‌های مجرب همکاری می‌کند و یک برنامه‌ی زنده و طولانی مانند برنامه‌های تلویزیونی‌ را به‌صورت روزانه تولید می‌کند. آن‌ها محصولات جدید را جعبه‌گشایی و در مورد آن‌ها بحث می‌کنند‌ و از طریق چت زنده با مصرف‌کنندگان نیز در ارتباط هستند و با آن‌ها تبادل نظر می‌کنند. علاوه ‌بر این ویدیو ضبط می‌شود و کاربرانی که پخش زنده‌ی آن‌‌ را از دست داده‌اند، می‌توانند بعدا آن‌ را مشاهده کنند.
  • افراد سازنده‌ی ویدیوی جعبه‌گشایی می‌توانند از طریق این اپلیکیشن ویدیوی خود را بسازند و از همان فرم چت زنده و تعامل نظر با کاربران استفاده کنند.
  • شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی می‌توانند اسپانسر این ویدیو یا پخش‌ زنده شوند یا ویدیوی جعبه‌گشایی خودشان را تولید کنند.
  • این اپلیکیشن همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که محصولات نشان داده‌شده در ویدیو را از طریق همین اپلیکیشن خریداری کنند.
  • زمانی که صحبت از خریدن محصولات جدید به میان می‌آید، بسیاری از مردم و به‌خصوص جوان‌ترها به سمت محصولاتی جذب می‌شوند که افراد مشهور مورد اعتمادشان آن‌ها را تبلیغ کرده باشند. این موضوع روی دنیای تجارت تأثیر عمیقی خواهد گذاشت و هدف Packagd نیز این است که به همین سمت حرکت کند.

    اما مصرف‌کنندگان تنها اشخاصی نیستند که از این اپلیکیشن موبایل منفعت می‌برند.

  • شرکت‌های تکنولوژی که محصولاتشان از طریق این اپلیکیشن فروخته می‌شود، مطمئنا بابت استفاده از روش جدید برای تبلیغات خود سود می‌برند.
  • کاربرانی که ویدیوی جعبه‌گشایی درست می‌کنند و در این کار حرفه‌ای هستند، بابت هر یک از محصولاتی که در برنامه‌های آن‌ها فروخته می‌شود، درصدی به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند.
  • کاربرانی که این ویدیوها را تماشا می‌کنند علاوه بر اینکه اطلاعات خوبی در مورد محصولات به دست می‌آورند، امتیازاتی به آن‌ها داده می‌شود که می‌توانند در خرید‌های بعدی خود از این اپلیکیشن از تخفیف بهره‌مند شوند.
  • استارتاپ Packagd نیز از طریق اسپانسر شدن شرکت‌های تکنولوژی سود می‌برد.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث قدرتمند شدن این اپلیکیشن شده، این است که توانسته همکاری خوبی با دیگر شرکت‌ها داشته باشد. به‌عنوان مثال Best Buy یک خرده‌فروشی آنلاین است که محصولات فروخته‌شده را تأمین می‌کند و Apple Pay نیز امکان پرداخت پول تنها با یک کلیک از طریق همین اپلیکیشن را مهیا کرده است.

    unboxing

    آینده‌ی ویدیوی جعبه‌گشایی چگونه خواهد بود؟

    فنگ و دیگر اعضای تیمش در Packagd اولین افرادی هستند که روی این مدل ویدیوها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که دور از انتظار هم نبوده ‌است. مطمئنا حاصل همکاری یک اپلیکیشن خبرخوان مانند Flipboard و یک سرویس پخش ویدیوهای تبلیغاتی مانند Hulu، ارائه‌ی ایده‌ی استارتاپ Packagd خواهد شد. به عبارت دیگر این روزها سرعت رشد ویدیوی زنده در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای تولید این سبک محتوا و تأمین خواسته‌های مصرف‌کنندگان است.

    فنگ در مقاله‌ای که از او در یک روزنامه به چاپ رسیده، گفته است: «مردم این روزها کمتر برای خرید کردن پشت ویترین مغازه‌ها می‌روند یا با دوستانشان برای خرید برنامه‌ریزی می‌کنند. شرکت آمازون به‌طور بی‌وقفه در حال کاهش دادن مراحل خرید و آسان کردن آن است. ما می‌خواهیم لذت کشف کردن را به مردم بدهیم. مطمئنا مهیا کردن کالاهای مورد نظر کاربران و تسهیل خرید آن‌ها بخشی بزرگی از هدف ما است. ما از سازندگان ویدیوی جعبه‌گشایی نمی‌خواهیم که ویدیوی جدید بسازند یا اینکه پلت‌فرم ما را بپذیرند، ما فقط می‌خواهیم از این طریق سبک جدیدی از خرید کردن را ارائه دهیم و تجربه‌ی جدیدی برای کاربران فراهم کنیم.»

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات