تهیه نقشه‌ی سه‌ بعدی از ساختمان‌ با پهپاد و وای‌ فای امکان‌پذیر شد

چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
محققان آزمایشگاه مستوفی روشی برای نقشه‌برداری سه‌بعدی از ساختمان‌ها با استفاده از پهپاد و امواج وای‌فای ارائه داده‌اند.
تبلیغات

به‌تازگی مشخص شده که قابلیت‌های وای‌فای بیشتر از این است که با استفاده از آن بخواهید عکسی را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. محققان آزمایشگاه مستوفی واقع در سانتا باربارا، سیستمی ساخته‌اند که با استفاده از وای‌فای و دو عدد پهپاد می‌تواند محیط داخلی ساختمان‌ها را مشاهده کند.

بدین منظور هر دو پهپاد مورد اشاره به دریافت‌کننده‌های وای‌فای مجهز می‌شوند و سپس پشت سر هم، خارج از ساختمان هدف پرواز می‌کنند. یکی از این پهپادها سیگنال وای‌فای را ارسال می‌کند و پهپاد دوم میزان قدرت سیگنال دریافتی را می‌خواند. در مرحله‌ی بعد این اطلاعات با یک سری معادلات ریاضی بسیار پیشرفته پردازش می‌شود و یک تصویر سه‌بعدی از محیط داخلی ساختمان مورد نظر ایجاد خواهد شد. لازم به ذکر است که نتایج به‌دست‌آمده از این سیستم بسیار چشم‌گیر بوده است.

آزمایشگاه مستوفی با ارسال امواج رادیویی در درون دیوارها ناآشنا نیست. این مرکز تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار تصویربرداری از طریق وای‌فای را به نمایش گذاشت. پروفسور یاسمین مستوفی در گفتگو با UCSB گفته است: «درهرصورت تصویربرداری سه‌بعدی از محیط داخلی ساختمان‌ها در مناطق طبیعی به‌طور قابل توجهی چالش‌برانگیزتر است؛ زیرا در این‌ شرایط تعداد عوامل ناشناخته‌‌ی محیط بیشتر خواهد بود.» 

نتایج‌ به‌دست‌آمده از این تحقیق می‌توانند برای تیم‌های خدمات اضطراری مفید واقع شوند. امدادگران می‌توانند با استفاده از این سیستم بدون ورود به داخل ساختمان‌ها از محیط داخلی آن‌ها آگاهی یابند و بدین ترتیب با خطرات کمتری مواجه خواهند شد. آزمایشگاه مستوفی همچنین اشاره کرده است که این فناوری می‌تواند در باستان‌شناسی و سیستم‌های نظارت بر ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه می‌توانید ویدیو نحوه‌ی عملکرد این سیستم‌ را تماشا کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات