ZF Vision Zero با سیستم ایمنی مدرن

چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سیستم‌های ایمنی فعال به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و فعالان این عرصه، مثل شرکت تولید گیربکس ZF، همواره برای کسب برتری از رقبا فعالیت می‌کنند.
تبلیغات

شهرت ZF فریدریشهافن از توانایی و تجربه این شرکت در ساخت گیربکس حاصل می‌شود؛ ولی این برند اجزاء مختلف خودرو و سیستم‌های ایمنی فعال را هم توسعه می‌دهد؛ حالا خودروی Vision Zero تمامی این فناوری‌ها را در قالب یک بسته‌ ارائه می‌دهد.

سیستم ایمنی فعال این خودرو برای جلوگیری از حواس‌پرتی راننده یا حرکت او به سمت مسیر‌های اشتباه است. بر اساس تحقیق و پژوهش‌های برند ZF، حدود ۱۰ درصد از تلفات جاده‌ای به علت حواس‌پرتی و بی‌احتیاطی راننده اتفاق می‌افتد؛ این مهم در سال گذشته باعث بروز ۳۵۰ تصادف مرگبار در کشور آلمان و ۳۴۷۷ کشته در کشور آمریکا شده است. در نتیجه اهمیت تمرکز حواس و نگاه راننده به جاده ضروری است.

خودروی ZF Vision Zero

سیستم ZF به کمک یک دوربین در فضای داخلی خودرو با اساس کار لیزری، به‌طور مداوم و حتی در تاریکی موقعیت سر راننده را کنترل می‌کند. این سیستم زمانی که راننده به اطراف نگاه کند، او را به‌وسیله یک پیغام روی داشبورد، هشدار صوتی یا تنگ‌تر کردن کمربند ایمنی  آگاه می‌کند و حتی قادر است هدایت فرمان خودرو را هم به عهده بگیرد و اگر راننده واکنشی نداشته باشد؛ عملکرد پیشرانه را متوقف و خودرو را در کنار جاده پارک می‌کند.

علاوه بر حواس‌پرتی، در ایالات متحده ورود رانندگان از قسمت ورودممنوع و جهت اشتباه به بزرگراه، یکی از عوامل اصلی تصادف است. خودروی Vision Zero به کمک نرم‌افزار نقشه ابری خود در کنار رصد علائم و تابلو‌های جاده به کمک دوربینی که در جلوی خودرو قرار دارد، راننده را در مواقع لازم آگاه می‌کند.

خودروی ZF Vision Zero

پس از اعلام هشدار در قالب پیام تصویری و صوتی و تنگ شدن کمربند ایمنی؛ زمانی که راننده در بزرگراه اقدام به حرکت به سمت خروجی اشتباه کند، فرمان خودرو سخت‌تر می‌پیچد و اگر راننده باز هم پیغام را دریافت نکند، خودرو به کنار جاده حرکت می‌کند؛ در این حالت راننده فقط می‌تواند با دنده‌عقب یا دور زدن در صورت وجود فضای کافی، از خروجی خارج شود. خودروی استفاده‌شده برای معرفی این فناوری، فولکس‌واگن توران است که به سیستم تعلیق mSTARS برند ZF در پشت مجهز شده است. این سیستم شامل یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار توان می‌شود و برای نمایش اینکه چگونه خودرو‌های فعلی را می‌‌توان با کامپوننت‌های جدید و شخص ثالث تجهیز کرد، طراحی شده است.

خودروی مذکور در نمایشگاه خودروی فرانکفورت مورخ شهریور یا مهرماه امسال رونمایی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات