گوگل: باج افزارها ۲۵ میلیون دلار درآمد برای سازندگان‌ خود کسب کرده‌اند

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس یافته‌های جدید گوگل، باج‌افزار‌ها در ۲ سال اخیر ۲۵ میلیون دلار برای سازنده‌‌های خود درآمد کسب کرده‌اند.
تبلیغات

در کنفرانس Black Hat USA امسال، تعدادی از کارکنان گوگل موضوع باج‌افزار را مورد بررسی قرار داده‌ و نقطه‌ نظرات و اطلاعات خود را با دیگر شرکت‌کنندگان به‌ اشتراک گذاشته‌اند. باج افزارها این روزها نه‌تنها برای تولیدکنندگان آن بسیار سودآور هستند، بلکه کارکنان گوگل تأکید کرده‌اند اثرات مخرب این نوع از بدافزارها احتمالا برای مدت‌زمان طولانی ادامه خواهد داشت. ساختن و گسترش باج‌افزارها نسبت به گذشته ساده‌تر صورت می‌گیرد و در همین راستا، کسب درآمد از قربانیان نیز به‌آسانی انجام می‌شود.

بیت‌کوین یکی از رایج‌ترین روش‌های درخواست پرداخت برای سازندگان باج‌افزار‌ است.

کارکنان گوگل در خلال تحقیقات خود متوجه شده‌اند که دو نوع خاص از باج‌افزارها تقریبا نیمی از کل پولی را که در این زمینه هزینه می‌شود، به خود اختصاص داده‌اند؛ باج افزارهای رمزگذاری اطلاعات خانواده‌ی Locky، در سال گذشته حدود ۵.۹ میلیون دلار درآمد به‌ خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که باج افزارهای رمزگذاری اطلاعات خانوادهی Cerber که به‌صورت آفلاین هم امکان گسترش دارند، حدود ۶.۹ میلیون دلار برای سازندگان‌ خود درآمد داشته‌اند.

این آمارها از منابع متعدد، از جمله گزارش افرادی که باج پرداخت کرده‌اند، محققان مستقل و سوابق موجود در سایت بلاک‌چِین استخراج شده است. بیت‌کوین یکی از رایج‌ترین روش‌های درخواست پرداخت برای سازندگان باج‌افزار‌ها است. بلاک‌چین ابزاری است که برای رمزگذاری و رمزگشایی تراکنش‌های بیت‌کوینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام تراکنش‌ها به‌صورت نیمه ناشناس در بلاک‌چین ثبت می‌شوند. 

کارکنان گوگل متوجه شده‌اند که اغلب پرداخت‌های عمده در رابطه با باج‌افزارها توسط BTC-e، یک صرافی بیت‌کوین روسی انجام شده است. اخیرا یکی از بنیان‌گذاران BTC-e با نام الکساندر وینیکک دستگیر شده است. اگر چه الکساندر وینیکک در انتظار استرداد به ایالات متحده است، اما مبادله‌های بیت‌کوینی هم‌چنان ادامه دارند. به دلیل ناشناس بودن نسبی ارائه‌شده توسط استانداردهای بیت‌کوین، پردازش معاملات غیر قانونی و قانونی به یک شکل انجام می‌شود. درعین‌حال، انواع جدیدی از باج‌افزارها در حال ظهور هستند که با اشکال سنتی‌تر اقدام به باج‌خواهی از کاربران می‌کنند. حمله‌ی باج‌افزارها از هر نوع، می‌تواند به‌سرعت گسترش پیدا کند و به‌طور کامل ویرانگر شود؛ همان‌طور که در باج افزار واناکرای در کمترین زمان گسترش پیدا کرد و باعث از  بین رفتن اطلاعات بسیاری از کاربران شد. یکی دیگر از مثال‌های بارز در این زمینه، بدافزار پتیا و آسیب‌های آن در اروپا است. مانند هر بدافزار دیگری، تولید انواع جدید باج‌افزارها هم‌چنان ادامه پیدا می‌کند و با توسعه‌ی روش‌های انتشار جدید، کارشناسان امنیتی نیز برای مقابله با آن‌ها دست‌به‌کار می‌شوند؛ با این حال ایده‌ها و روش‌های باج‌خواهی جدید باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان شده است. 

نظر شما در مورد گسترش باج‌افزارها چیست؟ نقل و انتقالات مالی در خصوص باج‌افزارها به‌وسیله بیت‌کوین چه تأثیری در رشد این بد‌افزارها خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات