تحلیلگران: احتمال ساخت ۳ کارخانه اپل در آمریکا بسیار کم است

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ترامپ، هفته‌ی گذشته اعلام کرد که تیم کوک‌، مدیرعامل اپل وعده‌ی ساخت ۳ کارخانه را در خاک آمریکا داده است. اما متخصصان در عملی بودن این وعده تردید دارند.
تبلیغات

سرانجام پس از انتشار شایعات متعدد، چند روز پیش کمپانی فاکسکان، سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیاردی خود را برای ساخت کارخانه‌ی تولید پنل LCD در ویسکانسین آمریکا رسما تأیید کرد. تنها چند روز پیش از آن، ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اپل وعده‌ی ساخت ۳ کارخانه‌ی بزرگ در ایالات متحده داده است. البته از آنجایی که پنل‌های تولیدی کارخانه‌ی ویسکانسین، برای استفاده‌ی کمپانی شارپ تولید خواهند شد، این کارخانه احتمالا جزئی از وعده‌ی رئیس‌جمهور به‌حساب نمی‌آید.

برخی گمانه‌زنی‌هایی نیز مطرح شده است که احتمالا ترامپ فاکسکان را با اپل اشتباه گرفته است. اما گزارش جدید وال استریت ژورنال، شرح می‌دهد که احتمال بازگشت اپل به آمریکا در کوتاه‌مدت بسیار پایین است.

اپل هنوز درباره‌ی بیانیه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی ترامپ اظهار نظری نکرده و کاخ سفید نیز به روال همیشه، از ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در این باره خودداری کرده است.

به گفته‌ی متخصصان، احتمال گسترش حضور اپل در آمریکا و افزایش کارخانه‌های این شرکت در خاک این کشور بسیار پایین است:

متخصصان زنجیره‌ی تأمین و تحلیلگران می‌گویند که نه‌تنها هیچ دورنمایی برای ساخت سه کارخانه توسط اپل در خاک آمریکا متصور نیستند، بلکه احتمال ساخت یک کارخانه هم بسیار پایین است. اپل یک زنجیره‌ی تأمین پیچیده و درهم‌تنیده در چین ساخته؛ زیرا آنجا، جایی است که تأمین‌کنندگان مختلف و کارگران بخش تولید قرار گرفته‌اند و انتقال قطعات و مواد آیفون یا آیپد برای تولید به ایالات متحده، بر حاشیه‌ی سود اپل تأثیر شدیدی می‌گذارد.

اپل در گذشته، به‌صورت سطحی اقدام به تولید در ایالات متحده کرده، اما موفقیت چندانی به دست نیاورده است. آخرین مورد آن، در سال ۲۰۱۲ بود که این شرکت از یک سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری برای تولید ‌آی‌مک پرو در ایالات متحده خبر داد. متعاقب آن اپل اعلام کرد که با همکاری شرکت‌های فلکس‌ترونیکز و کوانتا کامپیوتر، کارخانه‌های تولیدی خود را در تگزاس و کالیفرنیا احداث خواهد کرد.

اپل با این اقدامات قصد داشت تجربه‌ی تولید در ایالات متحده را به‌صورت محدود امتحان کند؛ اما تلاش‌ این شرکت به نتیجه نرسید و در همان مراحل اول، با مشکلات متعدد مواجه شد.

در شهر آستین تگزاس، اپل در حفظ کارکنان با مشکلات مختلفی مواجه شد. بیش از ۸۰ درصد کارگران، کارکنان قراردادی بودند که دریافتی آن‌ها با وجود ۸ ساعت کار روزانه، پایین‌ترین مقدار ممکن بود. بر طبق مشاهدات آلن هانراهان، یکی از سرپرست‌های تولیدی سابق اپل، برخی از کارگران پس از اتمام شیفت خود، دیگر به کارخانه بازنمی‌گشتند.

زمانی که شیفت کاری به اتمام می‌رسید یا ۳۶ ساعت کار هفتگی تکمیل می‌شد یا حتی حین کار، بسیاری از کارگران از ادامه‌ی کار دست می‌کشیدند. بارها پیش می‌آمد که برای نوشیدن قهوه از سالن تولید خارج می‌شدیم و زمانی که بازمی‌گشتیم، نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ نفر از کارکنان ناپدید می‌شدند. در نتیجه خط تولید متوقف می‌شد.

علاوه بر این، اپل در زمینه‌ی کنترل کیفیت نیز در کارخانه‌ی آستین با مشکل روبه‌رو شد. در ابتدای کار، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از آی‌مک‌ پروهای تولیدی از استاندارد کیفی لازم برخوردار نبودند و در رده‌ی ضایعات قرار گرفتند.

با وجود تمام این‌ها، احتمال هر چیزی وجود دارد و تا انتشار اخبار دقیق‌تر باید منتظر باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات