واکنش تلگرام به خبر انتقال سرورهایش به ایران

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
صفحه‌ی تلگرام در توییتر، خبر انتقال سرورهای این پیام‌رسان به ایران را رد کرد.
تبلیغات

انتقال سرورهای تلگرام به ایران، موضوعی است که این اواخر بارها اعلام و پس از چند ساعت، توسط مدیر تلگرام تکذیب شده است. امروز نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مجددا اعلام کرد که جلسات فشرده‌ای با این شرکت برگزار شده و سرورهای این سرویس پیام‌رسان به ایران منتقل شده استواعظی در سخنانش اظهار داشت که این توافق یک‌طرفه نیست و مذاکرات نتیجه داده‌اند. به دنبال انتشار این خبر، پاول دورف امروز مجددا در صفحه‌ی توییتر رسمی خود، پاسخگوی کاربران بود و به آن‌ها اعلام کرد که سرورهای تلگرام هرگز به ایران منتقل نخواهند شد.

تلگرام

دورف در پاسخ به یکی از کاربران که لینک این خبر را از پاد (پایگاه اطلاعات‌رسانی دولت) در صفحه‌ی توییترش به اشتراک گذاشته بود، نوشت:

سیاست‌مداران و روزنامه‌نگاران همیشه همه‌ چیز را با هم قاطی می‌کنند.
تلگرام

به نظر می‌رسد این موضوع کمی دورف را کلافه کرده است؛ زیرا تمام رسانه‌های ایرانی دقیقا موضوعی را که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود و در سایت رسمی پاد نیز مطرح شده بود، انعکاس دادند.

شرکت تلگرام نیز امروز در حساب رسمی توییتر خود در واکنش به یکی از کاربران که لینک رسمی خبر را از یکی از خبرگزاری‌های ایرانی در توییتر منتشر کرده بود، نوشت:

اطلاعات این خبر درست نیستند.
تلگرام

یادآور می‌شود تلگرام چند روز قبل نیز فقط خبر انتقال CDN-های خود به کشورهایی چون ایران، ترکیه، عربستان، هند، اندونزی و عراق را تأیید و بارها اعلام کرده است که قصد ندارد سرورهایش را به ایران منتقل کند.

CDN یا همان شبکه‌ی انتقال محتوا، مفهومی متفاوت از سرور دارد و وظیفه‌ی آن‌ ذخیره‌سازی اطلاعات در میانه‌ی راه است. با استقرار CDN-ها در ایران، در واقع اطلاعات از سرور اصلی تلگرام روی CDN-ها کپی می‌شوند و به دلیل کم شدن مسافت، سرعت دسترسی به محتوا افزایش می‌یابد، در نتیجه هزینه‌ نیز کاهش می‌یابد. اطلاعات CDN-ها رمزگذاری شده هستند.

با توجه به صحبت‌های واعظی و دورف، به نظر می‌رسد تاکنون هر دو طرف فقط راجع به انتقال CDN-ها به توافق رسیده‌اند که البته با توجه به اینکه دورف تأکید کرده است که آن‌ها حتی به کشورهایی که سانسور در آن‌ها وجود ندارد نیز اعتماد ندارند، این احتمال وجود دارد که CDN-ها نیز به ایران منتقل نشوند.

هیچ کس تصور نمی‌کرد که یک سرویس پیام‌رسان مجازی، روزی آن‌چنان در زندگی ما رخنه کند که بسیاری از مسائل را تحت تأثیر قرار دهد. پیش‌بینی‌های خود درباره‌ی سرنوشت تلگرام در ایران را با زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات