حرکت تازه‌ی بی‌ام‌‌و به سمت خودروهای دیجیتال

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بازار آینده خودرو قطعا در اختیار مدل‌های خودران و سرشار از فناوری‌های دیجیتال خواهد بود. در همین راستا، بی‌ام‌و در حال آماده‌سازی خود برای انقلابی بزرگ در این حوزه است.
تبلیغات

بی‌ام‌و آخرین نوآوری‌های خدمات دیجیتال خود را در کنفرانس Innovation Days در دفتر فناوری شیکاگو ارایه کرد. این خودروساز آلمانی علاوه بر اضافه‌ کردن اسکایپ به سری 5، اعلام کرد که +Connected، نسخه جدید برنامه تلفن همراه خود را به همراه نوآوری‌های ارتباطی ارایه خواهد کرد.

هرچند ماشین‌های تمام‌خودران احتمالا در آینده فراگیر خواهند شد؛ اما در حال حاضر، در حد نمونه‌های اولیه هستند. این خودروها در مقیاس وسیع تجاری تولید نمی‌شوند و در چند سال آینده (حداقل تا سال ۲۰۲۰) در دسترس عموم نیستند.

خودروهای هوشمند آینده، باید متناسب با نیازها و امکانات آینده طراحی شوند. خودروسازان، به‌خوبی این نیاز را درک کرده‌اند و در حال ورود به آن هستند. علاوه بر تجهیزات ایمنی جدیدی که می‌توانند خطرات را شناسایی و تصادفات را پیش‌بینی کنند، تولیدکنندگان، فناوری‌های جدیدی به خودروهای خود اضافه می‌کنند تا با استفاده از  آن‌ها، در وقت کاربران صرفه‌جویی شود.

تا به امروز، بی‌ام‌و مانند تمام تولیدکنندگان برتر خودرو، انقلاب دیجیتال را بسیار جدی گرفته است.  به همین دلیل، این سازنده ابتکارات خود را افزایش داده و در عین حال یک اصل اساسی را حفظ کرده است؛ سفارشی‌سازی.

حرکت بی‌ام‌و به سمت خودروهای خودران

خودرو متصل به گوشی هوشمند، پیش‌نمایشی از یک خودروی خودران

همان‌طور که در هر انقلابی، باید یک نقطه شروع وجود داشته باشد، گوشی هوشمند آغارگر این انقلاب در صنعت خودروی خودران است. اگر چه بی‌ام‌و سال گذشته برنامه خود را شروع کرد؛ اما همه‌چیز بسیار سریع پیش رفت. این شرکت با افزودن یک سیم‌کارت به سیستم ConnectedDrive در هر خودروی جدید خود، شروع به کار کرد و برنامه اندروید و آی‌اواس BMW Connected را برای ارایه خدمات دیجیتال به مشتریان عرضه کرد.

نتیجه این بود که پس از حدود یک سال، ۸.۵ میلیون دستگاه خودروی بی‌ام‌و  با این نرم‌افزار به گوشی‌های همراه رانندگان متصل شدند و امروزه بیش از یک میلیون نفر در بیش از ۲۹ کشور جهان، به‌طور مداوم از این برنامه استفاده می‌کنند. با این حساب، واضح است که کاربران انتظارات زیادی از خودروی متصل به نرم‌افزارهای روی گوشی دارند.

بهبود برنامه متصل به خودرو

با کسب اولین موفقیت، بی‌ام‌و تصمیم گرفت انقلاب دیجیتال خود را در سال ۲۰۱۷ سرعت بخشد. این شرکت از نمایشگاه نوآوری‌های شیکاگو برای اعلام نسخه بهبودیافته برنامه خود که تا چند ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد، استفاده کرد.

+BMW Connected که نسخه بهبودیافته نرم‌افزار اتصال بی‌ام‌و است، می‌خواهد حداکثر سفارشی‌سازی را به کاربران ارائه دهد. این برنامه‌ی بهبودیافته امکانات جالبی دارد. شما می‌توانید به کمک این نرم‌افزار خودروی خود را قفل یا باز کنید، از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید، با یک عکس سه‌بعدی از موقعیت بی‌ام‌و خود داشته باشید تا دوستان و همکاران خود را از سفر یا رفت و آمد خود مطلع سازید.

این برنامه نیاز به سوخت‌گیری را به شما اطلاع می‌دهد و می‌تواند شما را به مقصد نهایی خود هدایت کند. جالب این است که شما حتی می‌توانید نوبت تعمیرگاه خود را برای سرویس خودرو در نمایندگی بی‌ام‌و تعیین کنید. Connected همچنین می‌تواند تقویم شما را اسکن کند و شما را برای کار بعدی خود راهنمایی کند. این برنامه نه‌تنها زمان سفر را محاسبه می‌کند، بلکه زمان مورد نیاز برای سوار شدن و پارک خودرو را هم می‌تواند محاسبه کند.

همچنین بی‌ام‌و با مشاور صوتی آمازون، الکسا سازگار است که می‌تواند تهویه مطبوع را در حال حرکت از طریق آمازون اکو روشن و تنظیم کند. انتظار می‌رود این برنامه به‌زودی با دیگر دستیارهای صوتی هم سازگار شود.

حرکت بی‌ام‌و به سمت خودروهای خودران

حفاظت از اطلاعات در زمینه حمل و نقل ضروری است و برنامه توسط لایه‌های مختلف برنامه‌نویسی محافظت می‌شود. تمام اطلاعاتی که شما با خودروی خود مبادله می‌کنید ناشناس هستند و توسط بی‌ام‌و نگهداری می‌شوند و سپس برای بهبود کلی تجربه مشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. هیچ داده‌ای بدون رضایت شما فروخته یا منتشر نمی‌شود.

از آنجا که نیمی از مشتریان بی‌ام‌و، تاجران و افراد متمول هستند، +Connected برای دسترسی صوتی به جلسات مجازی، نرم‌افزار اسکایپ و برای ارسال ایمیل و یا تنظیم قرار ملاقات، نرم‌افزار مایکروسافت اکسچنج را به سرویس‌های خود اضافه خواهد کرد. 

حرکت بی‌ام‌و به سمت خودروهای خودران

بی‌ام‌و خدمات منحصربه‌فردی عرضه می‌کند: My Car برای زمان‌بندی نوبت تعمیر و سرویس خودرو، My Life برای امور شخصی روزانه مانند چک کردن زمان پرواز، My Journey برای پیدا کردن پارکینگ و پمپ بنزین یا ایستگاه شارژ و My Assistant برای خدمات حفاظتی خودرو استفاده می‌شوند. علاوه بر این‌ها، ساعت‌های هوشمند، دستیارهای شخصی، رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها همگی با +BMW Connecte همگام‌سازی می‌شوند.

افزایش دفعات به‌روزرسانی

 بدیهی است که این انقلاب دیجیتال و حرکت به سمت ماشین خودران، باعث بهبود فرایند بروزرسانی می‌شود. بی‌ام‌و از پیشرفت سریع تحولات نرم‌افزاری آگاه است و می‌خواهد آخرین پیشرفت‌ها را برای کاربران خود در اسرع وقت اجرا کند. به همین دلیل است که این شرکت با استقرار یک فضای کوچک برای کنسول مرکزی خودرو، به دنبال راهبرد دیجیتال خود است. اگرچه کنسول تنها در طول عمر خود (در تعمیرگاه) قادر به دریافت چند آپدیت خواهد بود؛ ولی برنامه تلفن همراه و ویژگی‌های مرتبط با مایکروسافت آژور (پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت برای ایجاد، توسعه و مدیریت اپلیکیشن‌ها از طریق یک شبکه جهانی) به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود، بنابراین از قدیمی شدن نرم‌افزار کنسول مرکزی جلوگیری خواهد شد.

تکیه بر یادگیری ماشین

بی‌ام‌و  نیز مانند دستیار گوگل (Google Assistant) می‌خواهد بر یادگیری ماشین یا «یادگیری خودکار» تکیه کند. دستیار گوگل برنامه‌ای است که اجازه می‌دهد یک خودرو، عملکرد خودش را یاد بگیرد، بنابراین نیاز به برنامه‌نویسی کلاسیک که صرفا شامل ارائه دستورات است، ندارد. علاوه بر این، بی‌ام‌و قادر به انطباق با شرایط، یادگیری از رفتار کاربر و حفظ تمام اطلاعات کاربر است.

تبدیل خودرو به اتاق جلسه

به گفته تام برنر، معاون خدمات دیجیتال بی‌ام‌و:

خودرو دیگر نباید تنها وسیله حمل و نقل باشد؛ بلکه باید مکملی برای «زندگی» محسوب شود. با توجه به این، خودروی آینده یک فضای کاری دارد که در آن امکان کار راحت و آسان فراهم می‌شود و این همان چیزی است که کاربران از خودروها انتظار دارند.

به همین دلیل، سازنده آلمانی با همکاری مایکروسافت و اسکایپ، چند قابلیت را روی سدان سری 5 (آخرین مدل موجود در نمایندگی‌ها) ارائه می‌کند. این سرویس همچنین تا پایان سال ۲۰۱۷ با رابط کاربری iDrive ادغام خواهد شد. اخطار جلسات لغوشده یا تعطیلات، قرار ملاقات و کنفرانس ویدئویی از جمله امکانات این سرویس است. این سیستم به‌طور کامل با فرمان صوتی کنترل می‌شود و سرویس اسکایپ میتینگ اجازه می‌دهد تا ده شرکت‌کننده، از طریق خودرو در جلسات شرکت کنند.

برنامه آینده بی‌ام‌و برای خودروهای خودران

بی‌ام‌و در درازمدت، به دنبال توسعه‌ی فناوری دیجیتال در خودروها است. این گذار به فضای کاری جدید، تنها یک گام به سمت خودروی خودران محسوب می‌شود. هدف این است که به‌تدریج خودروها به‌طور کامل خودران شوند. حرکت به سمت این هدف، مطمئنا چندین سال به طول می‌انجامد.

بی‌ام‌و باید خود را از یک تولیدکننده سنتی مدل‌های لوکس، به شرکتی معتبر و پیشرفته از نظر علوم دیجیتال تبدیل کند. با وجود تسلا، فولکس‌واگن، ولوو و دیگر بزرگان خودروهای خودران، بی‌ام‌و با تکیه بر تجربه و توانایی خود برای دستیابی به این هدف، سخت تلاش می‌کند.

چرخش بی‌ام‌و به سمت خودروهای خودران
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات