فونت مایکروسافت موجب عزل نخست وزیر پاکستان شد

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فونت کالیبری مایکروسافت به‌عنوان مدرک در پرونده فساد مالی علیه نخست‌وزیر پاکستان مورد استفاده قرار گرفت که وی را ناچار به کناره‌گیری از سمتش کرد.
تبلیغات

چند هفته پیش، فونت کالیبری مایکروسافت، به‌عنوان مدرک علیه نخست‌وزیر پاکستان، نواز شریف و خانواده‌اش در پرونده فساد مالی مورد استفاده قرار گرفت. در بخشی از حکم دادگاه دیوان عالی پاکستان اعلام شد که وی دیگر صلاحیت ماندن در مقامش را ندارد.

قضیه از کجا شروع شد؟

آوریل سال ۲۰۱۵، حدود ۱۱.۵ میلیون برگه سند از موسسه‌ی حقوقی موساک فونسکا در پاناما به بیرون درز کرد که نشان می‌داد چگونه شمار زیادی از ثروتمندترین و تاثیرگذارترین افراد در سراسر دنیا، با استفاده از گریزگاه‌های مالیاتی ثروت خود را مخفی کرده‌اند.

از زمان انتشار اسناد پاناما در سال ۲۰۱۵ به‌صورت ناشناس، تغییرات زیادی در وضعیت سیاسی بسیاری از کشورهای جهان صورت گرفته است. ازجمله کشور پاکستان که نام نخست‌وزیر و خانواده‌اش به همراه چند تن از اعضای کابینه‌ی دولت در این اسناد ذکر شده بود.

فونت کالیبری چه ارتباطی به این پرونده دارد؟

موضوع فونت کالیبری از زمانی آغاز شد که دختر نواز شریف، مریم نواز شریف، اسنادی را به‌منظور انکار هرگونه فساد در خانواده‌اش به دادگاه ارایه کرد. برای نوشتن اسناد مذکور در سال ۲۰۰۶، از فونت کالیبری استفاده شده بود و کاملاً قانونی به نظر می‌رسیدند. ولی بنا به اظهارات گروه تحقیقاتی، فونت کالیبری تا قبل از سال ۲۰۰۷ میلادی به‌طور رسمی و تجاری استفاده نمی‌شد؛ بنابراین تحقیقات گروه مسئول نشان داد فرم رسمی حقوقی با فونتی نوشته و چاپ‌ شده است که در آن زمان موجود نبود. فونت کالیبری، اوایل سال ۲۰۰۷ به‌صورت پیش‌فرض روی محصولات مختلف مایکروسافت عرضه عمومی شد.

nawaz sharif calibri

اتهامات واردشده چه بودند؟

گروه تحقیقاتی دیوان عالی، متوجه اختلاف فاحش بین دارایی‌ و منابع مالی نواز شریف و خانواده او شد. علاوه بر این، آن‌ها به پنهان کردن و اعلام نکردن دارایی‌های واقعی خود باهدف توجیه اموال خانوادگی متهم شده‌اند.

رأی دیوان عالی چه بود؟

دیوان عالی کشور پاکستان بعد از چند هفته بررسی بیشتر، بالاخره رأی نهایی خود را اعلام کرد. طبق این رای نخست‌وزیر پاکستان به دلیل پرونده فساد مالی اعضای خانواده‌اش دیگر صلاحیت ماندن در مقامش را نداشت. وی همچنین از داشتن دفتر شخصی محروم شد. با توجه به طرح اتهامات زیاد علیه وی، خانواده و کابینه‌اش، باید همگی پاسخگوی سؤالات در دادگاه‎های بعدی باشند.

panama documents

پیشینه نه‌چندان خوب نخست‌وزیر

این اولین بار نیست که نخست‌وزیر پاکستان در مدت ریاست ۵ ساله‌اش با مشکلات این‌چنینی دست و پنجه نرم می‌کند؛ وی پیش‌تر در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۹ هم از مقام خود برکنار شده بود. علاوه بر فونت کالیبری که نقش مهمی در محکومیت وی داشت، باید توجه داشت که شواهد دیگری مبنی بر تخلفات محرز نواز شریف و خانواده‌اش وجود دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات