یک بازی رایانه‌ای به کمک افراد مبتلا به آلزایمر می‌آید

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران موفق شده‌اند یک بازی رایانه‌ای را برای افراد مبتلا به آلزایمر توسعه دهند که می‌تواند به ترمیم مغز افرادی که در مراحل ابتدایی آلزایمر هستند کمک کند.
تبلیغات

گروهی از دانشمندان علم عصب‌شناسی در بریتانیا، یک بازی رایانه‌ای تمرینی نسبتاً پیچیده را برای آموزش مغز توسعه داده‌اند که می‌تواند حافظه‌ی افرادی را که در مراحل اولیه زوال عقل قرار گرفته‌اند ترمیم کند؛ همچنین می‌تواند به رفع برخی از علائم کاهش شناختی نیز کمک کند. پژوهشگرانی که این بازی را توسعه داده‌اند، تأثیرات آن را روی شناخت و انگیزه‌ی تعدادی از بیمارانی که به زوال عقل دچار شده‌اند، بررسی کرده‌اند. آن‌ها متوجه شدند نمره‌ی حافظه‌ی فعال بیمارانی که بیش از یک ماه به انجام این بازی پرداخته‌اند، حدود ۴۰ درصد بهبود یافته است. جورج ساوولیک، رهبر این گروه پژوهشی از دانشگاه کمبریج، در مورد این بازی می‌گوید:

ما در آینده در خصوص بهبود سلامتی در سنین بالا و مهار بیماری آلزایمر مطالعاتی انجام خواهیم داد و امیدواریم که بتوانیم نتایج این یافته‌ها را گسترش دهیم و در آن‌ها به کار بگیریم.

زوال عقل، یکی از مشکلات بزرگ سلامتی در سطح جهانی است. سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که در سال ۲۰۱۵، حدود ۴۷.۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان دچار زوال عقل بوده‌اند و هرچه امید به زندگی و عمر جوامع افزایش می‌یابد، این رقم بیشتر خواهد شد. متأسفانه این بیماری غیرقابل درمان است و تنها چند داروی محدود برای کاهش علائم آن وجود دارند. علائم آلزایمر عبارتند از: کاهش حافظه، تضعیف قدرت تفکر، رفتارهای عجیب، کاهش مهارت‌های موقعیت‌یابی و از دست دادن تدریجی توانایی انجام کارهای روزمره.

مغز

جورج ساوولیک در نتایج پژوهش‌های خود گفته است که این بازی جدید، علاوه بر بهبود نمره‌ی حافظه‌ی فعال بیماران، می‌تواند اطلاعات پیچیده‌ی بسیار بیشتری در اختیار بیمارانی که بازی را انجام داده‌اند، بگذارد و این در حالی است که سایر بیمارانی که بازی نکرده‌اند، قادر به پردازش این اطلاعات پیچیده نخواهند بود.

کارشناسان می‌گویند توسعه‌ی این بازی می‌تواند برای افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند دلگرم‌کننده باشد؛ اما این بازی باید ابتدا روی افراد بیشتری با انواع زوال عقل مورد آزمایش قرار گیرد و تمرین‌های مغزی مختلفی به آن‌ها نشان دهد تا بتوان نتایج قابل قبول‌تری به دست آورد. تارا اسپیرز جونز از دانشگاه ادینبورگ، می‌گوید:

یک چنین آموزش‌های تمرینی برای مغز، نمی‌توانند از پیشرفت بیماری‌های مربوط به حافظه، مانند زوال عقل جلوگیری یا آن‌ها را درمان کنند؛ اما این بازی یک روش امیدوارکننده برای بهبود علائم مربوط به بیماری‌های حافظه در مراحل ابتدایی خواهد بود.

نتایج این پژوهش در نشریه International Journal of Neuropsychopharmacology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات