همراه اول: آمار و ارقام ایرانسل درباره‌ی ترابردپذیری اشتباه است

چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
روابط عمومی شرکت همراه اول، شاخص اصلی در سنجش موفقیت اپراتورها در طرح ترابردپذیری را تعداد ترابردهای موفق دانست و همراه اول را در این شاخص، موفق‌ترین اپراتور و آمار ایرانسل را اشتباه دانست.
تبلیغات

ترابردپذیری به‌صورت تجاری از  ۳۱ مردادماه ۱۳۹۵ شروع شد و در آن زمان خبری از ارائه ارقام و اعداد در این زمینه توسط اپراتورها نبود. اما اخیرا اپراتورها به‌صورت مداوم در حال انتشار ارقامی در این زمینه هستند و هرکدام ادعا می‌کنند خودشان در این زمینه موفق بوده‌اند.

ایرانسل در نشست خبری خود در روز یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۶، ادعا کرد که همراه اول تنها به ۴۳ درصد از درخواست‌های ترابردپذیری رسیدگی کرده است در حالی که همراه اول در آخرین گزارش رسمی خود در ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ موفقیت خود در شاخص «میزان موفقیت در اجرای مناسب ترابردپذیری» را ۶۴ درصد دانست. با توجه به اختلافات فاحش در آمارهایی که دو اپراتور همراه اول و ایرانسل در مورد ترابردپذیری اعلام کرده‌اند، زومیت در مصاحبه با روابط عمومی شرکت همراه اول برای رفع ابهام در این زمینه، علت اختلاف در آمار را جویا شد. روابط عمومی همراه اول در این رابطه به زومیت گفت:

شرکت پایا به‌عنوان مجری فنی طرح ترابردپذیری به‌صورت روزانه اعداد و ارقام مربوط به ترابردپذیری را برای ما ارسال می‌کند. ما در مورد آماری که ایرانسل مطرح می‌کند اعتراض کرده‌ایم و بیانیه مطبوعاتی دادیم. در پاسخ به جوابیه رسمی ایرانسل به سایت سیتنا هم مجبور شدیم اعلام کنیم که این اعداد با آمار پایا مطابقت ندارد. شرکت پایا در نامه‌نگاری با سیتنا در جواب جوابیه ایرانسل اعلام کرده است که ارقام را تأیید نمی‌کند.

روابط عمومی همراه اول همچنین در توضیح ادعای ایرانسل مبنی بر اینکه همراه اول اجازه‌ی ترابرد به برخی کاربران نداده است، گفت:

به‌عنوان یک قانون اگر کاربر خط دائمی قصد خروج از شبکه و ترابرد را داشته باشد باید تمام امتیازات و صورت‌حساب خود را تسویه کند و صورت‌حساب به‌روز بگیرد و آن را پرداخت کند.

شاخص اصلی در سنجش موفقیت در ترابردپذیری چیست؟

روابط عمومی همراه اول توضیحاتی نیز در خصوص مفاهیم یکتایی کاربر و تفاوت درخواست صرف و درخواست موفقیت‌آمیز در ترابردپذیری داد.

  • مفهوم یکتا بودن: به این معنا است که یک کاربر حتی اگر برای مثال ۵ بار هم درخواست خود را ثبت کرده باشد، توسط سیستم یک کاربر یکتا شناخته می‌شود.
  • مفهوم درخواست ثبت‌شده: به این معنا است که درخواست صرف ثبت شده است و حتی شاید کاربر در سامانه اپراتور موردنظر و سامانه پایا درخواست خود را ثبت کرده است ولی در مراحل بعدی به مشکل خورده است.
  • مفهوم ترابردپذیری موفق: کاربر به‌طور کامل موفق به انجام ترابردپذیری شده است.
  • روابط عمومی همراه اول، شاخص اصلی در سنجش موفقیت در ترابردپذیری را تعداد ترابردهای موفق دانست و  اعلام کرد در این شاخص به‌صورت تجمیعی (‌کل ورودی‌ها از هر دو اپراتور ایرانسل و رایتل) ما با رقم ۸۱,۰۲۵ از سایر اپراتورها موفق‌تر هستیم و حتی در شاخص تعداد درخواست ثبت‌شده که شاخص دقیقی برای سنجش این امر نیست نیز از ایرانسل جلوتر هستیم. آخرین آمار منتشرشده از سمت پایا در روز یکشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۶، نشان می‌دهد تعداد ترابردهای انجام‌شده به‌صورت تجمیعی از ایرانسل به همراه اول ۶۹ هزار و ۵۸ مورد بوده است در حالی که خروجی از همراه اول به سمت ایرانسل ۴۹ هزار و ۱۰۶ مورد است. روابط عمومی همراه برای روشن‌تر شدن بیشتر این مفاهیم آن‌ها را به بازی فوتبال تشبیه کرد و گفت شاخص اصلی نتیجه‌ی بازی است نه تعداد پاس گل یا کارت‌های قرمز و زرد و نتیجه حاکی از موفقیت ما است. همراه اول تراز تجمیعی کل خود را نیز تا امروز ۲۲۳۵۱+ اعلام کرده است، در حالی که تراز تجمیعی امروز برای ایرانسل و رایتل به ترتیب ۱۸۸۹۸- و ۳۴۵۳- است.

    علت اختلاف آمار و ارقام منتشرشده توسط ایرانسل با همراه اول چیست؟

    روابط عمومی همراه اول در مورد علت احتمالی اختلاف آمار ترابردپذیری نیز گفت:

    ترابردپذیری از دو طریقِ مراجعه به دفاتر خدماتی یا ثبت‌نام در سایت اپراتور مربوطه انجام می‌گیرد و در مورد تعداد درخواست‌های ترابردپذیری که منتشر می‌شود این احتمال وجود دارد که اپراتورهای رقیب تمامی کسانی را که حتی برای سرگرمی فرم‌های الکترونیکی را پر می‌کنند، جزو آمار درخواستی‌ها ثبت می‌کند و چون پرتال پایا به این آمار دسترسی ندارد، این اختلاف بین آمار به وجود می‌آید.

    به نظر می‌رسد یکی از علل اختلاف آمارهای منتشرشده همین فرم‌های پرشده در وب‌سایت ایرانسل باشد، روابط عمومی همراه اول در انتها به زومیت گفت:

    علت دیگر این است که وقتی ترابرد انجام می‌شود، اپراتور موظف است ظرف ۲۴ است سیم‌کارت را به کاربر برساند و اگر این کار انجام نشود، فرآیند ترابرد کامل نمی‌شود و چون دفاتر خدمات و پشتیبانی ما نسبت به ایرانسل و رایتل بیشتر هستند، ما سریعا سیم‌کارت را به دست مشتری می‌رسانیم؛ در حالی که دو اپراتور دیگر این کار را نمی‌کنند و عملا ترابرد ناقص می‌ماند.

    زومیت برای پی بردن به علت اختلاف در آمارهای منتشرشده از سوی دو اپراتور ایرانسل و همراه اول، با شرکت پایا تماس گرفت ولی متأسفانه این شرکت در این زمینه پاسخگو نبود.

    آیا شما از اپراتوری به اپراتور دیگر ترابرد کرده‌اید؟ تجربه‌ی خود را با دیگران در میان بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات