آزادکاری، نوع جدید رایانش ابری است

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آزادکاری موضوعی است که این روزها در دنیای اقتصاد مورد استقبال قرار گرفته‌ و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، همه‌گیر شود.
تبلیغات

رایانش ابری، یکی از بزرگ‌ترین اختراعات کارآفرینان تکنولوژی در چند سال اخیر است. این موضوع روی انتقال هزینه‌های سرمایه به هزینه‌های عملیاتی تأثیر بسیار زیادی گذاشته و همچنین امکانات زیادی مانند ابزارهای تحلیلی و خطایابی را در اختیار کسب‌و‌کارها قرار داده است. درواقع می‌توان گفت رایانش ابری، سیستم کاری را به‌طور کلی عوض کرده است.

ما امروزه در حال ورود به فاز جدیدی از آینده‌ی کاری هستیم. در این فاز جدید، کارمندان سنتی شرکت‌ها را می‌توان با افراد آزادکاری جایگزین کرد که محل زندگی آن‌ها در فاصله زیادی از محل کارشان واقع است. این رویه، شباهت زیادی به رایانش ابری و آغاز همه‌گیر شدن آن دارد؛ برخی آن را بسیار سودمند می‌دانند و برخی دیگر به‌عنوان یک عنصر مخرب بالقوه‌ از آن یاد می‌کنند.

فیل استرازولا، بنیان‌گذار و مدیرعامل یک شرکت کوچک نرم‌افزاری به نام NextWave Hire است. او در مورد نقش دورکاری در کسب‌و‌کارش می‌گوید: «ما برای بخش‌های مختلف فروش، بازاریابی، مهندسی و پشتیبانی به دنبال جذب نیرو بودیم. بسیاری از همکاران ما در چنین شرایطی اقدام به جذب متخصص برای مدیریت هر بخش می‌کنند. اما من و افراد تیمم تصمیم گرفتیم به‌جای افراد متخصص، از کارمندان دورکار استفاده کنیم.» او در ادامه بیشتر در مورد مزایای این تصمیم صحبت کرده است.

freelance

مزایای استفاده از کارمندان دورکار

استخدام کارمندان دورکار دارای مزایای زیادی است:

هزینه‌ها بسیار پایین‌تر هستند

 هزینه‌ی استخدام کردن کارمندان تمام‌وقت مخصوصا در شهرهای بزرگ بسیار زیاد است. همچنین رقابت به‌شدت زیاد است و کارمندان متخصص جذب شرکت‌هایی با درآمد بالاتر خواهند شد.

امکان جذب استعداد از همه جای دنیا فراهم می‌شود

 اینکه کارمندان ضرورتی برای حضور در شرکت نداشته باشند، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید از شهرهای مختلف اقدام به جذب نیرو کنید. بسیاری از افراد بااستعداد امکان مهاجرت به شهرهای بزرگ ندارند. بنابراین می‌توانند به‌صورت دورکار در شرکت شما استخدام شوند.

دورکاری در حال همه‌گیر شدن است

 این روزها اکثر مردم ترجیح می‌دهند که خودشان محل کارشان را تعیین کنند. ساعت‌های کاری انعطاف‌پذیر و کم شدن هزینه‌ی رفت‌و‌آمد از جمله مزایای دورکاری هستد.

دورکاری به نفع مدیران است

 بسیاری از مدیران مجبور هستند که برای جذب مشتری به شهرهای متفاوت سفر کنند. اما امکانات ارتباطی به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده است که نیازی به حضور فیزیکی آن‌ها برای مدیریت شرکت نیست.

البته دورکاری نیز مانند هر کار دیگری در کنار یک سری مزایا، دارای معایب و چالش‌های زیاد است. چگونه می‌توان فرهنگ قوی برای شرکت ایجاد کرد؟ چگونه می‌توان توانایی‌های کارمندان را توسعه داد؟ آیا می‌توان نیروهای متخصص را به‌صورت دورکار استخدام کرد؟ واقعیت این است که کارمندان بخش‌های مختلف مانند فروش نمی‌توانند کار خود را به‌صورت دورکاری انجام دهند. این نوع مشاغل باید در محیط کار حضور داشته باشند تا به‌طور مرتب از مدیران بازخورد و راهنمایی بگیرند. درواقع این نوع مشاغل با حضور داشتن در شرکت، انگیزه‌ی بیشتری برای کار کردن پیدا می‌کنند.

freelance

تبدیل هزینه‌های سرمایه به هزینه‌های عملیاتی

رایانش ابری به شما اجازه می‌دهد که انعطاف‌پذیری بیشتری در استفاده از سرویس‌ها داشته باشید. به‌عنوان مثال هزینه‌ی استفاده از تمام خدمات وب‌ آمازون به‌صورت ماهیانه حدود ۵ هزار دلار است؛ اما شما با استفاده از رایانش ابری می‌توانید به مقدار نیاز خود از خدمات بهره‌مند شوید. به عبارتی نیازی نیست برای استفاده از بخش‌های محدود از یک سرویس، هزینه‌های کامل آن خدمات را پرداخت کنید. شما با پرداخت تنها ۳۰ دلار به‌صورت ماهیانه می‌توانید از سرویس مورد نظر خود بهره‌مند شوید و نیازی به پرداخت ۵ هزار دلار نیست.

استخدام کارمند دورکار به همین صورت است. بسیاری از شرکت‌ها حجم کاری متغیر دارند. در چنین شرایطی استخدام کارمندانی که به مدت ۱۰ تا ۱۵ ساعت برای شرکت کار کنند کافی است. این کار هزینه‌های شرکت را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، امکان استخدام متخصصان حرفه‌ای از سراسر نقاط کره‌ی زمین را نیز برای شما فراهم می‌کند. متخصصان زیادی در زمینه‌ی پشتیبانی از مشتری، بازاریابی ایمیل و توسعه‌ی وب‌سایت وجود دارند. این روزها سایت‌های کاریابی امکان مشاهده‌ی رزومه‌ی افراد متقاضی کار را مهیا کرده‌اند. درنتیجه کارفرماها می‌توانند نمونه‌ی کاری متقاضیان را مشاهده کنند و برای استخدام با آن‌ها تماس بگیرید.

این نکته را فراموش نکنید که نباید کارمندان دورکار را به‌عنوان ماشین در نظر بگیرید. آشنایی پیدا نکردن با فرهنگ شرکت و بی‌بهره ماندن از راهنمایی افراد متخصص نه‌تنها روی روحیات آن‌ها تأثیرگذار است، بلکه باعث می‌شود نتیجه‌ی مورد نظر نیز حاصل نشود. افراد دورکاری که به مدت ۱۰ ساعت در هفته برای شما کار می‌کنند، باید توسط یک نفر مدیریت شوند. مدیری که به کارش اهمیت دهد و بتواند بیشترین بازدهی را از کارمندان دورکار شما بگیرد. شرکت‌های زیادی در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند که می‌توانید از آن‌ها راهنمایی و مشورت بگیرید.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، این روزها دورکاری به‌سرعت در حال همه‌گیر شدن است. بسیاری از افراد برای شرکت‌هایی دور از محل اقامتشان کار می‌کنند. این حقیقت را نباید نادیده گرفت که در حال حاضر بسیاری از کارفرماها ترجیح می‌دهند کارهای مهم شرکت را به دست کارمندان کلیدی بسپارند. اما شاید بتوان انتظار داشت که در آینده کارهای مهم‌تر نیز به افراد دورکار سپرده شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات