شکست گزارش مالی آمازون؛ بزوس دیگر ثروتمندترین فرد جهان نیست

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
با وجود خبر روز گذشته، مبنی بر کسب عنوان ثروتمندترین شخص جهان توسط جف بزوس، مدیرعامل آمازون بار دیگر به رتبه‌ی دوم فهرست میلیاردهای بلومبرگ بازگشت.
تبلیغات

آمازون امروز گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم را خود اعلام کرد. طبق این گزارش، این شرکت با ۳۸ میلیارد دلار فروش، تنها موفق به کسب ۱۹۷ میلیون دلار سود شده است که در مقایسه با سود ۸۵۷ میلیون دلاری سه‌ماهه‌ی دوم سال گذشته، کاهشی ۷۷ درصدی به‌ حساب می‌آید. این کاهش قابل توجه، ناشی از سرمایه‌گذاری‌های جدی آمازون در کسب‌وکار خود است.

این گزارش به این معنی است که ثروت شخصی بزوس، با توجه به سهام ۸۰ میلیونی او در آمازون، به اندازه‌ا‌ی خواهد بود که منجر به بازگشت دوباره‌ی وی به صدر فهرست شود. بزوس همان روز گذشته، با پایان کار بورس، به جایگاه دوم بازگشت؛ اما گزارش مالی قوی آمازون، می‌توانست به حفظ جایگاه او کمک کند. اکنون به لطف شکست گزارش مالی و کاهش ۲ درصدی ارزش سهام این شرکت، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت با مجموع ثروت شخصی ۹۰.۸ میلیارد دلار بار دیگر به جایگاه اول فهرست بلومبرگ بازگشت.

البته هیچ کس انتظار صدرنشینی بزوس را برای طولانی مدت نداشت. اما با وجود نوسانات پیوسته‌ی بازار و رشد مداوم هر دو شرکت آمازون و مایکروسافت، به احتمال زیاد این دو میلیاردر در ماه‌های پیش رو بار دیگر عناوین خود را با یکدیگر تعویض خواهند کرد.

یکی از حوزه‌هایی که نظاره کردن آن هیجان‌انگیز خواهد بود، پردازش ابری است. جایی که آمازون و مایکروسافت به شدت در حال رقابت با یکدیگر برای پیروزی در آن هستند. کسب‌وکاری که به صورت فزاینده، به سمت میزبانی ابری و فعالیت‌های شدید محاسباتی نظیر آموزش و اجرای نرم‌افزار هوش مصنوعی در حال حرکت است. در آن حوزه، سرویس‌های وب آمازون و پلتفرم ابری این شرکت به رشد فراگیر و سودآوری خود ادامه می‌دهند. سرویس‌های وب آمازون، در سه‌ماهه‌ی اخیر، با فروشی به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار و ۲۸ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، به سود عملیاتی ۹۱۶ میلیون دلاری دست یافته‌اند؛ اما در مقایسه با فروش ۷.۴ میلیارد دلاری واحد هوش ابری مایکروسافت، پشت سر این شرکت قرار می‌گیرند. با این وجود آمازون پیشگامی خود را در بخش‌های کلیدی، نظیر میزبانی ابری حفظ خواهد کرد.

 همانطور که بنیانگذاران مایکروسافت و آمازون در حال جدال برای کسب عنوان ثروتمندترین هستند، شرکت‌های آن‌ها نیز برای کسب سلطه در حوزه‌ی ابری رقابت نزدیکی دارند. با وجود اینکه بزوس، عنوان خود را امروز از دست داد، طولی نخواهد کشید که سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت آمازون در حوزه‌های حمل‌ و نقل و ربوتیک و حوزه‌ی اخیر یعنی خواربارفروشی، نتایج خود را نشان بدهد و موجب سلطه‌ی بیشتر این شرکت در نحوه‌ی خرید و مصرف روزانه‌ی محصولات توسط مصرف‌کنندگان شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات