سوبارو فارستر؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

پنج‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 22 دقیقه
تنوع برندها و واردکنندگان رسمی خودرو به کشورمان، هر روز بیشتر می‌شود و حالا سوبارو با مدل فارستر به ایران می‌آید. این کراس‌اور از محبوبیت خوبی در بازار جهانی برخوردار است و ما در زومیت، به بررسی جامع آن پرداخته‌ایم.
تبلیغات

سابقه‌ی حضور سوبارو در کشورمان، محدود به اندک واردات محصولات این شرکت در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی است. هرچند که برای عامه‌ی مردم، نام سوبارو چندان شناخته شده نیست؛ جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان حرفه‌ای خودرو دارد، چراکه نه‌تنها در بازار جهانی با سبد نسبتا کاملی از مدل‌های مختلف در کلاس‌های گوناگون شناخته می‌شود، از نظر کیفیت و قیمت نهایی هم مزیت‌های بسیار زیادی دارد.

سابقه‌ی تجاری سوبارو، در حدود ۶۵ سال برآورد می‌شود و امروزه با ۷ مدل خودروی متفاوت در بازار فعالیت می‌کند. این برند ژاپنی، بخشی از گروه سرمایه‌گذاری صنایع سنگین فوجی محسوب می‌شود که ۱۶.۵ درصد از سهام تویوتا را در اختیار دارد. سوبارو برای بسیاری از خودروسازان مستقل دنیا، پیشرانه تولید می‌کند و همکاری نزدیکی با تویوتا و نیسان دارد. به عنوان مثال، خودروی مشهور تویوتا GT۸۶ که در چند سال اخیر به ایران وارد شده است، از پیشرانه‌ی ساخت سوبارو استفاده می‌کند. شاسی‌بلندهای سوبارو شامل مدل‌های کراس‌ترک، فارستر و اوت‌بک می‌شود که مدل فارستر از نظر سایز بدنه، بین دو محصول دیگر قرار می‌گیرد و البته فروش بیشتری در بازار جهانی دارد.

Subaru forester

خودروی فارستر که در کلاس پرتقاضای کراس‌اورهای سایز متوسط ارائه می‌شود، یکی از محبوب‌ترین محصولات سوبارو در سطح جهانی است. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تا سال ۲۰۰۲ در خط تولید قرار داشت. امروزه فارستر با نسل چهارم خود در بازار جهانی حضور دارد که با کد SJ شناخته می‌شود. اولین رونمایی این خودرو در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۲ و نیویورک ۲۰۱۳ انجام شد و در سال ۲۰۱۴ به جاده‌های خارج از ژاپن راه پیدا کرد. فارستر جدید، از سوی رسانه‌ی معتبر موتورترند، به عنوان بهترین شاسی‌بلند دنیا در سال ۲۰۱۴ برگزیده شد، ضمن اینکه در تست ایمنی بنیاد بیمه و امنیت بزرگراه‌های امریکا (IIHS) امتیاز پیک‌پلاس و رده‌ی بسیار عالی را به دست آورد. این خودرو، از سوی موسسه‌ی AJAC کانادا هم، به عنوان بهترین شاسی‌بلند سال ۲۰۱۷، انتخاب شده است. سوبارو ادعا می‌کند، ۹۸ درصد از کل فارسترهای تولید شده از ۱۰ سال پیش تاکنون، همچنان در جاده‌های دنیا مورد استفاده هستند.

شاسی و پلت‌فرم فارستر با مدل ایمپرزا مشترک است، ضمن اینکه در بعضی کشورها همراه آپشن‌های خاص فنی موسوم به X Mode ارائه می‌شود. این نسخه از فارستر که فروش بسیار خوبی در کشور کانادا داشته است، توانایی‌های بسیار خوبی برای حرکت در مسیرهای خارج جاده و خصوصا شرایط برفی دارد. خریداران مدل‌های دو دیفرانسیل فارستر در بازار جهانی، می‌توانند این آپشن را به هنگام سفارش خودرو، انتخاب کنند. فارستر در سال ۲۰۱۶ با فیس‌لیفت مواجه شد و به احتمال زیاد، با چهره‌ی مدرن در ایران حضور خواهد داشت.

طراحی ظاهری و بدنه

اصولا محصولات سوبارو با هدف کارایی عالی و جذب عامه‌ی مردم ساخته می‌شوند. به همین جهت، سبک طراحی اسپرت در مدل‌های مختلف این برند، از جمله فارستر، به وضوح دیده می‌شود و تلاش زیادی بر القای حس لوکس در مدل‌های متنوع سوبارو وجود ندارد. فرم کلی چراغ‌ها، جلو پنجره و به طور کلی، زبان طراحی این خودورساز در سال‌های اخیر، تغییر زیادی نکرده است و به راحتی می‌توان محصولات متفاوت آن را از ظاهر بخش جلو، تشخیص داد.

در نمای روبرو، حس انتقامجو و آماده‌ی نبرد فارستر با چراغ‌های درشت و کشیده در بدنه، به خوبی تداعی می‌شود. با هدف افزایش زیبایی و کارایی جلو پنجره در امر هدایت هوای مورد نیاز پیشرانه، بخشی از آن در کاپوت جلو قرار گرفته است. بخش ‌های جانبی سپر اصلی فارستر، فلزی و همر‌رنگ بدنه تولید می‌شود که در مقایسه با دیگر خودروهای هم‌رده با حجم زیاد پلاستیک، جذابیت این کراس‌اور را افزایش می‌دهد، هرچند که در قسمت میانی و زیر جلوپنجره، از جنس پلاستیک سیاه و خشک دیده می‌شود. حجم‌دهی و طراحی سه‌بعدی سپر، هنرمندانه اجرا شده است و جایگاه بسیار خوبی برای پلاک و چراغ‌های مه‌شکن دارد. البته فارستر با دو نوع سپر جلو عرضه می‌شود که در مدل‌های با پیشرانه‌های ۲ لیتری و ۲.۵ لیتری متفاوت است. از تصاویر و اطلاعات موجود در سایت نماینده‌ی رسمی سوبارو در ایران می‌توان نتیجه گرفت که این خودرو، با چهره‌ی جدیدتر و نمونه‌ی دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ که جلوه‌ی اسپرت‌تری دارد، وارد کشور خواهد شد.

Subaru forester
Subaru forester

از نمای جانبی، سقف نسبتا بلند فارستر نشان از طراحی خاص این خودرو با تاکید بر راحتی سرنشینان دارد. خطوط حجم‌دهنده و پیچیدگی خاص در این قسمت از بدنه‌ی خودرو دیده نمی‌شود و با حفظ توانایی‌های آیرودینامیک و کاربردی، حالت ساده‌ای دارد. سوبارو از قاب پلاستیکی برای گلگیرها و پیرامون چرخ‌ها، استفاده نکرده است؛ اما در رکاب، زیر آینه بغل‌ و بخش پایینی گلگیرها که به زیر سپر در طرفین خودرو متصل است، می‌توان قطعات کوچک پلاستیک و سیاه رنگ را تشخیص داد. ریل باربند، به صورت استاندارد و در تمامی مدل‌های فارستر وجود دارد که البته جذابیت اسپرت این خودرو را افزایش می‌دهد. فراموش نکنیم، ظاهر ساده‌ی فارستر از نمای جانبی، با حجم‌دهی ضریف گلگیرها و خطی که از دستگیره‌ها تا چراغ عقب کشیده شده است، قابل قبول و رضایت‌بخش، جلوه می‌کند.

نمای پشت فارستر، از نظر اسپرت بودن و حس یک خودروی مستحکم، هماهنگ و تا حدودی فراتر از بخش جلویی است. چراغ عقب، شباهتی جزیی به نمونه‌ی استفاده شده در تویوتا پرادو دارد؛ اما با طرح گوشه‌های تیز ارائه می‌شود که در کنار خطوط شکسته‌ی روی سپر، گوشه‌های شیشه و در صندوق عقب، آماده‌ی نبرد با شرایط سخت، به نظر می‌رسد. حتی اسپویلر بالای شیشه‌ی عقب هم چنین فرمی دارد و در گوشه‌ها، مثلث شکل است. در این قسمت هم، جایگاه خوبی برای پلاک دیده می‌شود که زیر لوگوی سوبارو، مناسب نمونه‌های عریض، شبیه نمونه‌ی موجود در ایران خواهد بود. زیر سپر، از پلاستیک استفاده شده است که مسلما در حرکت خارج جاده، احتمال آسیب‌دیدگی بدنه و خسارت بیشتر را ازبین می‌برد، ضمن اینکه با اگزوزهای دوگانه در طرفین و چراغ‌های باریک ترمز، هماهنگی خوبی با طراحی کلی فارستر دارد. قسمت در صندوق بار، فاقد دستگیره در لبه‌ی پایینی است و صرفا از قسمت میانی که زیر لوگو قرار دارد، کنترل می‌شود. هرچند که اکثر نسخه‌های فارستر با سیستم بالابر الکتریکی صندوق ارائه می‌شوند، نبود دستگیره برای افراد کوتاه قد و افرادی که قدرت بدنی بالایی ندارند، مشکل‌ساز خواهد بود.

subaru

در مجموع، می‌توان نمره‌ی بسیار خوبی به طراحی ظاهری سوبارو فارستر داد و آنرا یکی از جذاب‌ترین کراس‌اورهای دنیا با سبک بدنه‌ی اسپرت دانست. ابعاد این خودرو شامل طول ۴.۹۵۹ متر، عرض ۱.۷۹۶ متر و ارتفاع سقف ۱.۷۳۲ متر است که با فاصله ‌محورهای ۲.۴۶۰ متر ارائه می‌شود. فاصله‌ی استاندارد کف با سطح زمین، ۲۲ سانتیمتر است، ضمن اینکه رینگ‌های اسپرت، در سایزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ قابل سفارش خواهند بود.

فضای داخلی و کابین

نشستن روی صندلی فارستر، فضایی مدرن و امروزی در اختیار راننده می‌گذارد که البته برای سرنشین کناری، چشم‌نوازتر و عاری از طراحی پیچیده است. بخش زیادی از داشبورد و بخش‌هایی که در جلوی دید قرار دارند، از پلاستیک خشک تشکیل شده‌اند که تا حدودی غیر لوکس و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. در عوض، فرمان، زیر دستی کنسول، بخش‌هایی از تو دری، از جنس پوشش صندلی‌ها هستند که نرم و قابل قبول است.

subaru forester

نکته‌ی مهم در طراحی فارستر، به کشیدگی بدنه، خصوصا در قسمت شیشه‌ی جلو مربوط می‌شود که با خمیدگی ستون مقابل راننده (ستون A)، فضای دید را افزایش می‌دهد و نقطه‌ی کور راننده را به خوبی کم می‌کند. نمایشگر اصلی، دقیقا در وسط داشبورد قرار دارد و هرچند که در بعضی مدل‌ها کوچکتر است، تقریبا در همه‌ی نسخه‌های موجود در کشورهای مختلف، از نوع لمسی و سایز ۶.۱ اینچ یا ۷ اینچ خواهد بود. علاوه بر این، یک نمایشگر کوچک و عریض، در سایز ۴.۳ اینچ هم در بالای داشبورد وجود دارد که اطلاعات مهم، ازجمله درجه‌ی حرارت محیط و فضای بیرون، سمت حرکت خودرو در مسیر سیستم ناوبری را نشان می‌دهد، البته به دلیل فاصله‌ی نسبتا زیاد نمایشگر کوچک، با چشم سرنشینان جلو، چندان کاربردی و راه‌گشا محسوب نمی‌شود.

صندوق عقب فارستر، درقسمت کف؛ هم‌سطح سپر بیرونی است که جابه‌جایی اجسام و خصوصا برداشتن آنها را ساده‌تر می‌کند. فضای ۹۷۵ لیتری، کاملا راضی‌کننده است، درحالیکه می‌توان با خواباندن صندلی‌های عقب به حجم ۲,۱۱۵ لیتر رسید. کاربر این خودرو، با استفاده از یک کلید در نزدیکی در صندوق عقب، می‌تواند ضامن مربوط به صندلی‌های ردیف دوم را آزاد کرده و بی‌نیاز از رفتن به سمت آنها، فضای این قسمت را به حداکثر میزان ممکن برساند، هرچند که برای بازگرداندن صندلی‌ها به حالت اول، چاره‌ای جز حضور در سمت دیگر خودرو نخواهد داشت.

فارستر برای پنل پشت فرمان، همچنان از طرح سنتی استفاده می‌کند و حتی اعتقادی به مدل سیلندری ندارد. عقربه‌های سرعت و دور موتور، با ترکیبی مشابه دیگر خودورها عمل می‌کنند و زمینه‌ی سیاه دارند، ضمن اینکه خبری از نمایشگرTFT در این قسمت نیست و اطلاعاتی از قیبل مصرف سوخت لحظه‌ای یا هشدارهای فنی، با کارکترهای دیجیتالی، در اختیار راننده قرار می‌گیرند.

Subaru forester
Subaru forester
Subaru forester
Subaru forester

جنس صندلی‌ها در نسخه‌های پایه، از چرم مصنوعی است و کیفیت قابل قبولی دارد، درحالیکه مدل‌های گران‌تر، از چرم طبیعی و مرغوب‌تر بهره‌مند هستند. فارستر در کلاس کراس‌اورهای میان‌رده طبقه‌بندی می‌شود؛ اما برای ۵ سرنشین بالغ، فضای مناسبی ارائه می‌کند که در قسمت زانو و بالای سر، کاملا راحت و قابل قبول است. صندلی‌های عقب هم، قابلیت تنظیم زاویه دارند، ضمن اینکه با فاصله‌‌ی زیاد از ردیف اول، فضای خوبی ارایه می‌کنند.

در مجموع، طراحی فضای داخلی سوبارو فارستر، استانداردهای یک خودروی تراز اول ژاپنی را در اختیار می‌گذارد و فراتر از نمونه‌های کره‌ای است، هرچند که توقع علاقه‌مندان به کراس‌اورهای گران‌قیمت آلمانی مثل بی‌ام‌و X3 را، برآورده نمی‌کند.

پیشرانه و توانایی‌های فنی

سوبارو فارستر با دو نوع پیشرانه‌ی ۲ و ۲.۵ لیتری بنزینی همراه با یک نمونه‌ی دیزلی ۲ لیتری ارایه می‌شود. ارزان‌ترین نسخه‌‌ی بنزینی و ۲.۵ لیتری این کراس‌اور، ارزان‌تر از دیگر مدل‌ها است؛ چراکه از فناوری‌های مدرن، ازجمله سیستم توربوشارژ سوبارو، بهره نمی‌برد و به همین دلیل، قدرت کمتری دارد. طبق گزارش‌های منتشر شده از نماینده‌ی فروش این خودرو در ایران، فارستر با قوی‌ترین نمونه و همراه با پیشرانه‌ی پرقدرت ۲ لیتری در کشورمان حضور خواهد داشت. نکته‌ی جالب در میان مدل‌های مختلف این خودرو، سیستم دو دیفرانسیل است که در همه‌ی نسخه‌ها به صورت استاندارد وجود دارد. علاوه بر این، پیشرانه‌های فارستر از نوع بوکسر هستند که با آرایش غیر خطی و به صورت تخت با زاویه‌ی ۱۸۰ درجه، کار می‌کنند.

Subaru forester

فارستر با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر از دور موتور ۴۱۰۰ دور بر دقیقه، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۹.۹ ثانیه ممکن می‌کند. نهایت سرعت این خودرو، نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مسافت، خواهد داشت. بیشتر مصرف سوخت فارستر در ترافیک شهری، حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، درحالیکه با سرعت ثابت بزرگراه، ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با دو نوع جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و اتوماتیک CVT، قابل سفارش است.

قدرتمندترین نسخه‌ی فارستر، پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و مجهز به اینترکولر است که قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۲۴۰۰ تا ۳۶۰۰ دور بر دقیقه ارایه می‌کند. این مدل، می‌تواند در زمانی حدود ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، هرچند که با بنزین اکتان بالا در بعضی تست‌ها، زمان ۶.۳ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم، برای آن ثبت شده است. فارستر با پیشرانه‌ی ۲ لیتری، بعد از ۱۶ ثانیه از شروع حرکت به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده می‌گذارد. میانگین مصرف سوخت این خودرو، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود، درحالیکه در ترافیک شهری، حدود ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با سرعت ثابت بزرگراه، ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. این مدل در بیشتر کشورهای دنیا، فقط با جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته‌ی CVT قابل خرید است.

نمونه‌ی دیزلی فارستر، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ ارایه می‌شود که از نظر توانایی‌های سرعت و شتاب‌گیری مشابه نسخه‌ی ۲.۵ لیتری بنزینی، عمل می‌کند. این خودرو با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر که از دور موتور ۱۶۰۰ در اختیار راننده خواهد بود، در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، درحالیکه میانگین مصرف کمتر از ۶ لیتر، گازوئیل استاندارد اروپا به همراه دارد. فارستر توربودیزل، در ترافیک شهری حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف سوخت خواهد داشت.

در جدول زیر، مدل‌های مختلف سوبارو فارستر با حدود قیمت‌ در بازار جهانی، قابل مقایسه هستند.

مدل

پیشرانه

قدرت (اسب بخار) 

زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

(ثانیه)

جعبه‌دنده

قیمت (دلار)

2.5i

۲.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۷۰

۱۰.۵

دستی 

۶ سرعته

۲۳٬۰۰۰

2.5i Premium

۲.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۷۰

۱۰.۵

CVT

۲۶٬۰۰۰

2.5i Limited

۲.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۷۰

۱۰.۵

CVT

۳۰٬۰۰۰

2.0XT Premium

۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۲۵۰

۷

CVT

۳۱٬۰۰۰

2.5i Touring

۲.۵ لیتری تنفس طبیعی

۱۷۰

۱۰.۵

CVT

۳۲٬۰۰۰

2.0XT Touring

۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ

۲۵۰

۷

CVT

۳۵٬۰۰۰

آپشن‌های رفاهی و امکانات جانبی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شاید مهم‌ترین آپشن سوبارو فارستر، سیستم دو دیفرانسیل کارآمد آن باشد که در همه‌ی نسخه‌ها وجود دارد. علاوه بر این، سانروف، باز و بسته شدن الکتریکی در صندوق، رینگ‌های اسپرت، باربند، اسپویلر و نمایشگر میان داشبورد هم، در تمامی نسخه‌ها وجود دارند. در مجموع شش مدل فارستر به مشتریان سوبارو در بازار جهانی عرضه می‌شوند که شامل 2.5i و 2.5i Premium و 2.5i Limited و 2.5i Turing در گروه با پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتری همراه با نسخه‌های 2.0XT Premium و 2.0XT Touring در گروه دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری خواهد بود.

نسخه‌ی پرمیوم فارستر با پیشرانه ۲ لیتر، تمامی امکانات مدل 2.5i Premium را به همراه دارد که شامل رینگ‌های اسپرت سایز ۱۸ اینچ، سقف شیشه‌ای تمام پانورامیک، آینه بغل‌های رنگ بدنه، شیشه‌های برقی ردیف جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، دو درگاه اتصال USB، و شیشه‌های دودی برای ردیف عقب است. از امکانات چندرسانه‌ای این نسخه از فارستر می‌توان به فناوری سوبارو استارلینک (Subaru StarLink) اشاره کرد که به راحتی با گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS ارتباط برقرار می‌کند. ناوبری ماهواره‌ای، هشدارهای هواشناسی و کامپیوتر سفر هم از طریق این نمایشگر تامین می‌شوند. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی CVT همراه است که قابلیت تعویض دستی از طریق پدال دارند. برای پوشش قسمت فرمان و دسته‌دنده فارستر پرمیوم، از چرم طبیعی استفاده شده است.

Subaru forester
Subaru forester
Subaru forester
Subaru forester

نسخه‌ی تورینگ سوبارو فارستر، تفاوت ظاهری خاصی با مدل پرمیوم ندارد. مدل تورینگ، دارای چراغ‌های اصلی LED، پوشش کروم در قسمت رکاب‌ها و مه‌شکن‌های قدرتمند داخل سپر است که در نمونه‌ی پرمیوم دیده نمی‌شود. اختلاف این مدل در فضای داخلی بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه استارت بدون کلید و دکمه‌ای، گرم‌کن فرمان، تهویه‌ مطبوع دوگانه و سیستم صوتی با کیفیت از برند مشهور هارمن کاردون همراه ۸ بلندگو به قدرت ۴۴۰ وات، در مدل پرمیوم وجود ندارد.

تقریبا همه‌ی فارسترهای دارای پشرانه‌ی ۲ لیتری، با فنربندی و سیستم تعلیق اسپرت ارایه می‌شوند که متفاوت از نمونه‌ی پایه است. فناوری اختصاصی سوبارو به نام SI-Drive هم در مدل‌های ۲ لیتری وجود دارد که با سه مود رانندگی مختلف همراه با آپشن‌های ارزشمند X-Mode برای حرکت در مسیرهای سخت خارج جاده، کارایی بالایی خواهد داشت. با فعال‌سازی سیستم X-Mode توسط راننده، قدرت خروجی پیشرانه با ضریب عملکرد جعبه‌دنده هماهنگ می‌شود تا حتی در سرعت و دور موتورهای پایین، گشتاور خودرو به خوبی کنترل شود. با این فناوری، از هرزگردی یا لیز خوردن چرخ‌ها به هنگام در مسیرهای لغزنده جلوگیری می‌شود، ضمن اینکه در شیب‌های رو به بالا یا پایین هم، حرکت یا ایست کامل خودرو، توسط سیستم X-Mode مدیریت خواهد شد.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

سوبارو فارستر را باید یکی از ایمن‌ترین خودروهای دنیا در کلاس کراس‌اور دانست. این مدل، از نظر حفظ جان سرنشینان، عملکرد بسیار خوبی در تست‌های ایمنی داشته است و با ۵ ستاره (امتیاز کامل) ارایه می‌‌شود. در ادامه‌ی مطلب می‌توانید فیلم کاملی از تست‌های تصادف و ایمنی مدل فارستر که توسط بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) منتشر شده است، ملاحظه کنید.

نتیجه‌ی تست تصادف موسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا نشان می‌دهد که فارستر برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۱ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان هم ۹۱ درصد خواهد بود. عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۷۳ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ چراکه فناوری‌های‌ مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در فارستر وجود دارند. با این حساب، امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۸۶ درصد محاسبه شده است.

نسخه‌های پرمیوم و تورینگ این خودرو، ۷ کیسه‌ی هوا دارند که به شکل ۲ ایربگ اصلی برای سرنشینان جلو، ۲ عدد برای حفاظت جانبی همه‌ی سرنشینان و ۲ کیسه‌ی هوای اضافه برای محافظت قسمت سینه‌ی حاضرین در ردیف اول، عمل خواهند کرد. یک ایربگ اختصاصی زانو هم، زیر فرمان خودرو قرار دارد. از آپشن‌های فنی و ایمنی فارستر می‌توان به سیستم HDC اشاره کرد که تعادل خودرو به هنگام بالا یا پایین رفتن از شیب‌ها را افزایش می‌دهد و در کنار ترمز هوشمند، احتمال تصادف خودرو در سرعت‌های پایین شهری از سمت مقابل را به صفر نزدیک می‌کند.

سوبارو فارستر

فناوری VDC مخفف Vehicle Dynamics Control هم، به‌طور مدام؛ سرعت گردش چرخ‌ها را محاسبه، قدرت ترمز، زاویه‌ی فرمان و شتاب گرانشی وارد بر فارستر را اندازه‌گیری می‌کند تا هماهنگ با سیستم کنترل گشتاور، تعادل خودرو و حرکت آن در مسیر ایمن مدیریت شود. از سویی دیگر، نرم‌افزار استارلینک که پیش‌تر به قابلیت‌های آن در اتصال به اینترنت، ناوبری ماهواره‌ای و پخش چندرسانه‌ای اشاره کردیم؛ هشدارهای مربوط به احتمال برخورد و دیگر تجهیزات ایمنی را به اطلاع سرنشینان می‌رساند. این سیستم، حتی ارسال پیام کمک به اورژانس و پلیس محلی را پس از بروز حوادث سخت، انجام می‌دهد.

Subaru forester

یکی از مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی و البته رفاهی در سوبارو فارستر، کروز کنترل هوشمند است که عمل کاهش و افزایش سرعت خودرو در محدوده‌ی تعیین شده، همراه با رعایت کامل مسایل ایمنی و حفظ فاصله با دیگر خودروهای حاضر را به خوبی مدیریت می‌کند. دو دوربین و سنسور اصلی، در قسمت بالای شیشه‌ی جلو قرار دارند که جزئیات محیط مقابل راننده، از جمله خطوط مسیر، وضعیت دیگر خودروها و علائم راهنمایی رانندگی را کنترل می‌کنند. به کمک این سنسورها، ترمز خودکار فارستر، عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت و علاوه بر جلوگیری از برخورد احتمالی، هشدارهای مربوط به خروج از لاین یا نزدیک‌شدن دیگر خودروها از نقاط کور، به اطلاع راننده خواهد رسید.

بررسی فنی و آزمایش رانندگی

آنچه خریداران فارستر در نقاط مختلف جهان را به این خودرو جلب کرده است، شامل ایمنی بالا، کیفیت خوب و استهلاک پایین می‌شود. مدل فارستر، نسبت به دیگر رقبا در کلاس کراس‌اورهای سایز متوسط، جادار و مناسب استفاده‌ی ۵ نفر انسان بالغ است. فنربندی نرم و کابین کم‌صدا، سرنشینان فارستر را راضی نگه‌می‌دارد، ضمن اینکه آپشن‌های نسبتا کاملی در زمینه‌ی امکانات رفاهی و ایمنی ارایه می‌کند.

از نکات منفی فارستر، می‌توان به نوع مواد به کاررفته درکابین اشاره کرد که انتظارات عمومی را برآورده نمی‌کند. خصوصا در نسخه‌های فول‌آپشن، که قیمت نسبتا بالایی دارند هم؛ پوشش صندلی‌ها چندان رضایت‌بخش و هماهنگ با هزینه‌ی خرید این خودرو نیست، ضمن اینکه داشبورد و بسیاری از قطعات به کار رفته در فضای کابین، از جنس پلاستیک هستند که در تمامی نسخه‌ها وجود دارند. راحتی صندلی‌ها، بسیار خوب ارزیابی شده‌اند و حتی در سفرهای بلند، رضایت بخش خواهند بود.

شتاب‌گیری با فارستر قابل قبول است، هرچند که لختی‌های گیربکس CVT، ممکن است برای رانندگان حساس و آنها که تجربه‌ی رانندگی با خودروهای کلاس بالاتر را دارند، کمی آزاردهنده باشد. این خودرو با نمونه‌ی ۲.۵ لیتری به قدرت ۲۵۰ اسب بخار وارد ایران خواهد شد که مسلما، عملکرد قابل قبولی در بحث‌های مربوط به سرعت و شتاب‌گیری، ارایه خواهد کرد. ضمن اینکه مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم برای خودرویی با این سطح از امکانات و قدرت پیشرانه، کم‌نظیر است.

Subaru forester

آنچه موجب برتری فارستر، نسبت به دیگر محصولات مشابه در دنیا می‌شود، توانایی‌های بسیار خوب این خودرو در مسیرهای خارج جاده است. با توجه به سیستم دو دیفرانسیل کارآمد و آپشن‌هایی که پیش‌تر اشاره شد، خریدار فارستر با اطمینان می‌تواند به سفرهایی در دل طبیعت برود. این خودرو در مسیرهای لغزنده یا ناهموار که عارضه‌هایی با پستی بلندی متنوع دارند، تعادل خود را به لطف فناوری‌هایVDC و HDC حفظ می‌کند.

سوار و پیاده شدن از سوبارو فارستر، برای افراد بالغ، به آسانی انجام می‌شود، چراکه ارتفاع خودرو کاملا متناسب است و درها با زاویه‌ی بالایی، باز می‌شوند. دسترسی به صندوق عقب، از راه‌های مختلف انجام می‌شود و حتی می‌توان با خواباندن صندلی کنار راننده به سمت عقب، اجسامی با طول زیاد را حمل کرد. سرنشینان این خودرو در قسمت پا و سر، فضای بسیار خوبی دارند، ضمن اینکه صندوق عقب ۹۷۵ لیتری، با حضور تمامی ۵ سرنشین فارستر قابل استفاده خواهد بود.

در مجموع می‌توان سوبارو فارستر را برای یک خانواده‌ی بزرگ‌سال و همچنین جوانان ماجراجو، گزینه‌ای بسیار خوب ارزیابی کرد که توانایی‌های فنی قابل قبولی دارد، هرچند که با توجه به قیمت نسبتا بالا در نسخه‌ی قدرتمند ۲ لیتری، حس یک خودروی لوکس را به سرنشینان نخواهد داد.

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

همان‌طور که در دیگر مطلب مربوط به بررسی خودروها در زومیت اشاره کرده‌ایم. کلاس کراس‌اورهای میان‌رده، محبوبیت زیادی در بازار ایران و جهان دارد. این موضوع، تنوع محصولات را افزایش داده و باعث رقابتی سخت میان برندهای مختلف شده است. تعدادی از مطرح‌ترین کراس‌اورهای سایز متوسط دنیا، در ایران حضور دارند که از میان آن‌ها، می‌توان به هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، نیسان ایکس‌تریل، تویوتا Rav۴، هوندا CR-V، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس اشاره کرد. در رده‌بندی برترین خودروهای دنیا در این کلاس، هوندا CR-V قرار دارد؛ درحالی‌که فارستر در محدوده‌ی تویوتا Rav۴ و کمی پایین‌تر از هیوندای توسان و فولکس تیگوان، ارزش‌گزاری شده است.

Subaru forester

آستانه‌ی قیمت فارستر در بازار جهانی، نزدیک به ۲۴ هزار دلار است که شامل نمونه‌‌ای با پیشرانه‌ی ۱۷۰ اسب بخار و دنده دستی می‌شود. این مدل درصورت ورود به ایران، می‌توانست قیمتی در حدود ۱۸۰ میلون تومان داشته باشد و قابل مقایسه با هیوندای توسان باشد، اما نمایندگی رسمی سوبارو در ایران قرار است، نسخه‌ای نسبتا کامل با پیشرانه‌ی قدرتمند ۲۵۰ اسب بخار را وارد کند که با در نظر گرفتن ارزش دلاری این خودرو، با برچسب قیمت ۲۵۷ میلیون تومان فروخته خواهد شد. این نسخه از فارستر، با توجه به نوع قیمت‌گذاری، باید با نیسان ایکس‌تریل مواجه شود که هرچند در همین کلاس بدنه حضور دارد، با گذشت نزدیک به یک سال، فروش خوبی در بازار ایران نداشته است. از سویی دیگر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو که توانسته‌اند علاقه‌مندان خودروهای گران‌تر از ۲۲۰ میلیون تومان را به سمت خود جذب کنند، در کلاس بدنه‌ای بالاتری نسبت به فارستر قرار دارند و رقابت را برای محصول سوبارو، سخت خواهند کرد.

حضور یک برند اصیل و با کیفیت ژاپنی در بازار ایران اتفاق بسیار خوبی است؛ اما رقابت چنین محصولاتی با مدل‌های شناخته‌شده کره‌ای، ساده نخواهد بود. هر برند جدید در بازار کشورمان، نیازمند تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی به مشتریان بالقوه‌ است تا بتواند عامه‌ی مردم را با محصولات خود آشنا کند. این موضوع، می‌تواند به نمایندگی سوبارو در فروش خودروهای نسبتا گران‌قیمتی مثل فارستر، کمک کند.

 در جدول زیر، فهرستی از رقیبان احتمالی سوبارو فارستر در بازار کشورمان را مشاهده می‌کنید.

مشخصات / مدل‌ها

سوبارو فارستر

فولکس واگن تیگوان

رنو کولئوس ۲۰۱۶

توسان ۲۰۱۷

کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

هوندا CR-V ۲۰۱۶

تویوتا RAV4

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷

هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

کیا سورنتو ۲۰۱۷

نیسان جوک اسپرت

ام‌جی GS

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

حجم موتور (لیتر)

۲

۱.۴

۲.۵

۲

۲.۴

۲.۴

۲.۵

۲.۴

۲.۴

۲.۴

۱.۶

۲

حداکثر توان (اسب بخار)

۲۵۰

۱۲۵

۱۷۰

۱۶۴

۱۶۸

۱۸۵

۱۷۷

۱۶۸

۱۹۰

۱۹۰

۱۹۰

۲۱۷

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۳۵۰ 

۲۰۰

۲۲۶

۲۰۵

۲۲۰

۲۴۵

۲۳۳

۲۲۰

۲۲۰

۲۲۰

-

۳۵۰

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۶

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

یورو ۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۸.۵

۶

۸.۴

۸.۵

۹.۴

۸.۱

۷.۱

۹.۴

۱۱

۱۱.۲

۶.۵

۶.۲

جعبه دنده

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

حجم باک بنزین

۶۰

۵۸

۶۰

-

۵۰

۵۸

۵۶

۶۰

۶۶

۶۶

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۶۲۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

۱۵۲۰

۱۶۹۵

-

۱۷۸۰

۱۵۸۰

۱۵۷۰

۱۵۸۵

-

-

قیمت (میلیون تومان)*

۲۵۷

۲۱۵

۲۱۰

۱۶۵

۱۹۰

۲۳۵

۲۵۵

۲۱۵

۲۳۵

۲۴۵

۱۷۲

۱۶۲

*مقادیر تخمینی با توجه به قیمت جهانی و محصولات هم‌رده در ایران

 گالری

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات