مایکروسافت به عضویت بنیان محاسبات بومی ابری (CNCF) درآمد

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت مایکروسافت به عضویت بنیان محاسبات بومی ابری (CNCF) درآمده است.
تبلیغات

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که هم اکنون در بنیان محاسبات بومی ابری (Cloud Native Computing Foundation) عضو شده است. CNCF یکی از سازمان‌های داخلی بنیان لینوکس است که هدف آن ترویج استفاده از کانتینرهای نرم‌افزاری (Software Containers) است.

جان گاسمن، از معماران نرم‌افزاری مایکروسافت، با انتشار پستی در بلاگ آژور، اعلام کرده که شرکت متبوعش اکنون به عضویت بنیان CNCF درآمده است. این اقدام از جانب مایکروسافت بسیار جالب به نظر می‌رسد؛ اما با توجه به این موضوع که این غول نرم‌افزاری سال قبل به عضویت بنیان لینوکس درآمده بود، عضویت آن در بنیان CNCF چندان هم غیر منتظره نبود.

گاسمن همچنین در مورد نرم‌افزارهای متن باز اینگونه نوشته است:

متن باز روشی برای توسعه‌ی و گسترش دادن نرم‌افزارها است که هیچ سازمانی به تنهایی قادر به انجام آن نخواهد بود. متن باز به تولیدکنندگان، مشتریان، محققان و دیگر افراد اجازه می‌دهد تا در مورد مشکلات و راه‌حل‌های موجودبا دیگران همکاری کرده و دانش خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. روش همکاری افراد در این بنیان به روش‌های توسعه‌ی دیگر هیچ شباهتی ندارد و من شدیدا معتقدم که قدرت منبع باز بودن از جانب جوامع متنوع و قوی ایجاد می‌شود و ما متعهد هستیم که با مشارکت در توزیع کدها و نیز مشارکت در بنیادها و کمیته های مرتبط، این نوع جوامع را پشتیبانی کنیم.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در عضویت مایکروسافت در بنیان CNCF این است که بسیاری از پروژه‌های مدیریت شده‌ توسط این بنیان، قبلا توسط ردموندی‌های ساخته شده‌اند. یکی از این پروژه‌ها جی‌آرپی‌سی (gRPC) است؛ جی‌آرپی‌سی یک فریم‌ورک تماس از راه دور متن‌باز و بسیار بهینه شده است. از جمله پروژه‌های دیگری که قبلا مایکروسافت در تولید آن‌ها نقش داشته می‌توان به containerd، Kubernetes و Helm اشاره کرد. لازم به ذکر است که Helm یک ابزار مدیریت پکیج است که ساخت آن در ابتدا توسط کمپانی Deis آغاز شده است. البته شرکت مایکروسافت در ماه آوریل Deis را هم خریداری کرده و به زیر پرچم خود کشانده است.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات