رشد ۲۰ درصدی درآمد آلفابت طی بهار سال ۲۰۱۷

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
آلفابت یکی از پویاترین شرکت‌های تکنولوژی است و گزارش مالی جدید این شرکت، نشان می‌دهد که آلفابت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.
تبلیغات

گرچه این روزها تکنولوژی فراگیرتر شده، اما حوزه‌هایی که شرکت‌ها بتوانند از آن‌ها کسب درآمد کنند، کمتر شده است. در سال ۲۰۱۷ تنها حوزه‌های تبلیغات موبایل، استریم ویدئو، هوش مصنوعی و پردازش ابری قادر به سودآوری بوده‌اند.

آلفابت توانسته است در هر چهار حوزه موفق باشد. آلفایت در برخی از حوزه‌ها مانند پردازش ابری اول نیست، اما توانسته است با حرکت در هر چهار حوزه، درآمد خود را ۲۰ درصد افزایش دهد. این میزان درآمد برای یک کمپانی ۶۸۰ میلیارد دلاری که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد، رشد خوبی محسوب می‌شود.

آلفابت اعلام کرده که درآمدش در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۱ درصد افزایش داشته است. ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت و روث پورات، مدیر امور مالی، در گزارشی که به سرمایه‌گذاران ارائه دادند، اعلام کردند که گوگل توانسته است در این چهار حوزه جای پای محکمی برای خود ایجاد کند.

موبایل

درآمد گوگل از تبلیغات با ۱۸ درصد رشد، به ۲۲.۷ میلیارد دلار رسیده که بیشتر آن، ناشی از رشد ۵۲ درصدی کلیک‌های پولی بوده است. اما اگر پولی که گوگل به وب‌سایت‌های همکار پرداخت می‌کند از درآمد کم کنیم، رشد آگهی‌های بخش موبایل تنها ۱۶ درصد بوده است. روث پورات، این میزان را برای رشد کلی گوگل مناسب می‌بیند. به عبارت دیگر، تغییر بازار به سمت گوشی‌های هوشمند برای رشد بلندمدت گوگل بسیار مناسب است؛ حتی اگر مانند سه‌ماهه قبل، هزینه بیشتری ایجاد کند.

ویدئو

یوتیوب یکی از مهم‌ترین عوامل رشد درآمد آلفابت است و هر ماه ۱.۵ میلیارد نفر از یوتیوب بازدید می‌کنند که متوسط استفاده آن‌ها از این سرویس پخش ویدئو، ۶۰ دقیقه در روز است. شاید تعداد کاربران یوتیوب به‌اندازه‌ی فیسبوک نباشد؛ اما کاربران ویدئوهای زیادی می‌بینند که فیسبوک حتی در رؤیای خود نمی‌تواند تصور کند. ساندار پیچای می‌گوید:

یوتیوب در سطح جهان به‌خوبی رشد می‌کند؛ همان‌گونه که جستجو رشد کرد.

پردازش ابری

دیگر درآمدهای گوگل که شامل درآمدهای ناشی از گوگل پلی، سخت‌افزار و بخش پردازش ابری است، با ۴۲ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۳.۰۹ میلیارد دلار رسید. پیچای اعلام کرد که ارزش قراردادهای بخش ابری در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است که رشد سه برابری نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. گوگل همچنین مناطق جدیدی همچون لندن، سنگاپور و سیدنی را به مناطق تحت پوشش سرویس ابری افزوده است.

بیشتر استخدام‌های گوگل در بخش پردازش ابری بوده است

روث پورات با تأکید بر اهمیت بخش پردازش ابری برای گوگل، اعلام کرد که بیشتر استخدام‌های گوگل در این بخش بوده است. او می‌گوید:

بیشترین استخدام‌ها در بخش پردازش ابری بوده است که این استخدام‌ها هم برای مشاغل فنی و فروش بوده‌اند و این به دلیل اولویتی است که ما به پردازش ابری داده‌ایم.

تعداد کارمندان گوگل با ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۷۵,۶۰۶ نفر رسیده است.

هوش مصنوعی

یادگیری ماشین سهم عمده‌ای در پیشرفت گوگل دارد

آلفابت نه‌تنها زیاد در مورد یادگیری ماشین صحبت می‌کند، بلکه بیشتر از هر شرکت دیگری در سیلیکون ولی از یادگیری ماشین در سرویس‌های خود استفاده می‌کند. گرچه نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد که هوش مصنوعی تا چه اندازه در رشد گوگل مؤثر است؛ اما پیچای معتقد است که یادگیری ماشین باعث شده بسیاری از بخش‌های گوگل رشد داشته باشند. او می‌گوید:

ما ویژگی‌های یادگیری ماشین جدیدی در گوگل مپز، یوتیوب، جی‌میل و گوگل فوتوز استفاده کردیم. رشد درآمد و ساختار آلفابت به ما اعتماد و فرصت می‌دهد تا برای بلندمدت در بخش‌های تجاری خود سرمایه‌گذاری کنیم.

پروژه‌های مون‌شات

پروژه‌های مون‌شات بخش غیر گوگلی آلفابت هستند. این بخش نیز رشد داشته است. درآمد این بخش در سه‌ماهه دوم ۳۴ درصد رشد داشته که رشد خوبی است، اما نسبت به رشد ۴۸ درصدی سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۷ و رشد ۱۵۰ درصدی در سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد. میزان ضرر در این بخش از ۸۸۵ میلیون دلار در سال گذشته به ۷۷۲ میلیون دلار کاهش یافت. در این سه‌ماهه، نست که جزو پروژه‌های مون‌شات است، جدیدترین دوربین امنیتی خود را با نام Nest Cam IQ عرضه کرد.

پروژه‌های مون‌شات کمتر از یک درصد درآمد آلفابت را تشکیل می‌دهند

روث پورات اعلام کرد که «بازدهی سازمانی» بر عملکرد بخش مون‌شات تأثیر داشته است. میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مون‌شات با ۴۶ درصد کاهش به ‍۱۵۱ میلیون دلار رسیده که بیشتر این کاهش، ناشی از سرمایه‌گذاری نکردن بیشتر روی گوگل فایبر است. در مقام مقایسه، میزان سرمایه‌گذاری در گوگل با ۳۸ درصد افزایش به ۲.۸ میلیارد دلار رسیده است.

با این حال، پروژه‌های مون‌شات کمتر از یک درصد درآمد آلفابت را تشکیل می‌دهند؛ بقیه درآمد از گوگل است.

سوندار پیچای

حرف آخر

تحلیلگران تامسون رویترز برای آلفابت درآمد ۲۵.۵ میلیارد دلار و سود خالص ۴.۴ دلار به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده بودند. آلفابت از این پیش‌بینی بهتر عمل کرده است؛ اما سهام آن ۳ درصد افت دارد. بیشتر این افت سهام، ناشی از جریمه ۲.۷ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا است. آلفابت تصمیم گرفت تمام جریمه را از درآمد سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷ پرداخت کند.

به‌طور خلاصه، آلفابت با تمام قدرت به رشد خود ادامه می‌دهد. به‌عنوان مثال، درآمد بخش‌های دیگر ۴۲ درصد رشد داشته است. اما رشد درآمد این بخش نسبت به سه‌ماهه قبل تقریبا صفر بوده است. پاروت در این زمینه می‌گوید:

درآمد بخش‌های دیگر نسبت به سال قبل، ۴۲ درصد رشد دارد و این ناشی از چند عامل است. درآمد گوگل پلی به‌شدت به تغییرات فصلی وابسته است. بخش سخت‌افزار نیز وابسته به تغییرات فصلی است. بنابراین رشد سالانه دیدی بهتر به ما می‌دهد.

در نهایت آلفابت، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل را به اعضای هیئت مدیره افزود. این تصمیم از ۱۹ جولای اجرایی شده است. لری پیج، مدیرعامل آلفابت، می‌گوید:

ساندار عملکردی عالی در سمت مدیرعامل گوگل دارد و رشد بالا، همکاری‌های جدید و نوآوری‌های خوبی ایجاد کرده است. من از کار کردن با او لذت می‌برم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات