پردازش کوانتومی؛ سرویس آینده گوگل

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
منابع بلومبرگ اخیرا فاش کرده‌اند که گوگل در حال آماده‌سازی خود برای ارائه‌ی سریع‌ترین و قدرتمندترین خدمات ابری کامپیوترهای کوانتومی است.
تبلیغات

رایانه‌ی کوانتومی، ماشینی است که از پدیده‌ها و قوانین مکانیک کوانتوم مانند برهم‌نهی و درهم‌تنیدگی برای انجام محاسبات استفاده می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

    چه باور کنید چه نکنید، گوگل واقعا از کامپیوترهای کوانتومی بهره می‌برد. مشکل اصلی دسترسی محدود به آن‌ها است؛ دسترسی به این کامپیوترها خارج از این کمپانی مقدور نیست. اما این قضیه زودتر از چیزی که تصور کنید، تغییر خواهد کرد. شایعاتی مطرح شده است که گوگل اخیرا پیشنهادهایی به محققان برای دسترسی به سیستم‌های کوانتومی خود، برای توسعه برنامه‌ها و ابزارهای لازم (پروژه اوپن سورس Q initiative) به منظور ایجاد نمونه‌های عملی دیتاسنتر کوانتومی داده‌ است.

    گوگل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده؛ اما توسعه‌ی پردازش کوانتومی را انکار نکرده است. کاملا واضح است که گوگل در حال برداشتن قدم‌هایی برای عملی کردن پردازش کوانتومی است.

    اگر چه گوگل سرانجام به این هدف دست خواهد‌ یافت؛ اما به‌نظر می‌رسد نباید فرصت را از دست دهد. شرکت آی‌بی‌ام هم‌اکنون خدماتی برای دسترسی به پلتفرم کامپیوترهای کوانتومی مهیا کرده و در حال فراهم آوردن استفاده‌های تجاری کامپیوترهای کوانتومی است. مایکروسافت نیز فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌ است.

    اولین بودن در این زمینه و توسعه‌ی سیستم قابل اعتماد، مزیت مهمی نسبت به رقبا محسوب می‌شود؛ اما اگرچه گوگل در سیستم‌های ابری قدرتمند است، ولی این مسئله هیچ تضمینی برای عرض اندام در کامپیوترهای کوانتومی نیست.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات