وال استریت ژورنال: سامسونگ در طراحی پرچمداران از اپل پیشی گرفته است

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سنگین‌ترین نبرد در دنیای گوشی‌های هوشمند بین اپل و سامسونگ در جریان است. اما به نظر می‌رسد سامسونگ حداقل در زمینه طراحی توانسته است پیروز این رقابت باشد.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

 ام.اچ لی، رئیس بخش طراحی سامسونگ، قصد داشت زمانی که کاربران گلکسی اس ۸ را در دست می‌گیرند، حس بی‌وزنی زیر آب را داشته باشند. گلکسی اس ۸ در ماه آوریل روانه بازار شد و اولین پرچم‌دار سامسونگ بعد از فاجعه گلکسی نوت ۷ بود.

گلکسی اس ۸ کشیده‌تر و باریک‌تر از پرچم‌داران نسل قبل سامسونگ و حاشیه‌ی نمایشگر آن تقریبا صفر است. بسیاری معتقدند طراحی شیک گلکسی اس ۸ از آیفون اپل بهتر است و برخی معتقدند که این اولین بار است که سامسونگ توانسته در طراحی از اپل پیشی بگیرد.

۱۰ سال بعد از معرفی آیفون توسط اپل، نبرد گوشی‌های هوشمند به سمت طراحی تغییر جهت داده است. به نظر بسیاری از کاربران، نوآوری در گوشی‌های هوشمند، مانند دوربین سلفی و نمایشگرهای عالی، تقریبا متوقف شده و تغییرات در مشخصات بیشتر به‌صورت تدریجی است تا انقلابی. لی می‌گوید:

در گذشته، کمپانی‌ها گوشی‌هایی طراحی می‌کردند تا تکنولوژی خود را نشان دهند. اما حال آن‌ها محصولاتی طراحی می‌کنند که با کار و زندگی کاربران عجین شوند و از آن‌ها جدایی‌ناپذیر باشند.

بنا بر گزارش کنسیومر ریپورت، سامسونگ در حال حاضر در کیفیت گوشی دست برتر را نسبت به اپل دارد و برای دومین سال پیاپی، گوشی‌های گلکسی اس را به‌عنوان بهترین گوشی‌های هوشمند بازار معرفی کرده است. در این گزارش، طراحی، طول عمر باتری و کیفیت دوربین گلکسی اس ۸ تحسین‌برانگیز ذکر شده است. این عناوین هرسال مهم‌تر می‌شوند و امسال اهمیت بیشتری یافته‌اند؛ چون هر دو کمپانی محصولات جدیدی روانه بازار می‌کنند و برای به دست آوردن مشتریانی که قصد به‌روزرسانی گوشی خود را دارند، رقابت می‌کنند.

سامسونگ تلاش‌های زیادی برای ارائه‌ی طراحی قدرتمند کرده است. این تلاش‌ها باعث شده‌اند ام.اچ لی که در کره‌ی جنوبی لقب میداس (الهه‌ی یونان باستان که به هر چه دست می‌زد، طلا می‌شد) دارد، در مرکز توجهات قرار گیرد. لی در سال ۲۰۱۴ به استخدام سامسونگ درآمد و در مجامع بین‌المللی چندان شناخته‌شده نیست. بر خلاف او، جانی آیو، طراح ارشد اپل، وضعیتی ستاره‌مانند در بین طراحان صنعتی دارد.

در حال حاضر، طراحی نقش عمده‌ای در تصمیم کاربران برای خرید یک گوشی دارد

بر اساس گفته‌های چارلز ال. مائورو، مدیر موسسه تحقیقاتی طراحی محصول MauroNewMedia که هم برای اپل و هم برای سامسونگ کار کرده است، زیبایی ۵۰ درصد در تصمیم کاربر برای خرید گوشی هوشمند تأثیرگذار است. مائورو می‌گوید بر اساس تحقیقات و بر خلاف آنچه در گذشته رایج بود، در حال حاضر زیبایی عاملی بسیار مهم برای خرید یک گوشی هوشمند است. یک تحقیق قدیمی نشان می‌داد که زیبایی تنها ۷ درصد از تصمیم برای خرید یک گوشی را تشکیل می‌دهد.

آیفون گلکسی

کاربران زیادی نیز شروع به آپگرید گوشی‌های خود کرده‌اند. بر اساس گزارش موسسه IHS Markit، فروش گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ حدود ۵.۶ درصد رشد داشته که اولین رشد پایدار در دو سال گذشته است. این رشد ناشی از کاربرانی بوده که قصد آپدیت گوشی‌های خود را داشته‌اند.

سامسونگ می‌گوید گلکسی اس ۸ توانسته است در مدت‌زمانی کوتاه‌تر از گلکسی اس ۷ به فروش یک میلیون دستگاه برسد. اس ۸ معیارها و انتظارها را بالا برده است. بر اساس گفته‌های تحلیلگران، اگر اپل بخواهد در طراحی از سامسونگ پیشی بگیرد، باید آیفون جدید خود را به یک ویژگی متمایزکننده مانند حسگر اثر انگشت تعبیه‌شده در نمایشگر مجهز کند.

اپل با عرضه آیفون اولیه در سال ۲۰۰۷، پیشروی طراحی گوشی‌های هوشمند مدرن بوده و مفاهیمی مانند دکمه هوم و نمایشگر لمسی را فراگیر کرده است. سامسونگ برای اینکه گوشی‌های خود را متمایز کند، در سال ۲۰۱۱ یک گوشی هوشمند با نمایشگر ۵.۳ اینچ روانه بازار کرد و اخیرا در گلکسی اس ۸، حاشیه‌های نمایشگر را به‌شدت کاهش داده است؛ کاری که انتظار می‌رود اپل نیز آن را تقلید کند.

برخی از متخصصان طراحی معتقدند که جهش زیباشناختی گلکسی اس ۸ بیشتر در مورد اپل و تیم کوک به ما اطلاعات می‌دهد تا خود سامسونگ. هیو دابرلی، مدیر سابق بخش خلاقیت اپل و عضو سابق بورد مشاوره طراحی جهانی سامسونگ، می‌گوید:

طراحی جدید سامسونگ بدان معنا نیست که این شرکت بهتر شده است، بلکه اپل به‌صورت اساسی تغییر کرده است. چیزی که استیو جابز شروع کرده بود، حال تمام شده است.

طراحی از سال ۲۰۱۱ که اپل به دلیل کپی‌برداری از آیفون و نقض حقوق مالکیت معنوی از سامسونگ شکایت کرد، موضوعی داغ بین دو کمپانی بوده است. دادگاه عالی در دسامبر ۲۰۱۶ حکم داد که دادگاه محلی در میزان پولی که سامسونگ باید به اپل پرداخت کند، تجدید نظر کند.

طراحی هسته اصلی هویت اپل است

استیو جابز از ابتدای شکل‌گیری اپل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، طراحی را به هسته اصلی هویت اپل تبدیل کرد و این هویت را در زمان بازگشت به اپل در سال ۱۹۹۷ تقویت کرد. اپل به جانی آیو و تیم طراحی‌اش اختیار زیادی داده است؛ به‌نحوی‌که این تیم از میزان آزاد بودن بند اپل واچ گرفته تا نحوه حرکت اپل پنسل روی آیپد پرو، تأثیر دارد.

سامسونگ که در گذشته به مهندسی نیمه‌هادی و ساخت لوازم خانگی ارزان شهرت داشت، از سال ۱۹۹۷ تحت رهبری لی کونهه طراحی را در اولویت قرار داد. لی کون‌هه معتقد بود که موفقیت یک محصول در قرن بیست و یکم، در گرو طراحی آن خواهد بود. سامسونگ در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر طراح را در سراسر جهان به کار می‌گیرد. یونگجین یو، استاد سیستم‌های اطلاعاتی دانشگاه کیس وسترن ریزرو که به سامسونگ نیز مشاوره داده است، می‌گوید:

خصوصیت منحصربه‌فرد در مورد سامسونگ، این است که آن‌ها سعی کردند طراحی را نهادینه کنند.

تمایز مهم دیگر سامسونگ و اپل این است که سامسونگ تقریبا تمام قطعات مورد نیاز خود را تولید می‌کند و همانند اپل، برای تولید قطعات به دیگر تولیدکنندگان وابسته نیست.

لی می‌گوید در طراحی گلکسی اس ۸ دو هدف را مد نظر داشته است؛ باریک کردن گوشی به‌نحوی‌که راحتی در دست گرفتن آن افزایش پیدا کند و حذف حاشیه‌های نمایشگر تا حد ممکن. لی می‌گوید:

قبلا این کار ممکن نبود.

اما نمایشگر اولد، او و تیمش را قادر کرد گوشی‌ هوشمندی توسعه دهند که نمایشگر تا لبه‌ها ادامه داشته باشد. به همین دلیل، با اینکه گلکسی اس ۸ نمایشگر ۵.۸ اینچی دارد؛ اما اندازه آن از آیفون ۷ پلاس با نمایشگر ۵.۵ اینچی، کوچک‌تر و باریک‌تر است. لی با یادآوری خاطره کودکی خود که برای اینکه به والدین خود نشان دهد که گرسنه است، تصویر غذا می‌کشید، می‌گوید:

طراحی گوشی هوشمند تنها یک اثر هنری نیست که پیامی را که شما دلتان بخواهد، بیان کند؛ بلکه پروسه‌ای است که محصولی خلق می‌کند تا کاربران سراسر دنیا بتوانند از آن استفاده کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات