ساخت دست مصنوعی جدید با پرینت سه بعدی؛ تحولی در زمینه ساخت اندام‌های بیونیکی

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دست مصنوعی بیونیک جدید که به روش چاپ سه‌بعدی ساخته شده و هزینه آن حدود سه هزار پوند است، به‌زودی پس از طی آزمایش‌های بالینی به بازار عرضه می‌شود.
تبلیغات

شرکت Open Bionic از ارائه‌ی دست بیونیک (زمینه‌ی بیونیک به فعالیت‌های وابسته به کار گذاشتن اعضای مصنوعی با الگوگیری از طبیعت در بدن گفته می‌شود) جدیدی به روش پرینت سه‌بعدی خبر داد که با اصلاحات، سرعت چرخش بالا و هزینه‌ی بهره‌وری کم، می‌تواند کمکی برای دو میلیون نفر در سرتاسر جهان باشد. اگر آزمایش‌های بالینی روی این محصول، ایمنی و کارآمدی آن را تأیید کنند، این دست به‌عنوان تحول بزرگی در دنیای پروتز به شمار خواهد رفت.

دست بیونیکی جدید پرینت‌شده به روش سه‌بعدی، انقلابی در سازمان ملی سلامت انگلیس (NHS) است. اولین آزمایش‌های این دست مصنوعی در انگلستان شروع شد. پایگاه بی‌بی‌سی از دختری ده‌ساله به نام تیلی لاکی که در این آزمایش‌ها مشارکت داشت، گزارش می‌دهد.

در همین حین شرکت Open Bionic واقع در نزدیکی بریستول، با هدف کمک به حدود دو میلیون نفر از افراد دارای نقص عضو در سرتاسر جهان، دست مصنوعی کم‌هزینه‌ای ساخته است. این دست در مدت‌زمان کوتاه دو روز تولید می‌شود و با قیمتی حدود سه هزار پوند به فروش می‌رسد.

این دست با بدن فرد گیرنده بیشترین سازگاری را دارد. این شرکت، سبک‌های مختلفی از دست افراد شرکت‌کننده را نشان می‌دهد که شبیه دستان دارث ویدر در جنگ ستارگان یا مرد آهنی است. تیلی می‌گوید:

وقتی مردم دست من را می‌بینند، می‌گویند «اوه؛ خدای من چه دست جالبی داری!»

به کمک این دست‌‌های ارزان و کاربردی که به‌سرعت تولید می‌شوند، تحولی شگفت‌انگیز در جامعه‌ی افرادی ایجاد خواهد شد که بر اثر تصادف یا در سانحه‌ای دست خود را از دست داده‌اند. اگر آزمایش‌های بالینی به‌خوبی تأیید شوند، این دست‌ها جزو بخشی از خدمات رایگان NHS در بریتانیا قرار خواهند گرفت و شور و نشاط را به زندگی هزاران تزریق خواهند کرد.

آینده‌ی علم بیونیک بسیار روشن است؛ به‌طوری که در آینده‌ی نزدیک، دیگر از اندام‌های مصنوعی ثابت و بی‌حرکت خبری نخواهد بود، بلکه دست‌هایی ساخته می‌شود که سیگنال‌های مغزی را به حرکت در دست مصنوعی تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، اکنون می‌توان دست‌های مصنوعی را به تجهیزات فناوری‌های جدید از جمله نمایشگرهای جذاب، کنترل‌کننده‌های پهباد و پورت‌های USB مجهز کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات