استارتاپ چه زمانی به افزایش سرمایه نیاز دارد

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
افزایش سرمایه مرحله‌ای است که هر استارتاپی به آن نیاز خواهد داشت. پیدا کردن زمان و مقدار مورد نیاز این افزایش سرمایه بسیار مهم است.
تبلیغات

بسیاری از کارآفرینان جوان این تصور را دارند که پس از راه‌اندازی استارتاپ و مراحل اولیه‌ی طراحی، باید به‌سرعت مبلغ زیادی برای افزایش سرمایه پیدا کنند تا محصول نهایی را تولید و آن را آزمایش کنند.

چشم‌انداز مشترک این نوع از کارآفرینان این است که مبلغی برای حقوق خود و کارمندانشان جمع‌آوری کنند. این مبلغ عموما باید بتواند حقوق و دستمزد یک تا یک سال و نیم این افراد را پوشش دهد. کارشناسان بر این باورند که این طرز تفکر بسیار فاجعه‌آمیز است و می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بزرگی در استارتاپ شود. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی علل نادرست بودن این تصور می‌پردازیم.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک تا متوسط، ریسک بالایی دارد

استارتاپ‌ها عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول استارتاپ‌هایی هستند که ابعاد کوچک تا متوسط دارند. این نوع از کسب و کارها عموما توسط خود مؤسسان سرمایه‌گذاری می‌شوند و مراحل اولیه تا رشد ابتدایی را بدون کمک خارجی طی می‌کنند. البته ممکن است شتاب‌دهنده‌ها، خیریه‌های استارتاپی، سرویس‌های سرمایه‌گذاری جمعی و سرمایه‌گذاران خرد نیز به این نوع از استارتاپ‌ها علاقه‌مند شوند و برای رشد آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به‌هر‌حال، نوع اول یعنی استارتاپ‌های کوچک تا متوسط، در صورت موفقیت درصد سود خوبی عاید سرمایه‌گذاران می‌کنند؛ چرا که با ابعاد کوچک و کارمندان کم، به درآمد بالایی می‌رسند. اما موفقیت این نوع از کسب‌ و کارهای نوپا، آن‌چنان تضمین‌شده نیست و علاوه بر آن، مقدار سود آن‌ها نیز به‌اندازه‌ای نیست که سرمایه‌گذاران بزرگ را به خود جذب کند.

شرکت‌هایی با بازار میلیارد دلاری

دسته‌ی دوم استارتاپ‌ها، شرکت‌هایی هستند که بازارهای بسیار بزرگ را هدف می‌گیرند و پتانسیل درآمدهای بسیار زیاد دارند. اگر می‌خواهید در این دسته از کسب‌وکارهای نوپا قرار بگیرید، باید بازاری بسیار بزرگ با مشتریان زیاد و درآمد بالا را نشانه بگیرید.

سرمایه‌گذاران برجسته و باسابقه، عموما به دنبال نوع دوم استارتاپ‌ها هستند. درصد زیادی از شرکت‌ها موفق به دریافت سرمایه از این نوع سرمایه‌گذاران نمی‌شوند. نکته‌ی دیگر این‌که حدود ۷۰ درصد استارتاپ‌ها در ۱۰ سال اول راه‌اندازی شکست می‌خورند.

نکات مهم پیش از شروع به جذب سرمایه

پیش از این‌که به دنبال سرمایه‌گذاران احتمالی بروید و طرح و ایده‌ی خود را برای آن‌ها توضیح دهید، بهتر است ابتدا سؤال‌های زیر را در مورد کسب و کار از خود بپرسید:

  • شرکت من در کدام دسته‌بندی استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد؟
  • آیا در حال حاضر به افزایش سرمایه نیاز دارم؟
  • اگر واقعا به سرمایه نیاز دارم، مقدار دقیق آن برای رسیدن به نقاط عطف پیشرفت در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده چقدر است؟
  • اگر سرمایه‌ی مورد نیاز تأمین نشود، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
  • حداقل سرمایه‌ای که برای پیروزی در بازار نیاز دارم چقدر است؟
  • آیا برای دریافت سرمایه‌ی مورد نیاز، حاضر به بخشیدن سهم یا مقام خود در شرکت هستم؟
  • در مجموع برای رسیدن به رشد و بهره‌وری ثابت، به چه مقدار سرمایه نیاز دارم؟

نکته‌ی اصلی این است که تا زمانی که واقعا به پول بیشتر نیاز ندارید، به دنبال افزایش سرمایه نباشید. اکثر استارتاپ‌ها می‌توانند با سرمایه‌ی شخصی یا وام‌های کوچک و کمک‌های اطرافیان، به رشد اولیه‌ی مورد نیاز برسند. دسته‌ی دیگری از استارتاپ‌ها نیز هستند که برای رسیدن به موفقیت، نیاز به مشارکت بیرونی دارند. اگر حس کردید جزو این دسته‌ی کوچک هستید، باز هم برای افزایش سرمایه عجله نکنید و سرمایه‌ی زیاد و عجولانه به شرکت خود تزریق نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات