گزارش زومجی از نشست خبری برنامه عملیاتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۹۶ و TGC

یک‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
امروز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با برگزاری نشستی در مجموعه «باغ زیبا» برنامه‌های عملیاتی خود در سال ۹۶ را اعلام کرد.
تبلیغات

صبح امروز، یک‌شنبه،‌ ۱۱ تیر ماه، بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای با برگزاری نشستی در «باغ زیبا» برنامه‌های عملیاتی خود برای سال ۱۳۹۶ را اعلام کرد. در ادامه این نشست، اطلاعاتی از TGC که قرار است آخر این هفته در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شود، اعلام شد. در ابتدای این مراسم، کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که این نشست برای شفاف‌سازی فعالیت‌های بنیاد در سال ۱۳۹۶ برگزار شده است و دلیل تاخیر سه ماهه برای برگزاری چنین برنامه‌ای این بوده است که آن‌ها در طی این مدت، در حال تایید و تصویب برنامه‌های بنیاد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعیین بودجه این برنامه‌ها بوده‌اند.

مدیر عامل بنیاد اعلام کرد وظایف این نهاد به سه بخش حمایت،‌ نظارت و جریان‌سازی تقسیم شده است

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت که وظایف بنیاد به سه دسته اصلی حمایت، جریان‌سازی و نظارت تقسیم می‌شوند و در سال جاری نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در هر سه بخش،‌ بنیاد بتواند فعالیت‌های زیادی انجام دهد. در بخش حمایت، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برنامه دارد که در سال جاری مقدمات برای ایجاد هرم حمایت را فراهم نماید. زیرا نوع حمایت‌های بنیاد باید به صورت شفاف باشند تا هر شرکت یا گروهی با هر رتبه‌ای بتواند از حمایت‌های بنیاد برخوردار شود و باید به طور کامل مشخص باشد که هر شرکتی تا چه حد می‌تواند انتظار حمایت بنیاد ملی را داشته باشد. این هرم، دارای لایه‌های مختلفی است که شرکت‌های حرفه‌ای در راس آن و دانشجویان بازی‌ساز در پایین‌ترین لایه آن قرار خواهند گرفت.

در فاز دیگر حمایت، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امسال ۱۰۰ کلاس سطح یک و دو را برگزار خواهد کرد. دوره‌های پاور آپ نیز بالاخره کار خود را آغاز کرده‌اند و از ۶۰ شرکت‌کننده در آزمون ورودی این دوره،‌ ۲۴ نفر برای شرکت در این کلاس‌ها قبول شده‌اند. دلیل برگزاری آزمون ورودی، این است که بعد از یک سال گذراندن دوره‌های پاور‌آپ،‌ ۲۴ نیروی بازی‌ساز فعال و حرفه‌ای وارد صنعت بازی شوند. ۲۰ کلاس به صورت آنلاین، دوره‌های دانش تا مهارت در دانشگاه‌های مختلف کشور برای کشف استعداد، ۲۴ کارگاه ملی بازی‌سازی، برنامه برای اعطای نمایندگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به ۵ شهرستان منتخب و برگزاری ۴ رویداد تجربه بازی‌ساز با هدف برقراری ارتباط و شبکه‌سازی بین بازی‌سازها از دیگر برنامه‌های امسال بنیاد در فاز حمایت هستند. 

نشست خبری بنیاد ملی

همچنین بنیاد ۲۰۰ ساعت محتوای آموزشی تولید کرده است که این محتوا در سایت آکادمی بازی در دسترس قرار گرفته‌اند و همچنین اپلیکیشن آکادمی بازی نیز تا مدتی دیگر برای دانلود آماده خواهد شد. بنیاد قصد دارد امسال داده‌های بازی‌های آنلاین را نیز تحلیل کند و به آمار خوب و قابل اعتنایی در این بخش دست پیدا کند. ۱۲ مربی تخصصی در مرکز رشد بنیاد،‌ به تیم‌های بازی‌سازی مشاوره تخصصی ارائه می‌کنند. ایجاد پرتال برگزاری مسابقات بازی‌سازی از دیگر برنامه‌های بنیاد برای سال جاری است. یکی از اقدامات جالب بنیاد،‌ تهیه یک غرفه در نمایشگاه گیمز کام برای تیم‌های ایرانی است. ۹ تیم ایرانی در نمایشگاه که آخر مرداد در آلمان برگزار خواهد شد،‌ حضور خواهند داشت. دو کارگاه بین‌المللی در پاییز و زمستان و اختصاص دادن یک غرفه برای بازی‌سازان ایرانی در گیم کانکشن فرانسه از دیگر برنامه‌های بنیاد در فاز حمایت از بازی‌های ایرانی است. چهار سخنران از طرف ایران برای سخنرانی در کنفرانس‌های خارجی تامین مالی خواهند شد و سه آزمایشگاه پژوهشی نیز قرار است تجهیز شود. ۲۰ بازی موبایل و پی‌سی به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان حمایت خواهند شد و همچنین سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون تومانی روی چهار بازی «صادرات محور» انجام خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون تومانی روی ۴ بازی صادرات محور از برنامه‌های بنیاد برای سال جاری است

کریمی قدوسی در ادامه صحبت‌های خود، به بخش جریان‌سازی اشاره کرد و افزود که بنیاد امسال سعی در گسترش موضوع بازی‌سازی و ترویج فرهنگ بازی‌ها دارد. بنیاد، امسال با برگزاری جلسه‌هایی در دانشگاه‌های معتبر قصد در فرهنگ‌سازی بازی‌های ویدیویی دارد. سال ۱۳۹۶، پرتال مرکز پژوهش بهره‌برداری خواهد شد. از ابتدای امسال،‌ نشریه دریچه به صورت ماهیانه برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود. پنج پیمایش در حوزه مصرف بازی و ۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری از دیگر اقدامات بنیاد ملی‌ بازی‌های در بخش جریان‌سازی هستند. هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نیز امسال اسفند ماه برگزار خواهد شد. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مذاکراتی را با صدا و سیما برگزار کرده و اگر همه چیز به خوبی پیش برود، برنامه‌ای ۴۰ دقیقه‌ای مختص بازی‌های رایانه‌ای از صدا و سیما پخش خواهد شد. کتاب احکام فقهی بازی‌های رایانه‌ای نیز در شرف چاپ است. بنیاد در حال ساخت برندی با عنوان «سواد بازی» است تا در قدم اول خانواده‌ها بتوانند نحوه استفاده صحیح از بازی‌های ویدیویی را متوجه شوند. ساخت وب‌سایت اسرا (نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدیویی) نیز تقریبا به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود. چهار مسابقه بازی‌سازی در دانشگاه‌ها و یک مسابقه بازی‌سازی بین‌المللی نیز برگزار خواهد شد.

در بخش نظارت، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برنامه دارد ۳۵۰۰ بازی موبایل، کنسولی و پی‌سی را رده‌بندی کند که از این بین ۳۰۰۰ عدد بازی موبایل و ۵۰۰ عدد آن‌ها بازی‌های کنسول و پی‌سی هستند. بسیاری از بازی‌سازان ایرانی از حضور بازی‌های خارجی در بازار ایران استقبال می‌کنند؛ زیرا اعتقاد دارند حضور این بازی‌ها، باعث ایجاد رقابت و در نهایت پیشرفت بازی‌های ایرانی می‌شوند و به همین دلیل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قصد دارد برای بازی‌های موبایل خارجی مجوز صادر کند و همچنین قصد دارد در سال ۹۶ برای بازی‌های خارجی، ۱۰ الی ۲۰ درصد عوارض دریافت کند. در فاز بعدی، بنیاد قصد دارد که در سال ۹۶ با کاهش عوارض کنسول‌های بازی و بازی‌های اوریجینال،‌ قاچاق این اجناس را از بین ببرد؛ زیرا عوارض ۴۰ درصدی این محصولات باعث رونق بازار قاچاق شده است. در سال ۱۳۹۶ تمامی خدمات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای الکترونیکی خواهد شد و همچنین ممکن است ساختار بنیاد دستخوش تغییرات اساسی شود. در انتهای سخنرانی، کریمی قدوسی گفت که هدف اصلی آن‌ها در سال جاری این است که بنیاد به خانه بازی‌سازان و محلی تخصصی برای آن‌ها تبدیل شود.

TGC به بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه تبدیل شده است

در ادامه این برنامه،‌ دکتر مهرداد آشتیانی، در رابطه با TGC اطلاعاتی را ارائه داد. این نمایشگاه B2B که آخر این هفته برگزار خواهد شد،‌ برای گسترش تعاملات بین‌المللی بازی‌سازان داخلی برگزار شده است. ۶۰ سخنرانی که نیمی از آن‌ها سخنران‌های بین‌المللی هستند، ۳ پنل تخصصی و ۶ کلاس بلند مدت در مدت دو روز نمایشگاه برگزار خواهد شد. ۱۱۰۰ متر فضای غرفه‌سازی و ملاقات‌های تجاری برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است که از این فضا، ۷۵۰ متر در اختیار شرکت‌های تجاری و ۳۵۰ متر در اختیار بازی‌سازهای مستقل قرار گرفته است. تعداد کل بلیط‌های فروخته شده این نمایشگاه ۱۹۰۵ عدد بوده است که TGC را تبدیل به بزرگ‌ترین نمایشگاه خاورمیانه کرده است. ۱۲۰ شرکت که ۳۰ درصد آن‌ها را شرکت‌های خارجی تشکیل می‌دهند، در این نمایشگاه حضور دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات