بهره‌برداری آزمایشی ایرانسل از اولین رادیوی مبتنی بر 5G کشور

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ایرانسل طی مراسمی در حضور وزیر ارتباطات، از زیرساخت‌های دستیابی به فناوری نسل پنج شبکه‌ی موبایل بهره‌برداری کرد.
تبلیغات

سه مورد از ۲۳ پروژه‌ای که ایرانسل طی رویدادی در حضور دکتر واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، بهره‌برداری از آن‌ها را اعلام کرد با ایجاد زیرساخت‌های فناوری نسل پنج مرتبط هستند؛ ایرانسل این پروژه‌ها را با عناوین «بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر 5G»، «بهره‌برداری تجاری از هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN» و «بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های 5G» معرفی کرد.

ایرانسل - 5G

آرش بهگو، مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته‌ی شبکه‌ی ایرانسل، در جریان مراسم یادشده و در توضیح پروژه‌های مورد بحث گفت:

بر بستر بازار فعلی شبکه‌های ارتباطی، بازارهای جدیدی به‌صورت عمودی رشد خواهند کرد. این بازارهای عمودی (از قبیل اینترنت اشیاء و اینترنت همه چیز در بخش‌های خدمات مالی، حمل و نقل، کشاورزی و...)، طیف پرتنوعی از نیازهای متفاوت ارتباطی در ابعاد سرعت، تأخیر، تعداد و تراکم کاربر و پایداری شبکه دارند و برآورده کردن این نیازها با فناوری نسل چهار مقدور نیست. راهکار فناوری نسل پنج برای ایجاد آزادی، چابکی و انعطاف لازم در هسته شبکه، استفاده از فناوری‌های NFV، SDN و Cloud است.

بهگو در ادامه گفت:

فناوری NFV یا Network Function Virtualization نرم‌افزارهای هسته شبکه ارتباطی را از قید سخت‌افزارهای خاص مخابراتی آزاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا این نرم‌افزارها با استفاده از فناوری Cloud روی ابرسخت‌افزارهای رایج و بیشتر در دسترس، با آزادی و چابکی بیشتری کار کنند. فناوری SDN یا Software Defined Networking هم با جداسازی کامل لایه مسیریابی و لایه ارسال در روترها و سویچ‌های شبکه، مسیریابی منعطف و چابک را میسر می‌کند. این فناوری‌ها اجازه می‌دهند تا منابع شبکه به شکل بهینه و با چابکی و انعطاف در اختیار هر یک از بازارهای عمودی قرار بگیرند و بدون از دست رفتن توجیه اقتصادی، پاسخگویی به طیف وسیع نیازهای این بازارها میسر شود.

مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی هسته شبکه ایرانسل با توجه به مذاکرات انجام‌شده در سطح جهانی در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص پیشتازی ایرانسل گفت این پروژه با همکاری یکی از تأمین‌کنندگان تجهیزات ارتباطی که بیشترین سهم بازار این تجهیزات را در جهان در اختیار دارد به بهره‌برداری رسیده است. این شرکت تأمین‌کننده تجهیزات معتقد است هسته‌ی شبکه‌ی ابری مبتنی بر NFV/SDN ایرانسل، از لحاظ بار ترافیکی بزرگ‌ترین پروژه این شرکت در جهان تاکنون است.

علی قهرمانی، مدیرکل طراحی و بهینه‌سازی شبکه رادیویی ایرانسل نیز در توضیح پروژه «بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه رادیویی مبتنی بر تکنیک‌های 5G» گفت تکنیک‌های نسل پنجمی مورد استفاده در این آزمایش، فناوری Massive MIMIO و Beam Forming هستند که با تخصیص یک پرتو رادیویی اختصاصی به هر مشترک تحت پوشش یک آنتن، بازدهی فرکانسی و نهایتا ظرفیت هر سلول رادیویی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. با توجه به محدودیت منابع طیف فرکانسی، این تکنیک‌ها نقش کلیدی و مهمی در توسعه ظرفیت رادیویی ایفا می‌کنند. فناوری نسل پنج و NRا(New Radio) از تکنیک‌های متنوعی مانند Flexible Framing استفاده می‌کند تا بتوانند انعطاف و چابکی لازم را برای برآورده کردن نیازهای بازارهای عمودی پیش رو را برآورده کنند.

قهرمانی همچنین افزود لایه دسترسی در نسل ۵ بر اساس NKا(New Radio) است که با استفاده از تکنیک‌های F-OFDM ،Sub Chanel و Mossier MIMO و بهره‌برداری از رنج وسیعی از طیف‎‌های فرکانسی قابلیت‌های متفاوتی را در اختیار مشترکین قرار می‌دهد. ایرانسل امروز بهره‌برداری تجاری از پروژه‌های «هسته شبکه ابری NB-IoT بر بستر 5G» و «هسته شبکه ابری مبتنی بر NFV/SDN» را به‌صورت رسمی آغاز کرد.

5g ایرانسل

در بخشی از مراسم با حضور وزیر ارتباطات و استاندار تهران، اینترنت 5G ایرانسل تست شد که در این تست، ایرانسل موفق به دستیابی به سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات