نگاهی به رابط کاربری گلکسی اس 8 سامسونگ

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس سامسونگ به‌عنوان جدیدترین پرچم‌داران کهکشانی سامسونگ، با ویژگی‌های نرم‌افزاری متنوعی همراه شده‌اند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.
تبلیغات

سامسونگ پس از مشکلات پیش‌آمده برای پرچم‌دار سال گذشته‌ی سری نوت، چاره‌ای جز تولید یک پرچم‌دار بی‌نقص نداشت؛ از این رو گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس را برای سکان‌داری پرچم‌دارانش وارد میدان کرد. سامسونگ گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۰ نوقا روانه‌ی بازار کرده و رابط کاربری جدید و مینمالیستی سامسونگ، با کنار گذاشتن ضعف‌ها و ایرادات رابط کاربری گذشته‌ی این شرکت تبدیل به یکی از نقاط قوت این گوشی‌ها شده است. سامسونگ اس ۸ و اس ۸ پلاس را با نسخه‌ی ۸.۱ رابط کاربری Samsung Experience عرضه می‌کند و این رابط کاربری میزبان گوشی‌های جدید این غول کره‌ای است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی عمیق‌تر به قابلیت‌ها و توانایی‌‌های این رابط کاربری داشته باشیم.

برخلاف گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج که اندروید نوقا را در کنار رابط کاربری یکسان با نوت ۷ تجربه کردند، کهکشانی‌های جدید با رابط کاربری کاملا دگرگون‌شده از نظر طراحی و ابزار روبه‌رو هستند. به نظر می‌رسد رابط کاربری Grace UX همراه با گوشی ناکام سری نوت، یعنی نوت ۷ مرده است و حالا شاهد تولد زبان جدید طراحی رابط کاربری در محصولات سامسونگ هستیم. برخی ویژگی‌های نرم‌افزاری این رابط کاربری مانند تنظیمات اجرای اپلیکیشن‌ها در نمایشگر ۱۸.۵:۹ و تنظیمات اسکنر عنبیه تنها مختص گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس هستند؛ با این حال ویژگی‌های زیادی از این رابط کاربری را در گوشی‌های جدید سامسونگ خواهید دید.

صحبت در مورد رابط کاربری Samsung Experience را از صفحه‌ی خانه‌ی آن شروع می‌کنیم. این روزها شرکت‌های مختلف در رابط کاربری خود دست کاربر را برای حذف یا اضافه کردن اپ دراور باز گذشته‌اند که سامسونگ و رابط کاربری اختصاصی آن نیز از این قضیه مستثنا نیست؛ کاربر در بخش «Home Screen Layout» در تنظیمات صفحه‌ی خانه قادر به انتخاب یا حذف اپ‌ دراور هستند. در صورت فعال بودن اپ دراور در رابط کاربری، علاوه بر آیکون اپلیکیشن‌ها، به کمک سوایپ به سمت بالا یا پایین نیز می‌توان به لیست اپلیکیشن‌ها دسترسی داشت؛ اگر علاقه‌ای به استفاده از آیکون اپ‌ دراور ندارید قادر به غیر فعال کردن و حذف آن نیز خواهید بود.

هوم اسکرین اس ۸

طراحی رابط کاربری جدید سامسونگ دلنشین است و آیکون‌های پیش‌فرض آن زیبا و گویا طراحی شده‌اند. کاربر به‌راحتی قادر به تغییر نحوه‌ی چینش این آیکون‌ها در صفحه‌ی هوم و لیست اپلیکیشن‌ها است. خوشبختانه این رابط کاربری همانند گذشته، امکان تغییر پوسته (تم)، فونت و ارتفاع کیبورد را برای کاربر فراهم کرده است.

اعلان‌ها اس ۸

بخش اعلان‌ها و میانبرها در رابط کاربری اختصاصی سامسونگ، مانند همیشه یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. با یک‌ بار پایین کشیدن نوار اعلان‌ها، تنها ۶ میانبر در دسترس خواهند بود و با پایین کشیدن دوباره‌ی نوار ظاهرشده، لیست کاملی از میانبرها و تنظیمات در اختیارتان قرار خواهد گرفت. ۲۰ میانبر و تنظیم سریع این بخش را می‌توان در سه نوع چینش مختلفِ ۹، ۱۲ و ۱۵ تایی در هر صفحه قرار داد. خوشبختانه حسگر اثر انگشت گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس قابلیت استفاده از ژست حرکتی برای نمایش بخش اعلان‌ها و بستن آن را دارد. برای فعال‌سازی این قابلیت، به بخش «Advanced features» در تنظیمات گوشی بروید و «Finger sensor gestures» را فعال کنید.

AON S8

بخش «Always on display» در گلکسی اس ۸، امکانات شخصی‌سازی زیادی در اختیار کاربر قرار می‌دهد

«Always on display» یکی از قابلیت‌های کاربردی در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس است؛ به کمک این قابلیت، کاربر بدون روشن‌ کردن نمایشگر قادر به مشاهده‌ی اطلاعاتی از قبیل ساعت، تقویم و حتی تصویر خواهد بود. Always on display در برخی گوشی‌های دیگر سامسونگ نیز در دسترس است؛ با این تفاوت که برخی قابلیت‌های آن مانند «Edge clock» برای نمایش ساعت در گوشه‌های خمیده و «Image» برای نمایش عکس، بسته به نوع گوشی ممکن است غیر فعال باشند. نکته‌ی جالب در این بخش، قابلیت شخصی‌سازی اطلاعات نمایش‌ داده‌شده و زمان فعال بودن این قابلیت است. دسترسی به این قابلیت برخلاف گذشته، از طریق بخش تنظیمات قفل صفحه و امنیت امکان‌پذیر است. یکی از تازه‌های این بخش، امکان فعال‌سازی نمایش آیکون هوم در نمایشگر همیشه روشن گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس است؛ البته اگر این آیکون فعال هم نباشد، کاربر با گذاشتن انگشت خود روی منطقه‌ی مورد نظر از نمایشگر، قادر به استفاده از قابلیت‌های دکمه‌ی هوم خواهد بود؛ به بیان دیگر، این بخش برای یادآوری مکان دقیق منطقه همیشه روشن تعبیه شده است.

AON s8

بخش لاک‌اسکرین در این رابط کاربری، همان‌ چیزی است که از هر گوشی مبتنی بر اندروید نوقا انتظار داریم؛ امکان پاسخ سریع و نحوه‌ی نمایش اعلان‌ها همانند لاک‌اسکرین اندروید نوقا است. در صفحه‌ی لاک‌ اسکرین به‌صورت پیش‌فرض میانبرهای دوربین و تماس در اختیار کاربر قرار گرفته است؛ با این حال انتخاب هر اپلیکیشنی برای این بخش امکان‌پذیر است. پس از خروج از حالت استندبای و ورود به لاک‌اسکرین و با سوایپ به هر یک از چهار جهت، روش هویت‌سنجی انتخاب‌شده در بخش تنظیمات برای شما فعال خواهد شد.

پیش از این در مقاله‌ی مفصلی به انواع روش‌‌های هویت‌سنجی گلکسی اس ۸ پرداختیم. اس ۸ و اس ۸ پلاس علاوه حسگر اثر انگشت و روش‌های مرسوم هویت‌سنجی، از تشخیص چهره و حسگر عنبیه نیز برای احراز هویت استفاده می‌کند. فعال‌سازی روش‌های تشخیص چهره و حسگر عنبیه در صورت پیروی از دستورالعمل آن، به سادگی و سرعت انجام می‌گیرد. به‌عنوان مثال برای فعال کردن حسگر عنبیه کافی است به بخش «Select unlock type» در قسمت تنظیمات قفل نمایشگر و امنیت بروید و روش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

هویت سنجی اس ۸

قابلیت‌ Multi window

کاربران پرچم‌داران قدیمی‌تر سامسونگ، از زمان گلکسی نوت ۳ با قابلیت‌هایی مانند «Multi-window» آشنا شده‌اند؛ با این حال این قابلیت‌ در کنار چند ویژگی دیگر حالا به‌صورت بومی در خود اندروید نوقا در دسترس است. خوشبختانه سامسونگ در این بخش عملکرد بهتری نسبت رقبا داشته و پا را فراتر از ویژگی‌های پیش‌فرض اندروید گذاشته است؛ برای مثال کاربر در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس علاوه بر تغییر ابعاد پنجره‌ها و جابه‌جایی بین آن‌ها در حالت اسپلیت‌اسکرین، قادر به باز کردن چندین اپ به‌صورت پاپ‌آپ است. این قابلیت از طریق سوایپ قطری از هر یک از گوشه‌های بالا و از طریق بخش اپلیکیشن‌های اخیر در دسترس است؛ پس از باز شدن اپلیکیشن‌های مورد نظر، می‌توان ابعاد هر یک از پنجره‌ها را به‌دلخواه تغییر داد. نمایشگر عریض کهکشانی هشتم سامسونگ، کار کردن هم‌زمان با چند اپلیکیشن را ساده‌تر از گذشته کرده است. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی این بخش، امکان کراپ کردن بخشی از یک اپلیکیشن برای قرارگیری به‌صورت داک در بالا و پایین صفحه است.

Multi window

گیم لانچر و ویژگی‌های بهینه‌سازی عملکرد

سامسونگ بخشی به نام «گیم لانچر» نیز برای رابط کاربری گوشی‌های خود تدارک دیده است؛ این بخش در تمام گوشی‌هایی که رابط کاربری جدید سامسونگ را اجرا می‌کنند در دسترس است؛ با این تفاوت که دارندگان گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس در این بخش تنظیماتی برای اجرای تمام‌صفحه بازی‌ها نیز در اختیار دارند. گیم‌لانچر امکانات متنوعی از جمله گرفتن اسکرین‌شات، ضبط ویدئو، خاموش کردن اعلان‌ها و لمس در لبه‌های خمیده در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با فعال‌سازی گیم‌لانچر از بخش «Advanced features» در تنظیمات، آیکون آن به لیست اپلیکیشن‌ها اضافه خواهد شد. در بخشی دیگری از گیم‌لانچر، کاربر بسته به نیاز خود قادر به انتخاب گزینه‌هایی برای بهترین عملکرد یا صرفه‌جویی در مصرف است.

گیم لانچر

بخش One-handed mode نیز برای استفاده‌ی ساده‌تر از گوشی با یک دست تعبیه شده است؛ پس از فعال‌سازی این قابلیت، می‌توان به دو روش از آن استفاده کرد؛ روش اول سوایپ قطری از گوشه‌های پایینی نمایشگر و دیگری، سه بار فشردن کلید هوم است.

بخش Performance mode، عملکرد دستگاه در شرایط مختلف را تنظیم می‌کند

بخش مهم دیگری که در تنظیمات گوشی به چشم می‌خورد، «Device Maintenance» است. این بخش شامل ۵ زیرشاخه‌ی مرتبط با باتری، رم، حافظه‌ی ذخیره‌سازی، امنیت و عملکرد است. بخش باتری، تنظیمات مختلفی مانند محدودکننده‌ی سرعت پردازنده و کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را برای افزایش شارژدهی گوشی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بخش‌های «Memory» و «Storage» با پاک‌سازی اطلاعات غیر ضروری و متوقف کردن برخی اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه، به افزایش سرعت گوشی شما کمک خواهند کرد. شاخه‌ی «Device Security» شامل قابلیت‌هایی برای مقابله با بدافزارها و امنیت اطلاعات است. بخش «Performance mode» وظیفه‌ی تنظیم عملکرد کلی دستگاه را بر عهده دارد.

edge panel

ویژگی‌های مرتبط با لبه‌های خمیده

برخلاف پرچم‌داران گذشته‌ی سری S، سامسونگ این بار هر دو نسخه‌ی پرچم‌دار خود را با لبه‌های خمیده عرضه کرده است. کره‌ای‌ها قابلیت نرم‌افزاری «Edge Panels» را برای استفاده از این لبه‌های خمیده به اس ۸ و اس ۸ پلاس در نظر گرفته‌اند. Edge Panels در حقیقت مجموعه‌ای از پنل‌های پیش‌فرض و قابل دانلود است که با سوایپ بخشی از لبه‌های نمایشگر نمایش داده می‌شوند؛ خوشبختانه بزرگی و محل دقیق منطقه‌ی مورد نظر برای فعال‌سازی اج پنل‌ها، کاملا قابل شخصی‌سازی است.

امکان دانلود پنل‌های بیشتر برای بخش Edge Panels وجود دارد

سامسونگ به‌صورت پیش‌فرض پنل‌های «App edge» برای دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های از پیش تعیین‌شده‌ی «Task edge» برای انجام یک وظیفه‌ی خاص (مانند گرفتن اسکرین‌شات و اضافه کردن مخاطب) و «Device maintenance» برای بهینه‌سازی مصرف باتری و عملکرد را در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس قرار داده است. البته پنل‌هایی دیگری مانند «Smart Select» نیز برای کراپ بخشی از تصویر و «People Edge» برای دسترسی سریع به مخاطبین نیز در اختیار کاربر قرار دارند. خوشبختانه امکان دانلود پنل‌های بیشتر، حذف پنل‌های کم‌کاربرد، ایجاد تغییر در ترتیب پنل‌ها (با سوایپ‌های متوالی پنل‌های دیگر در دسترس خواهد بود) در این بخش وجود دارد.

edge panel

سومین و آخرین ویژگی‌ مرتبط با لبه‌های خمیده‌ی گوشی، قابلیت «Edge lighting» است؛ به لطف این ویژگی هرگاه نمایشگر گوشی رو به پایین باشد، کاربر با مشاهده‌ی افکت نوری نمایش‌ داده‌شده در لبه‌های گوشی، به داشتن تماس یا دریافت اعلان پی می‌برد. خوشبختانه امکان فعال و غیر فعال کردن این ویژگی برای اپلیکیشن‌های دلخواه وجود دارد.

بیکسبی

یکی از ویژگی‌های بارز و جدید کهکشانی هشتم، دستیار دیجیتال جدید سامسونگ موسوم به بیکسبی است. دستیارهای هوشمند به‌سرعت در حال همه‌گیر شدن و پیشرفت هستند؛ از این رو سامسونگ نیز به‌عنوان یکی از بازیگران بزرگ دنیای فناوری، برای کسب جایگاه به این عرصه وارد شده است. اپل، آمازون، مایکروسافت و گوگل هر کدام دارای نمونه‌‌ای قوی از این دستیارها هستند. گوشی‌های اندروید به‌صورت پیش‌فرض از دستیار هوشمند گوگل موسوم به گوگل اسیستنت استفاده می‌کنند؛ با این حال سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های مبتنی بر اندروید، به دنبال توسعه‌ی دستیار هوشمند اختصاصی خود است. توسعه‌ی چنین دستیاری در آینده‌ی نزدیک به یک الزام برای خانه‌های هوشمند و لوازم خانگی مبدل خواهد شد؛ در نتیجه سامسونگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی، باید به دنبال توسعه‌ی چنین دستیاری باشد. سامسونگ بیکسبی را به‌عنوان بخشی از رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس به اس ۸ و اس ۸ پلاس آورده  و برای نشان دادن اهمیت پروژه‌ی بیکسبی برای این کمپانی،‌ دکمه‌ی فیزیکی خاصی نیز برای فعال‌سازی آن تعبیه کرده است.

بیکسبی

فعال‌سازی بیکسبی از طریق فرمان صوتی دلخواه و دکمه‌ی تعبیه‌شده برای آن امکان‌پذیر است. با سه بار فشردن کلید بیکسبی یا سوایپ لبه‌ی سمت چپ نمایشگر، وارد صفحه‌ Bixby Home خواهید شد و در این بخش از طریق فرمان صوتی، لمس و نوشتار قادر به تعامل با این دستیار خواهید بود. کاربر در این بخش با کارت‌های مختلف حاوی اطلاعات متنوع از قبیل قرارهای ملاقات،‌ وضعیت آب‌وهوا و یادآورها روبه‌رو خواهد شد. در حال حاضر بیکسبی تنها  از فرامین صوتی به زبان کره‌ای پشتیبانی می‌کند و طبق وعده‌ی سامسونگ، زبان‌های دیگر به‌تدریج به این دستیار هوشمند اضافه خواهند شد.

سامسونگ بیکسبی را به‌عنوان بخشی از رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس به اس ۸ و اس ۸ پلاس آورده است

بیکسبی قابلیت جالبی به نام «Bixby vision» نیز برای تعامل از طریق تصاویر در نظر گرفته است. بیکسبی با دریافت تصویر مورد نظر شما از طریق دوربین یا گالری، اطلاعات مختلفی از آن در اختیارتان قرار می‌دهد. به کمک این بخش که شبیه یک موتور جستجوی تصویر عمل می‌کند، کاربر قادر به یافتن ترجمه‌ی متن، یافتن محصول، پیدا کردن تصاویر مشابه و خواندن بارکدها خواهد بود. استفاده از این قابلیت از طریق آیکون مخصوص آن در اپلیکیشن دوربین و گالری امکان‌پذیر است. سامسونگ بخش «Bixby reminder» را نیز برای یادآوری کارها در این دستیار هوشمند تعبیه کرده است. بیکسبی به لطف این ویژگی، انجام یک کار خاص در زمان و مکان مشخص‌شده را به کاربر یادآوری می‌کند.

بیکسبی با بیشتر اپلیکیشن‌های سامسونگ مانند سامسونگ موزیک و سامسونگ اینترنت به‌خوبی در تعامل است. پشتیبانی سامسونگ به اپلیکیشن‌های این شرکت محدود نمی‌شود و اپلیکیشن‌های شخص ثالث بزرگی همچون اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس‌اپ و یوتیوب با آن سازگار هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات