گوگل اسیستنت در برابر بیکسبی؛ آیا سامسونگ می‌تواند امیدوار باشد؟

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
در مطلب پیش رو به بررسی و مقایسه‌ی عملکرد دستیار صوتی جدید سامسونگ موسوم به بیکسبی و گوگل اسیستنت می‌پردازیم.
تبلیغات

سامسونگ در اوایل سال جاری، دستیار دیجیتال اختصاصی خود را به همراه گوشی‌ پرچم‌دار گلکسی اس ۸ و با نام بیکسبی معرفی کرد. بیکسبی برای کره‌ای‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کلیدی اختصاصی نیز روی لبه‌ی سمت چپ گلکسی اس ۸ برای فعال کردن آن در نظر گرفته‌اند؛ از این‌رو بسیاری از طرفداران سامسونگ امید زیادی به بیکسبی داشتند. اکنون حدود دو ماه از عرضه‌ی پرچم‌داران جدید سامسونگ می‌گذرد و بیکسبی همچنان در حال تلاش است تا جایگاه خود را پیدا کند. اما بیکسبی چه قابلیت‌هایی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در مقایسه با یکی از بزرگ‌ترین رقبایش یعنی گوگل اسیستنت چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد بیکسبی

بیکسبی/Bixby سامسونگ

سامسونگ هنگام معرفی پرچم‌داران جدید سری گلکسی اس، تمرکز زیادی بر دستیار شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی جدید خود داشت. این شرکت وعده‌ی یک دستیار هوشمند داد که می‌تواند اینترنت اشیاء را ساده کند و با استفاده از بیکسبی ویژن، قابلیت‌های ویژه‌ای در اختیار کاربران دهد. در بخشی از بیانیه‌ی سامسونگ برای معرفی بیکسبی، این‌گونه آمده است:

بیکسبی در حقیقت نسبت به سایر دستیار‌های شخصی موجود در بازار متفاوت است و تجربه‌ی کاربری عمیق‌تری ارائه می‌کند.

تفاوت هوش مصنوعی بیکسبی به دلیل تعامل با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها، آگاهی از زمینه‌های کاربری و توانایی انجام دستورات عادی نسبت به دیگر دستیارهای دیجیتال کنونی است. قابلیت‌های هوش مصنوعی بیکسبی به شرح زیر هستند:

  • سفارشی‌‌سازی هشدارهای مربوط به اخبار
  • به‌روزرسانی وضعیت آب و هوا
  • بیکسبی ویژن 
  • نظارت بر فعالیت‌های کاربر
  • دستورات متنی مخصوص

بیکسبی ویژن (Bixby Vision)

bixby vision

بیکسبی ویژن یکی از امیدوارکننده‌ترین قابلیت‌های دستیار شخصی سامسونگ است. این ابزار می‌تواند با ثبت عکس، اشیاء موجود در جهان واقعی را شناسایی و سپس به‌صورت آنلاین، محصولات مشابه با آن شیء را جستجو کند. درهرحال هنگامی که افراد بتوانند از بیکسبی ویژن استفاده کنند، این قابلیت می‌تواند کمی کاربردی باشد. بیکسبی ویژن برای تشخیص تصاویر از دسته‌بندی‌های گسترده‌ای استفاده می‌‌کند. ثبت عکس از یک کالای خاص مثل ساعت مکانیکی برند فسیل (Fossil)، نمی‌تواند مدل‌های دیگر این برند یا ساعت‌هایی با طراحی‌های مشابه را بیابد و در واقع بیکسبی ویژن در این شرایط یک لیست ساده از ساعت‌های معمولی را به شما نمایش خواهد داد.

اگر به دنبال تشخیص یک کالای خاص باشید، این ویژگی‌ به شما کمک نخواهد کرد. اگر به دنبال محصولات جایگزین یک کالای خاص باشید، لیست ارائه‌شده توسط بیکسبی ویژن بسیار گسترده خواهد بود و در این سناریو بهتر است خودتان عملیات جستجو را شخصا انجام دهید تا به نتایج بهتری دست‌ یابید. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی بیکسبی ویژن، امکان تشخیص نشان‌های اختصاصی است. البته این قابلیت از جمله ویژگی‌هایی است که احتمالا از قبل با آن آشنا بوده‌اید. این ویژگی الزاما نمی‌تواند یک ساختمان کمتر شناخته‌شده را برای شما شناسایی کند.

بیکسبی بدون صوت

اما بیکسبی چه امکانات دیگری دارد؟ به نظر می‌رسد این دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی قابلیت‌هایی مشابه گوگل اسیستنت و سیری ارائه می‌دهد. سامسونگ حتی برای انتشار بیکسبی در برخی از کشورها تاریخی تعیین کرده است تا بدین ترتیب این دستیار هوشمند پیش از انتشار گوگل اسیستنت در تمامی دستگاه‌های قدیمی‌تر اندرویدی، در دسترس کاربران قرار گیرد. اما دلیل اینکه بسیاری از کاربران از بیکسبی دست کشیده‌اند، کمبود یک سری از امکانات در این دستیار هوشمند است. در واقع دلیلی برای انتخاب بیکسبی به‌جای گوگل اسیستنت وجود ندارد؛ به‌جز اینکه در کشوری مانند آفریقای جنوبی این دستیار دیجیتال زودتر از گوگل اسیستنت روی گوشی‌ هوشمند گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس در دسترس کاربران قرار گرفته است. صفحه‌ی خانگی دستیار دیجیتال بیکسبی را می‌توان نسخه‌ی مینیمال رابط کاربری گوگل‌ ناو دانست. البته در صفحه‌ی خانگی بیکسبی فعلا امکانات چندان قابل توجهی دیده نمی‌شود که بخواهید به استفاده از آن‌ها عادت کنید.

bixby

یکی از قابلیت‌های مهم هر دستیار شخصی هوشمندی، دستورات صوتی آن است که سامسونگ تا به این لحظه در این زمینه عملکرد خوبی نداشته است. پشتیبانی از زبان‌های مختلف در بیکسبی با زبان کره‌ای شروع شد و پس از آن، سامسونگ به سراغ زبان انگلیسی رفته است. کاربران آمریکایی که در برنامه‌ی آزمایشی سامسونگ عضو شده‌اند، سرانجام پس از دو ماه انتظار، در اواخر ماه ژوئن موفق به تست اولین امکانات صوتی بیکسبی شدند؛ اما سایر کاربران آمریکایی و نیز افراد انگلیسی‌زبانی که در نواحی دیگر جهان زندگی می‌کنند، همچنان باید مدت بیشتری صبر کنند تا امکانات صوتی این دستور دیجیتال برای آن‌ها هم فعال شود. این شرایط برای افرادی که در برنامه‌ی آزمایشی سامسونگ شرکت کرده‌اند خوب به نظر می‌رسد؛ اما برای تمامی افرادی که خارج از آمریکا یا کره‌ی جنوبی زندگی می‌کنند، بهترین قابلیت دستیار هوشمند سامسونگ همچنان غیر فعال است.

بیکسبی ویس (Bixby Voice)

بهترین جنبه‌ی تعریف بیکسبی ویس در مقایسه با گوگل اسیستنت، افزایش تعداد دستورات صوتی است. به‌جای اجرا کردن اپلیکیشن دوربین به‌صورت معمولی، شما می‌توانید با استفاده از دستورات صوتی به بیکسبی اعلام کنید که دوربین را در حالت پانوراما اجرا کند. علاوه بر این شما می‌توانید یک تایمر برای ثبت عکس تعیین کنید. امکان باز کردن بخش تنظیمات و تنظیم روشنایی نور نمایشگر گوشی، یکی دیگر از دستورات بیکسبی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

یکی از وعده‌های سامسونگ این است که تعداد دستورات صوتی دستیار هوشمند بیکسبی افزایش خواهد یافت. کاربر می‌تواند با استفاده از این دستورات بسیاری از بخش‌های گوشی هوشمند خود را کنترل کند. بدین ترتیب بیکسبی حتی می‌تواند گوگل اسیستنت را در این زمینه شکست دهد؛ زیرا دستیار شخصی گوگل، بیشتر شامل دستورات صوتی عمومی است. با توجه به اینکه بیکسبی فعلا در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد، در هنگام کار با این دستیار هوشمند مشکلات قابل توجهی در عملکرد آن به چشم می‌خورد. علاوه بر این، بیکسبی سامسونگ نمی‌تواند به سؤالاتی که خارج از دستورات پیش‌فرض این دستیار دیجیتال هستند، پاسخ دهد.

شاید سامسونگ در مقایسه‌ی مستقیم بیکسبی با گوگل اسیستنت تردید داشته باشد و در واقع این دو دستیار شخصی را بیش از رقیب یکدیگر بداند، آن‌ها را به‌عنوان مکمل هم در نظر می‌گیرد. به‌طور حتم به دلیل تأکید زیاد سامسونگ روی هوش مصنوعی و اختصاص دادن یک دکمه‌ی فیزیکی اختصاصی برای فعال کردن دستیار دیجیتال بیکسبی، این کمپانی شما را به استفاده از دستیار دیجیتال خود تشویق می‌کند.

گوگل اسیستنت

google assistant

مسلما گوگل فرصت بیشتری برای رفع باگ‌ها و مشکلات گوگل اسیستنت در اختیار داشته است. گوگل سال گذشته نسخه‌ی پیش‌نمایش دستیار دیجیتال خود را روی اپلیکیشن پیام‌رسان الو ارائه کرد. گوگل اسیستنت معادل اندرویدی دستیار شخصی سیری اپل است. اما نسخه‌ی قبلی اسیستنت یعنی گوگل‌ ناو نیز از قبل برای کاربران سیستم‌عامل موبایل گوگل بسیار کاربردی بود. از جمله دستوراتی که می‌توانستیم با گوگل‌ ناو اجرا کنیم، می‌توان به امکان جستجو در گوگل و تنظیم هشدار یا یادآور اشاره کرد. گوگل اسیستنت شامل تمام دستورات و قابلیت‌های گوگل‌ ناو است و علاوه بر این، یک‌ سری امکانات و ویژگی‌های هوشمند و جدید نیز به آن اضافه شده است.

قابلیت‌های گوگل اسیستنت

هم‌اکنون می‌توان با استفاده از دستیار دیجیتال گوگل، اپلیکیشن‌های مختلف را کنترل کرد. افزون بر این، گوگل اسیستنت با اپلیکیشن‌های ساخته‌شده توسط گوگل یکپارچه شده است و حتی ویژگی‌های این اپ‌ها را افزایش می‌دهد. مثلا در اپلیکیشن گوگل‌ فوتوز می‌توانید درخواست کنید تصاویری که شما در آن حضور دارید، نمایش داده شود و بدین منظور باید از دستوری مثل «Show me my pictures of myself» استفاده کنید.

assistant games

از آنجا که حس شوخ‌طبعی و قابلیت انجام مکالمات ادامه‌دار ساده در گوگل اسیستنت وجود دارد؛ این دستیار دیجیتال شخصیت خاصی یافته است. اگر حوصله‌تان سر رفته است، می‌توانید یک‌ سری بازی‌های ساده با گوگل اسیستنت انجام دهید. از جمله بازی‌های این دستیار صوتی می‌توان به حدس فیلم بر اساس شکلک‌های ایموجی، Tic-Tac-Toe و مواردی از این دست اشاره کرد. اگرچه سطح دستورات خاص دستیار شخصی گوگل به پای دستیار هوشمند بیکسبی نمی‌رسد؛ اما گوگل اسیستنت شامل یک‌ سری دستورات خاص و بسیار کاربردی است؛ به‌عنوان مثال می‌توانید از گوگل اسیستنت درخواست کنید یک پیام متنی را برای یکی از مخاطبانتان ارسال کند. با توجه به اینکه گوگل اسیستنت با ویژگی‌های صوتی قدرتمندی کار خود را شروع کرده است و با در نظر گرفتن انتشار این دستیار صوتی برای دستگاه‌های قدیمی‌تر اندرویدی، به نظر می‌رسد نسبت به بیکسبی زمان بسیار بیشتری برای توسعه‌ی این دستیار دیجیتال صرف شده است.

آیا سرانجام بیکسبی می‌تواند موفق شود؟

بیشترین امید به بیکسبی به پتانسیل‌های آینده‌ی این دستیار دیجیتال و به‌خصوص اکوسیستم دستگاه‌های هوشمند سامسونگ است؛ البته گوگل نیز دستگاه‌های هوشمندی مانند گوگل‌ هوم دارد؛ اما این دستگاه در خارج از آمریکا به‌طور محدود عرضه شده است. حتی گوشی‌های سری پیکسل این کمپانی به‌صورت محدود به بازار عرضه شده‌اند. از سوی دیگر، سامسونگ فعالیت خود را در حوزه‌ی اینترنت اشیاء بیشتر کرده است و حتی در کشورهای درحال‌توسعه نیز حضور فعالی دارد. سامسونگ در انجمن آفریقای جنوبی اعلام کرد که این کمپانی قصد دارد دستگاه‌های هوشمند بیشتری تولید و به بازار آفریقای جنوبی عرضه کند.

بیکسبی

سامسونگ در بسیاری از کشورهای جهان حضور دارد و همچنین در همه‌جا یک‌ سری از کاربران، طرفدار پروپاقرص این کمپانی هستند. سامسونگ محصولاتی چون تلویزیون‌ هوشمند و ابزار خانگی هوشمند را به خانه‌های بسیاری از مردم سراسر جهان وارد کرده است. حال باید دید آیا دستیار هوشمند بیکسبی سامسونگ می‌تواند در کنار بسیاری دیگر از محصولات و سرویس‌های این شرکت کره‌ای به یک محصول موفق تبدیل شود؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت این احتمال وجود دارد؛ اما برای دستیابی به این هدف، بیکسبی باید به‌صورت سراسری در دسترس کاربران قرار گیرد. علاوه بر این سامسونگ تاکنون برنامه‌های خود را برای یکپارچه‌سازی بیکسبی با سایر لوازم خانگی هوشمند ارائه نکرده است.

مجددا اشاره می‌کنیم که در حال حاضر دستیار صوتی گوگل در همه‌جا حضور دارد. گوگل اسیستنت هم‌اکنون در تمامی دستگاه‌هایی که اندروید ۶.۰ مارشمالو یا نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل را اجرا می‌کنند، فعال شده است و این شامل گوشی‌های هوشمندی که دو نسل از قدمت آن‌ها گذشته است نیز می‌شود. به دلیل استفاده‌ی گسترده‌ی شرکت‌های مختلف از سیستم‌عامل اندروید، هم‌اکنون بسیاری از دستگاه‌های هوشمند با هوش مصنوعی کمپانی گوگل سازگاری دارند؛ مثلا کروم‌کست به‌سادگی می‌تواند یک تلویزیون ساده و معمولی را هوشمندتر کند. تنها موردی که گوگل را در این حوزه به عقب برمی‌گرداند، دسترسی‌پذیری به دستیار هوشمند این شرکت است؛ اما در کشور آمریکا، دستیار صوتی گوگل اسیستنت مسلما دستیار شخصی غالب در بازار است.

شما کدام دستیار دیجیتال را می‌پسندید؟

قطعا گوگل اسیستنت نسبت به بیکسبی راه طولانی‌تری را پیموده است. بسیاری از قابلیت‌هایی که سامسونگ برای بیکسبی وعده داده، هنوز فعال نشده‌اند و یکی از مهم‌ترین این قابلیت‌ها، امکانات صوتی بیکسبی است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دستیار شخصی سامسونگ، بیکسبی ویژن است؛ اما این قابلیت هم نیاز به بهبود و ارتقاء دارد تا بتواند واقعا کاربردی و مفید واقع شود. گوگل در اوایل سال جاری و در جریان برگزاری کنفرانس Google I/O اعلام کرد قصد دارد محصولی به نام گوگل لنز تولید کند. لنز تمامی قابلیت‌های دستیار دیجیتال بیکسبی سامسونگ را در خود دارد و علاوه بر آن، کاربران می‌توانند از امکانات دیگر این محصول نیز بهره ببرند؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید با گوگل لنز، نوع گلی را شناسایی کنید که در تصاویر ثبت‌شده‌تان وجود دارد.

گوگل اسیستنت دوره‌ی تست طولانی‌تری نسبت به بیکسبی داشته است؛ بنابراین زمانی که بیکسبی امکانات و قابلیت‌های خود را کامل کند، می‌توان یک مقایسه‌ی منصفانه بین این دو دستیار دیجیتال انجام داد. اگر سامسونگ می‌خواهد کاربران واقعا دکمه‌ی فیزیکی بیکسبی را در گوشی‌های گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس جدی بگیرند، باید مسیری طولانی را طی کند. اگر شما هم یکی از دارندگان گوشی‌های پرچم‌دار جدید سامسونگ هستید، بگویید که دستیار شخصی مورد علاقه‌تان کدام است؟ بیکسبی یا گوگل اسیستنت؟ لطفا نظر خود را در این مورد در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات