چگونه فرهنگ سازمانی را گسترش دهیم

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از راه‌‌هایی که یک کسب‌و‌کار را به موفقیت می‌رساند، گسترش فرهنگ درست در سازمان با رعایت مجموعه‌ای از قواعد است.
تبلیغات

یک کارآفرین هوشمند با ایجاد فرهنگ در کسب و کار خود، می‌تواند شاهد تحولاتی اساسی در تیم خود باشد. شاید این کار به‌ظاهر کمی زمان‌بر به نظر برسد؛ ولی نتیجه‌ی آن بسیار مفید و تأثیرگذار خواهد بود. مثل‌ اینکه شما ابتدا یک ماشین را هل بدهید تا روشن شود و پس از روشن شدن، فقط سوار آن شوید. در ابتدا کمی ایجاد فرهنگ سخت خواهد بود؛ ولی پس از اجرایی شدن آن فرهنگ موفقیت، به شما لبخند خواهد زد. در ادامه با زومیت همراه باشید.

فرهنگ سازمان به معنای گذاشتن یک نشان افتخار روی دیوار، قرار دادن یک اظهارنامه در سایت یا پاداش دادن‌ آخر سال نیست. فرهنگ یعنی انگیزه‌ای که مانند یک انرژی هرروز به کارمندان سازمان تزریق شود تا آن‌ها به بهترین نحو کارهای خود را انجام دهند و این انرژی را با ایجاد یک ارتباط واقعی به مشتریان نیز انتقال دهند.

امروزه غول‌های کسب و کار، این فرهنگ ارتباط محور را در سازمان خود چگونه می‌سازند؟ قرار دادن افراد سازمان در اولویت اول، درک اینکه چه مواردی به آن‌ها انگیزه و قدرت می‌دهد و هماهنگ شدن با فاکتورهایی که کارمندان به آن‌ها اهمیت می‌دهند از مواردی هستند که می‌توانند به ساخت و گسترش این فرهنگ کمک کنند.

کسب و کار

افراد سازمان را در درجه اول بگذارید

یکی از کارآفرینان موفق در این‌ باره می‌گوید:

افراد سازمان، مهم‌ترین دارایی آن هستند. اگر در یک سازمان مقام‌ها و درجات بیش‌ازحد سلسله مراتبی باشند، در مقابل تغییرات مقاومت شود، افراد به خاطر شکست تنبیه شوند و جایگاهی برای رهبران آینده سازمان وجود نداشته باشد، چیزی جز یک انرژی منفی جو سازمان را فرانمی‌گیرد و آن سازمان محکوم‌ به شکست خواهد بود. صرف‌نظر از تعداد کارمندان شرکت، داشتن قواعد صحیح پرسنلی و احترام به آن‌ها، فاکتور غیر قابل اجتناب برای ایجاد این فرهنگ است.

اول از خود شروع کنید

لازمه‌ی ایجاد یک فرهنگ عالی، شناسایی و نهادینه کردن عادت‌هایی است که می‌خواهید در افراد سازمان خود مشاهده کنید. برای شروع، باید ابتدا افراد بالای سازمان به آن قوانین پایبند شوند. آشر رافائل، مدیر اجرایی Power Home Remodeling، در این باره می‌گوید:

ما برای بهتر کردن تیم خود می‌توانیم عادات خوبی مثل مراقبت، قدردانی یا حتی عادات شخصی مانند کتاب خواندن را در افراد سازمان نهادینه‌ سازیم؛ ولی اگر می‌خواهیم تیم به نحوی خاص عمل کند و یک‌ راه را با اراده و انگیزه ادامه دهد، باید ابتدا از رهبران بالادستی سازمان شروع کنیم.

این رویکرد برای کارمندان جوان هم بسیار مهم است؛ کارمندانی که با توجه به تجربه‌ی کم، با مواردی مثل قربانی کردن خود برای سازمان آشنایی ندارند و فقط مسائل را از دید شخصی می‌بینند. رافائل دراین‌باره می‌گوید:

شما باید به کارمندان خود نشان دهید که برایشان ارزش قائلید و صرفا به‌عنوان پایین‌دستی به آن‌ها نگاه نمی‌کنید، وقتی آن‌ها چنین مواردی را ببینند، خودبه‌خود بیشتر از حالت عادی برای سازمان و اهداف سازمان زحمت می‌کشند.

دلیل یک رفتار خاص را شناسایی کنید

بر اساس نظرسنجی اخیر دیل کارنگی، ۷۱ درصد از نیروی کار امروز، «ازکارافتاده است» و همین امر، هزینه‌ای برابر با ۱۱ میلیارد دلار در سال برای شرکت‌ها در برداشته است. کلی مکس، مدیرعامل شرکت Haufe ایالات‌متحده آمریکا، دراین‌باره می‌گوید:

فهمیدن اینکه چرا افراد باهدف سازمان ارتباط برقرار می‌کنند یا ارتباطشان از بین می‌رود و فهمیدن اینکه چگونه می‌توان در نسل بعدی نیروی کار به حداقل کارایی موردنظر رسید، می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا با سرعت بیشتری پیشرفت کنند و با تغییر سیاست‌های، خود بازدهی بیشتری را تجربه کنند.
کسب و کار

مکس در جایی دیگر می‌گوید:

مهم است که همه‌ی افراد را درگیر کنید و به آن‌ها اجازه بدهید تا همه‌چیز را کشف و آزمایش کنند. اکثر مردم کارآفرین هستند؛ آن‌ها می‌خواهند بیشتر از مرزهای تعیین‌شده تفکر و نفوذ کنند و خود را به چالش بکشند. وظیفه‌ی شما این است که به این نوع افراد اختیاراتی بدهید تا به کمک کسب و کار شما بیایند. این کار را می‌توانید با دادن آزادی عمل به آن‌ها انجام دهید؛ آزادی برای شکست خوردن همان آزادی برای موفقیت خواهد بود.

تجربه‌ی افراد سازمان روی تجربه‌ی مشتری‌ها تأثیر می‌گذارد

همان‌طور که گفتیم، در اولویت قرار دادن افراد صرفاً در مورد جبران خسارت، مزایا یا حتی یادآوری جشن گرفتن دستاوردها و تولدها نیست. کارکنان شما دارای نیازهای جسمی و حتی احساسی هستند که فراتر از مبلغ حقوق آن‌هاست. هنگامی‌که این موارد برآورده نمی‌شوند، روی تجربه‌ی مشتری تأثیر می‌گذارند.

جاسپر ویر، مدیر اجرایی TaskUs، در این باره می‌گوید:

بزرگ‌ترین تفاوت کسب و کارها، افراد سازمان آن‌ها هستند. پس ما مجبوریم بهترین کارمندان را جذب و در تیم خود حفظ کنیم. برای انجام دادن این امر، ما باید به تجربه‌ی تیم خود دقت کنیم؛ چون تجربه‌ی آن‌ها مستقیماً بر تجربه‌ی مشتریان ما تأثیر خواهد گذاشت. ما سعی می‌کنیم فضای بیشتری برای درگیر شدن کارمندان بسازیم و برای سلامت روانی و جسمی آن‌ها هم تدابیری اندیشیده‌ایم. ما مواردی مثل دوشنبه‌های همراه با مدیتیشن، پیاده‌روی سالم و اتاق‌های آرامش را برای افراد کسب و کار خود ارائه می‌کنیم. ما در سازمان خود با بررسی کیفیت کار، تعهد و عملکرد افرادی را که به ارزش‌های سازمان پایبند هستند شناسایی می‌کنیم. ارزش‌ها باعث ایجاد فرهنگ بهتر می‌شوند و فرهنگ بهتر، کسب و کارهای بهتر را ایجاد می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات