آیا می‌توانیم ذهنمان را جوان نگه داریم؟

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات علمی نشان می‌دهند که کلید تیزهوشی و عملکرد بهینه‌ی مغز، به طرز تفکر انسان در مورد زندگی بستگی دارد.
تبلیغات

ما به‌طور کلیشه‌ای، فکر می‌کنیم انسان‌های سالخورده مردمی هستند که به‌آرامی راه می‌روند، از سرگرمی‌های ملایم و آرام لذت می‌برند و مدام در حال شکایت از بیماری‌های دوران پیری خود هستند. ما افرادی را که پس از گذراندن عمر حرفه‌ای خود تصمیم می‌گیرند با تلاش زیاد در زمینه‌های دیگری به موفقیت برسند، به چشم قهرمانانی الهام‌بخش می‌بینیم؛ مثل وکیل ۸۸ ساله‌ای که حالا قهرمان بدمینتون است. چنین داستان‌هایی شاید فقط بتوانند باعث لبخند تحسین‌آمیز ما شوند، ولی یک سؤال را مطرح می‌کنند: این افراد با چه طرز تفکری می‌توانند باوجود بالا رفتن سن و کاهش توانایی بدنی، ذهن خود را جوان نگه‌دارند؟

شانس و ژنتیک، مسلماً دو فاکتوری هستند که در این زمینه نقش مهمی بازی می‌کنند؛ ولی متخصصان می‌گویند ساختار فکری، اصلی‌ترین عامل جوانی ذهن است.

تفکرات کلیشه‌ای و سنتی شما را پیر می‌کنند نه گذشت سال‌ها

ممکن است فکر کنید که به‌هرحال درد مفاصل و ضعف حافظه، باعث می‌شوند احساس پیری کنیم. ولی مطالعات جدید دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهند که احساس پیری بیش از آنکه از تغییرات فیزیکی ناشی از بالا رفتن سن حاصل شود (که در کنترل ما نیست)، تحت تأثیر ذهنیت و تفکر (که اتفاقاً در کنترل ما است) قرار دارد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ما کلیشه‌های رایج فرهنگی را در مورد سالخوردگی نپذیریم، می‌توانیم ذهنمان را در برابر آسیب‌های زمان، محفوظ نگه داریم. به زبان ساده، اگر خودمان نپذیریم که پیر شده‌ایم، لااقل به لحاظ ذهنی و روحی جوان می‌مانیم.

دیوید وایس، یکی از استادان دانشگاه کلمبیا می‌گوید طبق مطالعات، افرادی که معتقدند سن فقط یک عدد است، عملکرد حافظه‌ی بهتری دارند.

تحقیقات تکمیلی بعدی هم این یافته‌ها را تأیید کرده‌اند: اگر با بالا رفتن سن انتظارات کمتری از عملکرد ذهنی خود داشته باشید، واقعاً کارایی خود را پایین می‌آورید. پس همیشه بدون توجه به تعداد شمع‌های روی کیک تولدتان، به قابلیت‌های خود اعتماد کنید، وارد چالش‌های جدید شوید و ذهن خود را در اوج نگه‌دارید.

چند لطف کوچک به مغز

درست است که طرز تفکر شما، کلیدی‌ترین قطعه‌ی پازل هوشمندی ذهنتان است؛ ولی سبک زندگی سالم، شما را در این راه یاری می‌کند. تمرینات مدیتیشن و کنترل وزن باعث می‌شوند فعالیت‌های مغز به مدت طولانی‌تری در نقطه‌ی اوج خود بمانند. پس این نکات را هم به برنامه‌ی اصلاح عادات تفکری خود بیفزایید تا شانس بیشتری برای غلبه بر عوارض افزایش سن داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات