داستان برند: اچ تی سی، سازنده اولین گوشی اندروید

جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
اچ‌تی‌سی اولین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید است و از پیشروان طراحی‌های خلاقانه در صنعت تلفن‌های همراه به شمار می‌آید.
تبلیغات

شرکت اچ‌تی‌سی که نام آن مخفف عبارت «High Tech Computer Corporation» است در سال ۱۹۹۷ توسط چر وانگ، پیتر چو و اچ‌تی چو در تایوان راه‌اندازی شد. این شرکت با طراحی اولین کامپیوتر جیبی بر اساس سیستم عامل مایکروسافت بسیار محبوب شد و جایگاه خودش را در بازار پیدا کرد و کمی بعد با ارائه‌ی نخستین گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید، انقلاب بزرگی در صنعت تکنولوژی به وجود آورد. این شرکت با وجود افت فروش در سال‌های اخیر هنوز به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق در زمینه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود و بیش از ۱۴ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد.

داستان شکل‌گیری برند اچ‌‌تی‌سی

htc founders

احتمالا شما هم این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که پشت سر مرد موفقی یک زن قدرتمند قرار دارد. در مورد داستان برند اچ‌تی‌سی نیز این ضرب‌المثل صدق می‌کند. چر وانگ دختر یکی از ثروتمندترین مردم تایوان است که در سال ۱۹۹۷ همکاری خود را با پیتر چو و اچ‌تی چو آغاز کرد و شرکت اچ‌تی‌سی تأسیس شد. هدف آن‌ها از راه‌اندازی شرکت این بود که وسیله‌ی جدیدی از ترکیب تلفن همراه و یک دستیار شخصی به بازار عرضه کنند. البته پروژه‌ی آن‌ها موفق نبود و بخش عمده‌ای از سرمایه‌ی شرکت از دست رفت. خانواده‌ی ثروتمند ونگ با سرمایه‌گذاری عظیم روی بخش مهندسی و طراحی، توانستند این شرکت را از ورشکستگی نجات دهند. علاوه بر این آن‌ها به این توافق رسیدند که برای مدتی محصولات برندهای دیگر را طراحی کنند.

سال ۲۰۰۰، سال خوبی برای شرکت اچ‌تی‌سی بود؛ زیرا این این شرکت توانست با ارائه‌ی لپ‌تاپ‌هایی که به سفارش شرکت اچ‌پی ساخته بود، موفقیت خوبی تجربه کند. موفقیت این شرکت زمانی بیشتر شد که در سال ۲۰۰۲ اولین کامپیوترهای جیبی بر اساس سیستم عامل مایکروسافت را به بازار عرضه کرد. این محصولات توانستند توجه بسیاری از اپراتورها مانند تی-موبایل، ورایزن، اسپرینت، ودافون، اُرنج و ... را به خود جلب کنند.

یکی از دلایل اصلی موفقیت برند اچ‌تی‌سی در آن سال‌ها این بود که برای تولید محصولات خود از ایده‌های خلاقانه استفاده می‌کرد و این موضوع را در سال ۲۰۰۷ و با ارائه‌ی اولین گوشی‌های لمسی به دنیا ثابت کرد. این گوشی‌ها باور جدیدی در ذهن مردم به وجود آوردند و آن این بود که تلفن‌های همراه تنها یک وسیله‌ی سنگین برای برقراری تماس نیستند. مدل‌های این سری از تلفن‌های همراه بسیار جذاب بودند و صفحه‌ی لمسی آن‌ها احساس خیلی خوبی به کاربران می‌داد.

همان‌طور که می‌دانید گوشی‌های هوشمند با صفحه‌های لمسی و سیستم عامل اندروید این روزها بسیار همه‌گیر شده‌اند. جالب است بدانید که اولین مخترع تلفن‌ همراه با سیستم عامل اندروید شرکت اچ‌تی‌سی است که با عرضه‌ی موبایل‌های مدل G1، گام بزرگی در تحول و توسعه‌ی گوشی‌ هوشمند برداشت.

اولین گوشی مبتنی بر سیستم عامل اندروید

sooner

شرکت گوگل در سال ۲۰۰۵ شرکت اندروید را که روی توسعه‌ی نرم‌افزارهای موبایل کار می‌کرد و توسط اندی رابین رهبری می‌شد، خریداری کرد. این شرکت بعد از خریداری شدن توسط شرکت گوگل، تصمیم گرفت روی توسعه‌ی سیستم عامل‌های استاندارد شده و مبتنی بر لینوکس برای تلفن‌های همراه کار کند و با سیستم عامل‌های محبوب آن زمان مانند سیمبین و ویندوزفون رقابت کند. اولین گام در توسعه‌ی اندروید، تولید پیغام‌رسان‌ اولیه‌ای به نام Sooner بود که با استایل بلک بری طراحی شده بود، صفحه نمایش کوچک و غیر لمسی داشت و در طراحی آن‌ از کلیدهای هدایت و صفحه کلید QWERTY استفاده شده بود.

htc g1

در سال ۲۰۰۷ اولین نسخه از گوشی هوشمند آیفون به بازار عرضه شد و ایده‌های جدیدی در ذهن رابین به ‌وجود آورد. آن‌ها ایده‌ی طراحی سیستم عامل را به سرعت عوض کردند و تمرکز خود را بر نمونه‌ی اولیه‌ی جدیدی به نام Dream گذاشتند. این نمونه‌ی اولیه صفحه نمایش لمسی داشت و همچنین صفحه کلید آن کشویی بود. ایده‌ی استفاده از صفحه کلید فیزیکی در طراحی این مدل عمدی بود؛ زیرا توسعه‌دهنده‌های اندروید متوجه شده بودند که کاربران، استفاده از صفحه کلید مجازی را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند که تعامل فیزیکی با موبایل داشته باشند. سیستم عامل اندروید در نوامبر ۲۰۰۷ به‌صورت رسمی عرضه شد و گوگل به دنبال تولیدکننده‌ی تلفن همراهی بود که بتواند این سیستم عامل را روی محصولات آن‌ها پیاده کند. شرکت اچ‌تی‌سی در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه بود و درنتیجه در سپتامبر سال ۲۰۰۸، اولین تلفن همراه اندروید به نام T-Mobile G1 با همکاری گوگل و اچ‌تی‌سی به بازار عرضه شد.

اچ‌تی‌سی مجیک و اچ‌تی‌سی هیرو؛ خیز بزرگ برای تصاحب بازار

htc hero

دومین گوشی هوشمند اندروید این برند در سال ۲۰۰۹ و با نام اچ‌تی‌سی مجیک به بازار عرضه شد. این شرکت برای طراحی گوشی جدید خود از همان طرح G1 استفاده کرد؛ با این تفاوت که صفحه کلید فیزیکی آن را برداشت و یک سری جزئیات دیگر را با حفظ اصل سادگی به طراحی آن اضافه کرد. در پایان همان سال گوشی جدید دیگری به نام اچ‌تی‌سی هیرو وارد بازار شد و برند اچ‌تی‌سی، بار دیگر همه را تحت تأثیر قرار داد. برخی معتقدند طراحی این گوشی به‌اندازه‌ای جدید و جالب بود که برند اچ‌تی‌سی را در مسیر طراحی‌های خلاقانه قرار داد. قسمت پایینی موبایل که به سمت چانه خم شده بود و مکالمه را راحت‌تر می‌کرد و همچنین مواد اولیه‌ی استفاده شده در بدنه‌ی آن، از جمله‌ی مواردی بودند که باعث محبوبیت طراحی این برند شدند. پوشش تفلونی که روی بدنه کشیده شده بود، نه تنها ظاهر تمیزی به گوشی می‌داد بلکه مدیریت به دست گرفتن گوشی را نیز راحت‌تر می‌کرد. جالب‌ترین نکته در طراحی اچ‌تی‌سی مجیک این است که این گوشی، اولین موبایل هوشمندی محسوب می‌شود که از جک ۳.۵ میلیمتری هدفون بهره برده است.

پیدایش افسانه‌ها

htc nexus

سال ۲۰۱۰ یک سال موفق دیگر برای این برند تایوانی بود. شرکت اچ‌تی‌سی در این سال اولین تلفن‌های هوشمند با برند نکسوس به نام گوگل نکسوس وان را به بازار عرضه کرد. این گوشی انقلاب تازه‌ای در صنعت طراحی این برند محسوب می‌شود. در بدنه‌ی این گوشی که ظاهر تمیز و یکدستی دارد نیز از تفلون استفاده شده است و همین موضوع باعث می‌شود که گردوخاک و اثر انگشت روی آن باقی نماند.

 مدت زمان زیادی از ارائه‌ی این گوشی نگذشته بود که برند اچ‌تی‌سی مدل‌های مختلفی از اچ‌تی‌سی دیزایر را وارد بازار کرد. طراحی این مدل گوشی‌ها نیز مانند نسل قبلی بود؛ با این تفاوت که از فلز در طراحی آن استفاده شده بود. اچ‌تی‌سی لجند یکی دیگر از مدل‌های اچ‌تی‌سی بود که همه را با جزئیات طراحی و کیفیت خود شگفت‌زده کرد و درواقع می‌توان گفت این مدل گوشی جانشین اچ‌تی‌سی هیرو شد.

htc droid

شرکت اچ‌تی‌سی در باقیمانده‌ی سال ۲۰۱۰ محصول پرطرفدار دیگری طراحی نکرد که البته نمی‌توان این موضوع را نوعی عقب‌نشینی دانست؛ اما گوشی‌هایی که در اواسط این سال ارائه شدند، کیفیت محصولات قبلی را نداشتند و این شرکت به نوعی در حال بازیافت کردن محصولات قدیمی خود بود و تنها جزئیات کوچکی را در طراحی آن‌ها اعمال می‌کرد. به‌عنوان مثال اچ‌تی‌سی ایوو 4G یک گوشی به‌یادماندنی است؛ اما جزو طراحی‌های برجسته‌ی اچ‌تی‌سی به شمار نمی‌آید. مدل‌های دیگر این برند مانند دروید اینکردبل، وایلدفایر، آریا، دیزایر اچ‌دی و اینسپایر نیز حرف تازه‌ای در طراحی نداشتند و به‌نوعی از طرح‌های قدیمی الهام گرفته شده بودند. البته با همه‌ی این‌ها، این شرکت سال ۲۰۱۰ خود را با ارائه‌ی دو طراحی قوی یعنی گوشی‌های T-Mobile G2 و myTouch 4G به پایان رساند.

شکایت اپل از اچ‌تی‌سی

در ماه مارس سال ۲۰۱۰، شرکت اپل شکایتی در کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا تنظیم کرد و در آن مدعی شد که ۲۰ مورد از اختراعات آن‌ها از جمله واسط کاربری سخت‌افزار گوشی آیفون توسط شرکت اچ‌تی‌سی نقض شده است. اچ‌تی‌سی با این ادعای شرکت اپل مخالفت کرد و به تعهد خود نسب به تولید گوشی‌های خلاقانه پایبند ماند. این شرکت هم شکایتی علیه اپل تنظیم کرد و گزارش داد که ۵ مورد از ثبت اختراع‌های این شرکت، نقض حقوق بشر بوده است و قصد داشت ورود محصولات اپل به آسیا را ممنوع کند. این دو شرکت در نوامبر سال ۲۰۱۲ یک توافقنامه‌ی ۱۰ ساله امضا کردند که اختراعات فعلی و آینده‌ی این دو شرکت را پوشش می‌داد و به دلیل محرمانه بودن جزئیات دیگری از این توافقنامه فاش نشده است.

گوشی‌های سنسیشن، احترام به احساسات کاربران

htc sensation

شرکت اچ‌تی‌سی ثابت کرده است که یکی از پیشروان طراحی و تولید گوشی‌ هوشمند است. سال ۲۰۱۱ شروع آرامی برای این برند داشت و مدل‌های دیزایر اس و ایوو 3D حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند. اما در اواسط سال گوشی‌های سنسیشن وارد بازار شدند و با استقبال خوبی روبه‌رو شدند. شاسی آلومینیومی، صفحه نمایش شیشه‌ای لبه‌دار و طراحی سه رنگ پوشش آن در پشت گوشی از جمله مواردی بودند که باعث محبوبیت این مدل گوشی‌های اچ‌تی‌سی شدند. شرکت اچ‌تی‌سی در همین سال همکاری خود را با شرکت بیتس آغاز کرد و ۵۱ درصد از سهام آن را خریداری کرد.

آن‌ها در همان سال دو گوشی متفاوت به نام‌های  چاچا و سالسا را که به گوشی‌های فیسبوک معروف شده بودند (به دلیل استفاده از دکمه‌ی فیسبوک)، به بازار عرضه کردند و طرفداران زیادی در میان جوانان به دست آوردند. این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۱ گروه دیگری از مخاطبان خود یعنی بانوان را هدف قرار داد و گوشی‌های رایم را که دارای رنگ‌بندی خاصی بودند، وارد بازار کرد.

استفاده از پلی کربنات

HTC One

شرکت اچ‌تی‌سی همیشه در مورد طراحی گوشی‌های هوشمند خود گام‌های حساب‌شده برمی‌دارد و هر سال طراحی‌های جدیدی به بازار عرضه می‌کند. گوشی‌های سری وان که در سال ۲۰۱۲ عرضه شدند نیز طراحی منحصربه‌فردی داشتند و در بدنه‌ی آن‌ها از پلی کربنات استفاده شده بود. البته استفاده از فلزات به‌طور کامل کنار گذاشته نشد و در طراحی مدل وان اس شاسی‌های فلزی به کار برده شده بود. برخی‌های معتقد بودند که این گوشی طراحی بهتری نسبت به پرچم‌دار این سری از موبایل‌های یعنی وان ایکس دارد.

سری وان، پر جایزه‌ترین گوشی‌های سال

اچ‌تی‌سی وان M7

این شرکت تایوانی بعد از سپری کردن یک سال آرام، سال جدید یعنی ۲۰۱۳ را با ارائه‌ی متفاوت‌ترین طراحی گوشی‌های اندروید آغاز کرد. یکی از بهترین طراحی‌های این برند متعلق به مدل ام 7 است و بسیاری از مردم معتقدند که این مدل یکی از بهترین طراحی‌های شرکت اچ‌تی‌سی است. بعد از یک دوره طراحی با بدنه‌ی پلی کربنات، اچ‌تی‌سی تصمیم گرفت دوباره گوشی‌هایی با بدنه‌ی آلومینیومی طراحی کند.

سوراخ‌های ریزی که به‌عنوان اسپیکر روی بدنه‌ی گوشی قرار دارند، ابتکار جدیدی در طراحی موبایل به شمار می‌روند و قسمت خمیده‌ی پشت گوشی نیز باعث می‌شود که کار کردن با این گوشی راحت‌تر شود. در آن زمان اکثر گوشی‌ها بدنه‌ی پلاستیکی داشتند و اچ‌تی‌سی با ارائه‌ی این مدل جدید خود، بار دیگر در میان مردم محبوب شد. طراحی این مدل گوشی هنوز هم پرطرفدار است و این نشان می‌دهد که یک طراحی جدید و منحصربه‌فرد تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت یک برند تأثیر داشته باشد.

HTC One Max

در این سال طراحی موفق دیگری به بازار عرضه نشد، البته استقبال از گوشی‌های مدل دیزایر در خارج از آمریکا زیاد بود؛ اما هیچ‌کدام از آن‌‌ها نتوانست به موفقیت اچ‌تی‌سی وان ام 7 برسد. در آن سال ۲ مدل دیگر یعنی اچ‌تی‌سی وان مینی و وان مکس نیز به بازار عرضه شدند. تنها تفاوت عمده‌ی این دو مدل گوشی تفاوت سایزشان بود و اینکه این شرکت در مدل وان مکس برای اولین بار در طراحی گوشی‌های اندروید خود از سنسور اثر انگشت استفاده کرده بود. شرکت اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد قصد دارد همکاری خود را با شرکت بیتس قطع کند.

HTC One M8

در سال ۲۰۱۴ گوشی اچ‌تی‌سی وان ام 8 به بازار عرضه شد که از همان بدنه‌ی فلزی مشابه استفاده کرده بود و لبه‌های گردتری نسبت به ام 7 داشت. البته این دو مدل تفاوت‌های دیگر نیز داشتند؛ اما مهم‌ترین آن‌ها استفاده از سیستم ۲ دوربین جداگانه بود که برای اولین بار در دنیا عرضه می‌شد و بار دیگر برند اچ‌تی‌سی را بر سر زبان‌ها انداخت. در ادامه‌ی سال ۲۰۱۴ برند اچ‌تی‌سی تنها مدل‌های متنوع‌تری از ام 8 را منتشر کرد که حرف چندان تازه‌ای برای گفتن نداشتند تا اینکه گوشی اچ‌تی‌سی جی باترفلای که با نام اچ‌تی‌سی باترفلای 2 نیز شناخته می‌شود، به بازار عرضه شد. در طراحی بدنه‌ی این مدل گوشی به جای فلز از پلی کربنات استفاده شده و ضد آب است و برخی معتقدند که این گوشی در رقابت با گلکسی اس 5 سامسونگ به این شکل طراحی شده است.

HTC One M9

سال ۲۰۱۵ نیز سال آرامی برای اچ‌تی‌سی بود درحالی‌که رقبای این برند یعنی سامسونگ، اپل، ال‌جی، هواوی و موتورولا به رقابت در بازار پرداخته بودند؛ اما شرکت اچ‌تی‌سی تنها به معرفی چند مدل گوشی مانند ام 9 و ام 9 پلاس که طراحی مشابه ام 8 داشتند اکتفا کرد. البته ناگفته نماند که خط تولید دیزایر همچنان با قدرت به تولیدات خود ادامه می‌داد و با ارائه‌ی مدل‌هایی با رنگ‌های مختلف، در میان جوانان بسیار محبوب شد که از جمله مدل‌های موفق آن می‌توان به دیزایر 520 و 526 اشاره کرد. در اواخر همین سال بود که اچ‌تی‌سی گوشی وان اِی 9 را به بازار عرضه کرد و شرکت اپل مدعی شد که اچ‌تی‌سی طراحی این مدل را از آیفون ۶ تقلید کرده است.

آغازی دوباره

شرکت اچ‌تی‌سی در سال ۲۰۱۶ از پرچم‌دار جدید خود یعنی اچ‌تی‌سی 10 رونمایی کرد. این مدل گوشی نیز مانند مدل‌های قبلی این برند طراحی فلزی ویژه‌ای داشت و از آنجایی که مدل‌های قبلی اچ‌تی‌سی موفقیت مدل ام 7 را نداشتند، درنتیجه این شرکت سعی کرد نقطه ضعف گوشی‌های خود یعنی دوربین‌های آن را بهبود دهد و یک گوشی با کیفیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بالا به بازار عرضه کند.

زندگی شخصی چر وانگ

cher wang

چر وانگ (Cher Wang) در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۵۸ در شهر تایپه کشور تایوان متولد شد. او در کالیفرنیا به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۸۱ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کرد. او که امروزه به‌عنوان یک کارآفرین موفق و رئیس شرکت اچ‌تی‌سی شناخته می‌شود در سال ۱۹۸۲ به کار کردن در یک شرکت کامپیوتری بین‌المللی به نام First مشغول شد و در سال ۱۹۸۷ شرکت VIA و در سال ۱۹۹۷ شرکت اچ‌تی‌سی، یکی از برندهای موفق تولید تلفن‌‌های هوشمند را همراه با شرکای خود بنیان‌گذاری کرد. مجله‌ی فوربز در سال ۲۰۱۱ او و همسرش را با ثروت ۸.۸ میلیارد دلار به‌عنوان ثروتمندترین افراد تایوان معرفی کرد و در سال ۲۰۱۴ از سوی همین مجله به‌عنوان پنجاه و چهارمین زن قدرتمند جهان شناخته شد.

زندگی شخصی پیتر چو

peter chu

پیتر چو (Peter Chou) در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۵۶ در کشور برمه به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در شته‌ی مهندسی الکترونیک به اتمام رساند و قبل از اینکه شرکت اچ‌تی‌سی را با شرکای خود راه‌اندازی کند به مدت ۱۰ سال در شرکت DEC کار کرد و سپس با درخواست اچ‌تی چو، رئیس پیشین شرکت اچ‌تی‌سی، به این شرکت ملحق شد و در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان مدیرعامل آن شناخته شد. شرکت اچ‌تی‌سی تحت رهبری او نه تنها به‌عنوان یک برند جهانی معروف شد بلکه شکل جدیدی از گوشی‌های هوشمند را به بازار عرضه کرد. او با باوری که به این صنعت داشت و با تجاربی که در زمینه کارآفرینی و نوآوری کسب کرده بود، وظایف هدایت محصولات را نیز بر عهده گرفت و نوآوری را عنصر اصلی تولید محصولات اچ‌تی‌سی قرار داد. این شرکت با تکیه بر این اصل و ریاست دقیق چر وانگ، توانست به یکی از شرکت‌های موفق در زمینه تولید گوشی هوشمند تبدیل شوند.

وضعیت کنونی برند اچ‌تی‌سی

htc

شرکت اچ‌تی‌سی که دفتر اصلی آن در کشور تایوان قرار دارد، یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید و طراحی گوشی هوشمند است که توانست در سال ۲۰۰۶، عنوان سومین شرکت جهانی برتر در زمینه تکنولوژی را از آن خود کند. این شرکت اخیرا با ارائه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی و گوشی یو 11 به جایگاه خوبی در بازار رسیده است. اچ‌تی‌سی بیش از ۱۴ هزار کارمند در سراسر جهان دارد.

این برند در سال‌های اخیر نتوانسته است موفقیت‌های سال‌های ابتدایی خود را تکرار کند و به نوعی بازار را به شرکت‌های بزرگی همچون اپل و سامسونگ و همچنین شرکت‌های پیشروی چینی مانند هواوی واگذار کرده است. اولین تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندروید، در سال‌های اخیز جایی در میان برترین فروشندگان تلفن‌ همراه هوشمند نداشته است و آن طور که پیش‌بینی می‌شود، برای بازپس‌گیری اعتبار خود در این صنعت، به تلاش زیادی نیاز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات