فاز ۱۴ پارس جنوبی، ۴ هزار شغل ایجاد می‌کند

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
با راه‌اندازی فاز ۱۴ پارس جنوبی، بیش از ۴ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد و درآمد ناخالص ملی کشور افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
تبلیغات

وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیروز از فاز ۱۴ پارس جنوبی دیدن کرد. روز گذشته با حضور وزیر صنعت در منطقه‌ی پارسیان عملیات اجرایی بندر این منطقه نیز آغاز شد. محمدرضا نعمت‌زاده اعلام کرد اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال اشتغال و تولید، بهره‌گیری حداکثری از توان و پتانسیل فنی و مهندسی نیروهای داخلی و تعامل با وزارت نفت برای اجرای پروژه‌ها است.

 فاز ۱۴ پارس جنوبی که دو میلیارد فوت مکعب در روز به ظرفیت کشور اضافه می‌کند، تا به حال حدود ۷۰ درصد از نظر فیزیکی پیشرفت داشته است. برخی سکوها ساخته شده‌اند و در حال نصب هستند و همچنین حفاری ۴۴ حلقه چاه توسط دو شرکت ملی حفاری ایران و مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران به مرحله‌ی نهایی رسیده‌ است. این پروژه یک میلیون تن اتان برای پتروشیمی، یک میلیون تن گاز مایع برای صادرات و ۸۰ هزار بشکه نفت سبک یا میعانات در روز به ظرفیت تولیدی کشورمان اضافه خواهد کرد. تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین و ۷۷ هزار متر مکعب انواع میعانات گازی از اهداف فاز ۱۴ محسوب می‌شود.

هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی فاز ۱۴ پارس‌ جنوبی ظرف ۲ سال برخواهند گشت و درآمد ناخالص ملی را افزایش خواهند داد.

با این حجم از ظرفیت تولید، هزینه‌هایی که برای این پروژه انجام شده است، ظرف دو سال پس از بهره‌برداری بازگشت داده خواهد شد و به این طریق حجم قابل توجهی به درآمد ناخالص ملی کشورمان افزوده خواهد شد. بیش از ۴ هزار نفر در این پروژه مشغول به کار خواهند شد. فاز ۱۴ دومین، فاز بزرگ پالایشگاهی در پارس جنوبی است و در ۱۰ کیلومتری کنگان قرار دارد.  

وزیر صنعت، شهرستان کنگان بوشهر را که فاز ۱۴ پارس جنوبی در آن واقع است، محلی می‌داند که باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در آن استفاده کرد، زیرا این خطه منبع تولید ثروت ملی و محلی مناسب برای صادرات است و البته این ثروت باید برای توسعه‌ی همین منطقه استفاده شود. وزیر صنعت آباد شدن این منطقه را باعث غرور و افتخار و گامی در جهت تولید، صادرات و اشتغال‌زایی در این منطقه‌ی محروم دانست.

بیش از ۴ هزار نفر در پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی مشغول به کار خواهند شد.

رفع مشکل یک واحد صنعتی در شهرستان مهر استان فارس و فعال شدن آلومینیوم جنوب در لامرد تا اواخر سال آینده نیز از مواردی بودند که وزیر از آن‌ها خبر داد. نعمت‌زاده همچنین معتقد است برای آموزش و بالا بردن سطح فنی و مهارتی جویندگان کار، باید از مراکز فنی و حرفه‌ای بهره‌ی بیشتری برد؛ در همین راستا برای آموزش نیروی انسانی در کنگان و عسلویه یک مرکز آموزش راه‌اندازی شده است.

کارفرمای این فاز شرکت نفت و گاز پارس است و کنسرسیومی متشکل از سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و چند شرکت به‌عنوان پیمانکار طرف قرارداد هستند. این کنسرسیوم، اجرای دو رشته خط لوله ۳۲ اینچی جهت اتصال سکوها به پالایشگاه‌ و ساخت پالایشگاه خشکی در زمینی به مساحت ۱۷۰ هکتار را تعهد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات