تحول فناوری هیبرید با سیستم ۴۸ ولتی کانتیننتال و رنو

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا سیستم نیرورسان ۴۸ ولتی جدیدی وارد خط تولید انبوه شده است؛ این نیرورسان هیبریدی ترکیبی می‌تواند آینده فناوری هیبریدی را دگرگون کند.
تبلیغات

با همکاری مشترک دو شرکت کانتیننتال و رنو، غول فناوری آلمان و خودروساز فرانسوی، امسال در مدل‌های مختلف دیزلی خودروهای رنو سنیک و گرند سنیک، از راه‌انداز هیبریدی ۴۸ ولتی استفاده می‌شود. اگرچه کانتیننتال ادعا می‌کند که برای اولین بار در جهان از این فناوری استفاده می‌شود؛ خودروی آئودی SQ7 هم به سیستم ۴۸ ولتی مشابهی مجهز است. به اعتقاد شرکت کانتیننتال، این سیستم صرفه اقتصادی بلاایی دارد و در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی اگزوز مؤثر است. این سیستم که شرکت به آن لقب «دستیار هیبریدی» داده است، به‌ جای موتور استارتر مرسوم از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند. این موتور به‌صورت دائمی و موقتی، به ترتیب ۶ و ۱۰ کیلووات نیرو از طریق تسمه به میل‌لنگ منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که سیستم‌های هیبریدی معمولی در ولتاژی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ولت نیرورسانی می‌کنند و هزینه‌ای بسیار بالاتر از سیستم ۴۸ ولتی دارند.

سیستم هیبریدی ترکیبی 48 ولتی

بر اساس پیش‌بینی کانتیننتال، سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی، اساس کار آینده فناوری خودرو را شکل می‌دهد؛ چرا که با هزینه کمتر مصرف سوخت، آلایندگی را هم کمتر می‌کند. غول فناوری آلمانی ایمان دارد که تا سال ۲۰۲۰، چهار میلیون خودرو به این فناوری مجهز خواهند شد. به لطف این فناوری که روی خودروی جدید دیزلی سنیک نصب شده است؛ رنو امید دارد به سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و همین‌طور تولید ۹۲ گرم کربن‌ دی‌اکسید در هر کیلومتر برسد؛‌ این ارقام دست‌یافتنی هستند؛ چون موتور الکتریکی شرکت کانتیننتال انرژی ترمز را به برق تبدیل می‌کند و این انرژی می‌تواند در یک باتری لیتیوم یون ذخیره شود تا به موتور درون‌سوز، ۱۰ کیلووات نیرو و ۶۰ نیوتن‌متر گشتاور اضافه اعمال کند. بعلاوه استفاده از تسمه توزیع‌کننده‌، به معنی انتقال ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور به میل‌لنگ است که مجددا در کاهش مصرف سوخت و ایجاد آلودگی اثر دارد.

خوزه آویلا، عضو هیئت اجرایی بخش پیشرانه کانتیننتال، می‌گوید:

مفتخریم که توانستیم شرکت رنو را به‌عنوان اولین مشتری فناوری نوآورانه ۴۸ ولتی حفظ کنیم. محصولات دیگری هم برای خودروهای دیزلی و بنزینی در راه عرضه به بازار اروپا، چین و آمریکای شمالی هستند.

از مهم‌ترین مزایای سیستم دستیار هیبریدی ۴۸ ولتی، اندازه کوچک آن است و می‌تواند روی تمام پیشرانه‌های موجود نصب شود. این ویژگی باعث ارزان و ماندگار شدن این سیستم می‌شود. در آزمایش‌ رانندگی دقیق این سیستم، ذخیره‌سازی ۱۳ درصدی سوخت به دست آمده است. البته کانتیننتال ادعا می‌کند در دنیای واقعی و استفاده روزمره شهری، این عدد به ۲۱ درصد می‌رسد.

علت ذخیره‌سازی بیشتر سوخت در استفاده روزانه شهری این است که بیشتر رانندگی در فاز بازتولید نیرو انجام می‌شود؛ جایی که موتور درون‌سوز در سرعت‌های زیر ۲۰ کیلومتر بر ساعت خاموش می‌شود و سیستم ۴۸ ولتی، حرکت خودرو را در مواردی که نیازی به نیروی زیاد نیست بر عهده می‌گیرد (مثل نزدیک شدن به چراغ‌های ترافیکی). کانتیننتال روی توسعه این فناوری کار می‌کند و تصمیم دارد با راه‌حل‌هایی، سیستم ۴۸ ولتی را بین سیستم انتقال و موتور قرار دهد تا از این طریق سواری تمام الکتریک در محیط‌های شهری میسر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات