تأثیر لباس و وضعیت ظاهری بر کسب و کار

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در موفقیت شغلی و ارتقاء کسب‌و‌کار، عوامل بسیاری مؤثر هستند؛ اما شاید کمتر کسی به تأثیر لباس و پوشش بر این حوزه توجه کرده باشد.
تبلیغات

در این مقاله‌ی زومیت، تجربیات جف هیدن خبرنگار، سخنران و مشاور حوزه‌ی کسب‌و‌کار درباره‌ی نوع پوشش و ظاهر را از دیدگاه خودش می‌خوانیم:

اولین شغل من در دوران دانشجویی‌ و در کارگاه یک کارخانه‌ی تولیدی بود که به‌صورت ساعتی در آنجا مشغول بودم. یک روز مدیر بخش پیش من آمد و از سوابق، تحصیلات و آرزوهای من سؤال پرسید. پاسخ دادم: «دوست دارم ناظر و سرپرست شوم و روزی در مقام شما به‌عنوان مدیر کار کنم.»

او لبخندی زد و گفت: «عالی است! شما و رؤیایتان را تحسین می‌کنم.» بعد کمی مکث کرد، به چشمانم خیره شد و گفت: «برای رسیدن به مقام ناظر و سرپرست ابتدا باید به یک نکته‌ی خوب توجه کنی. به اطرافت خوب نگاه کن. دقت کن که سرپرستان چگونه لباس پوشیده‌اند؟ مویشان را چگونه آراسته‌اند؟ و رفتارشان چگونه است؟» سپس ادامه داد: «هیچ‌کس تو را در مقام یک سرپرست به‌حساب نمی‌آورد، مگر زمانی که مانند یک سرپرست لباس بپوشی و رفتار کنی؛ که البته در حال حاضر شباهتی به آن‌ها نداری.»

حق با او بود چون من شلوار جین و تی‌شرت به تن داشتم و موهایم بلند بود. البته به این دلیل که تمام روز با روغن و گریس سروکار داشتم، تهویه‌ی کارخانه نامناسب بود و زمانی برای اصلاح مرتب موهایم نداشتم. از او پرسیدم: «فکر نمی‌کنید عملکرد من بیشتر از ظاهرم اهمیت داشته باشد؟» و او پاسخ داد: «در جهانی که ما زندگی می‌کنیم، همه چیز در کنار هم معنا می‌یابد. اگر می‌خواهی در زندگی‌ات به موقعیت خاصی برسی، همه چیز را از دید مخاطبانت بررسی کن. بعضی افراد پس از استخدام شدن، تمام توجهشان را روی عملکردشان می‌گذارند؛ اما موفق نمی‌شوند. در مقابل، عده‌ای دیگر به تمامی جنبه‌های شغلشان، شامل ظاهر، گفتار، عملکرد و... توجه می‌کنند و به ستاره تبدیل می‌شوند. این‌طور به نظر می‌رسد که موفقیت شغلی تماما به مهارت و استعداد وابسته نیست.»

کارگر

این گفت‌وگو سال‌ها ذهن مرا به خود مشغول کرد و هرروز بیشتر پی بردم که مردم براساس ظاهر و نحوه‌ی رفتار و حرف زدنمان ما را قضاوت می‌کنند. همچنین وزن، سن، جنسیت، قومیت و بسیاری ویژگی‌های دیگر بر عملکرد ما تأثیر می‌گذارند. شاید چندان خوشایند نباشد؛ اما برای بیشتر پذیرفته شدن در جامعه، ملزم به رعایت تمام نکات هستیم. در واقع مردم شخصی را که بیشتر باب میلشان باشد می‌پذیرند، او را دنبال می‌کنند و تعریفش را می‌کنند.

شاید شما فرد آگاه و با اطلاعاتی هستید و توانایی‌های بسیار زیادی دارید و تصور می‌کنید همین کافی‌ است. اما باید بگویم اثبات مهارت‌ها، تجربه و استعداد‌تان به طرف مقابل کمی زمان می‌برد و سخت است که شما در مدت کوتاهی خودتان را به کارفرما، همکاران و مشتریان معرفی کنید. اما اگر به نحوه‌ی پوشش خود بیشتر توجه کنید و آن را بهبود ببخشید، تأثیر زیادی بر معرفی شما و ارتقاء جایگاه اجتماعی‌تان می‌گذارد.

در واقع می‌توان گفت ظاهرتان اولین معرفی‌نامه‌ی شما است. نظر شما چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات