چرا ایرانیان باید در عمان سرمایه‌گذاری کنند

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
موضوع سرمایه‌گذاری در عمان تنها به این کشور محدود نمی‌شود؛ عمان می‌تواند پایگاه تجاری ایران برای تجارت جهانی باشد.
تبلیغات

عمان کشور همسایه‌ی و دوست ایران، کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره‌ی عربستان است و با کشور ما مرز دریایی دارد. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا سرمایه‌گذاران ایرانی درحالی‌که کشور ما به سرمایه‌گذاری داخلی نیاز دارد، باید در عمان سرمایه‌‌گذاری کنند. با این گزارش از زومیت همراه باشید تا دلایل لزوم سرمایه‌گذاری در عمان در جهت توسعه‎ی تجارت ایران با دنیا برای شما روشن شوند.

مرکز همایش‌های بین‌المللی تهران امروز میزبان همایشی با نام فرصتهای کسبوکار و سرمایهگذاری در عمان بود. عمان کشوری است که حدود ۴.۵ میلیون نفر بیشتر جمعیت ندارد. اما بازار هدف برای صادرات محصولات و خدمات ایرانی به این کشور تنها به این جمعیت ختم نمی‌شود و در ادامه خواهید دانست چرا سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار فراتر از جغرافیای این کشور است.

 ایران چه سهمی از بازار عمان دارد؟

کارشناسان حاضر در این همایش اعلام کردند که بیشترین واردات به کشور عمان از امارات متحده عربی انجام می‌شود، در رده‌های بعدی نیز ژاپن، چین، آمریکا و کره‌ی جنوبی قرار دارند و ایران با اختلاف زیادی در انتهای این لیست قرار دارد. در سال ۲۰۱۶ صادرات محصولات و خدمات ایرانی به عمان جهش ۴۰۰ درصدی نسبت به گذشته داشت؛ ولی با وجود نیاز گسترده‌ی این کشور به محصولات ما، همچنان بخش کوچکی از این بازار را در اختیار داریم و هنوز به بسیاری از حوزه‎های موجود برای سرمایه‌گذاری در این کشور وارد نشده‌ایم.

عمان می‌تواند پایگاه تجارت جهانی برای ایران باشد

یکی از فعالان اقتصادی ایرانی در عمان، دلیل سرمایه‌گذاری در این کشور را محدودیت‌های تجاری ایران در مراودات بین‌المللی‌اش با سایر کشورها می‌داند. به گفته‌ی کاظم مرادی، عمان می‌تواند به پایگاه تجاری برای ایران تبدیل شود. مرادی مزایای سرمایه‌گذاری در عمان را این‌گونه بیان کرد:

  • ثبات سیاسی و اقتصادی: به گزارش صندوق صلح واشنگتن در سال ۲۰۱۷ عمان برای دومین سال متوالی جزو سه کشور برتر جهان عرب از نظر پایداری است؛ همچنین بانک جهانی، عمان را یکی از بهترین کشورهای بهبودیافته از نظر اقتصادی برای شروع کسب و کار می‌داند.
  • عضویت در سازمان تجارت جهانی:‌ ایران هنوز به عضویت این سازمان درنیامده است و از مزایای آن محروم است؛ ولی در عوض عمان روابط گسترده‌ی تجاری با دنیا دارد. ایران به دنبال توسعه‌ی صادرات است و یک حلقه از این توسعه در عمان است.
  • موقعیت استراتژیک و شاهراه ارتباطی با شمال و شرق آفریقا: مصرف‌گرایی در آفریقا در حال رشد است و عمان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد می‌تواند برای توسعه‌ی صادرات محصولات ایرانی به آفریقا مفید باشد.
  • سهولت ثبت شرکت: سرمایه‌گذاری در عمان بسیار ساده‌تر از سایر کشورها و حتی ایران است.
  • نظام مالیاتی مناسب: مالیات بر سرمایه، مالیات بر ارث و مالیات بر فعالیت اشخاص حقیقی در عمان وجود ندارد.

با توجه به دلایل بالا موضوع سرمایه‌گذاری در عمان تنها به این کشور ختم نمی‌شود و این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای ورود ایران به حوزه‌های بزرگ‌تر تجاری باشد.

عمان و ایران

آگاهی رمز تجارت موفق است

احمد البلوشی، از فعالان اقتصادی عمان، در همایش امروز از ضرورت توسعه‌ی گردشگری بین دو کشور صحبت کرد و گفت:

اگر فرهنگ و تاریخ و مردم را نشناسیم، نمی‌توانیم با آن‌ها تجارت کنیم. به همین دلیل ما به گردشگری اهمیت می‌دهیم؛ چون در تجارت اگر آگاه نباشید موفق نمی‌شوید.

البلوشی با دعوت از سرما‌‎یه‌گذاران ایرانی به فعالیت در بازار باثبات و کم تورم عمان، گفت:

ما بازاری داریم که به شما نیاز دارد، دولتی داریم که از شما حمایت می‌کند، بازار را می‌شناسیم، مشاور رایگان شما خواهیم بود و به‌عنوان حلال مشکلات شما در کنار شما خواهیم ماند؛ چون موفقیت شما در کشور ما، موفقیت ما نیز هست.

تولید برای بازار جهانی 

پروفسور صالح آقا میری نیز از افرادی بود با شناخت کامل از کشور عمان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در این همایش پاسخ داد. وی با اشاره به نیازهای بازار عمان در زمینه‌ی پزشکی از فعالان این حوزه خواست اگر دارویی تولید می‌کنند، با دید به آینده پیش بروند و محصولاتی تولید کنند که بازار جهانی داشته باشد و فقط به عمان محدود نشود.

وی در توضیح نیاز بازار تکنولوژی به محصولات خاص نیز گفت:

سیستم تلفنی عمان را یک شرکت قطری مدیریت می‌کند، از طرفی مهندسین هندی بازار کامپیوتر این کشور را در دست دارند و رقابت در این زمینه کار ما نیست؛ مگر اینکه ایرانیان اقدام به تولید اپلیکیشن‌های خاص کنند و یا چیزی را ارائه دهند که سایرین نتوانند آن را عرضه کنند.

عبدالحسین خدری، نمایندهی گردشگری ایران در عمان زمینه‌های پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری در عمان را توسعه‎ی سفرهای دریایی، توسعه‌ی مقاصد ساحلی و تفریحات مرتبط و توسعه‎ی حوزه‌ی گردشگری، فرهنگی و تاریخی اعلام کرد. خدری مردم عمان را منصف و عادل خواند و عمان را کشوری دانست که به دلیل اشتراکاتی فرهنگی که با ایران دارد تا انتها در کنار ایران خواهد ماند.

بنا بر آمار، وضعیت تجاری عمان در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود فراوانی داشته است و با توجه به این بهبود و نیاز کشورمان به توسعه‌ی تجارت، باید با استفاده از این موقعیت‌ها ظرفیت بین‌المللی شدن را در خودمان به وجود بیاوریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات