چگونه متوجه شویم یک مهارت ارزش یاد گرفتن دارد

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر قصد دارید مهارت‌های خود را افزایش دهید، بهتر است زمان خود را بیهوده صرف یادگیری موضوعاتی نکنید که در آینده هیچ ارزشی برایتان نخواهند داشت.
تبلیغات

همه‌ی ما دوست داریم با یاد گرفتن مهارت‌های جدید، در زندگی کاری و شخصی خود پیشرفت کنیم. اما سؤالی که در این رابطه مطرح می‌شود این است که چه مهارت‌هایی ارزش یاد گرفتن و زمان گذاشتن دارند. از آنجایی که هزینه‌ی یادگیری یک مهارت جدید کم نیست، بهتر است که کمی زمان بگذارید و پول و زمان خود را برای انتخاب مهارت‌های اشتباه هدر ندهید. طبق بررسی‌های انجام‌شده، بهترین مهارت‌ها آن‌هایی هستند که:

۱- یاد گرفتن آن‌ها برای آینده ارزش زیادی داشته باشد

۲- به آن‌ها علاقه داشته و به‌طور ذاتی در انجام دادن آن‌ها خوب باشید

۳- افراد کمی در حال یاد گرفتن آن‌ها باشند

learning

البته انتخاب مهارتی که تمام ویژگی‌های گفته‌شده را داشته باشد، کار سختی است؛ زیرا شما باید ۲ بار آینده را پیش‌بینی کنید. شما باید ببینید که یاد گرفتن چه مهارت‌هایی برای آینده باارزش هاست. همان‌طور که گفتیم ،انجام چنین کاری سخت و مستلزم این است که بدانید پیشرفت‌های تکنولوژی به کدام سمت می‌روند و جامعه‌ی شما در کجای این مسیر قرار دارد. خبر خوب این است که حداقل می‌توانید چیزهایی را که امروزه مهم هستند از لیست خود خط بزنید. به‌عنوان مثال هر چیزی که با حفظ کردن یا برنامه‌ریزی کردن در ارتباط باشد، احتمالا ارزش خود را در آینده از دست می‌دهد. هر چیزی که با تشخیص عکس در ارتباط باشد مانند رادیولوژی، در آینده بی‌ارزش خواهد شد. همچنین هر چیزی که نیاز به یاد گرفتن زبان‌های جدید داشته باشد، جایی در آینده نخواهد داشت.

زمان گذاشتن برای یادگرفتن مهارت‌هایی که کاربردی در آینده ندارند اصلا عقلانی نیست؛ مگر اینکه از روی کنجکاوی یا تفریح و سرگرمی انجام شوند. پس با حذف کردن چیزهایی که کاربردی در آینده ندارند، دامنه‌ی انتخابات شما کمی کوچک‌تر می‌شود و همین موضوع احساس خوبی به شما می‌دهد. در مرحله‌ی دوم و بعد از تهیه‌ی لیستی از مهارت‌های باارزش برای آینده، باید با خودتان صادق باشید و ببینید در انجام کدام کارها توانایی بیشتری دارید. سعی کنید اطلاعاتی در این زمینه به دست آورید تا راحت‌تر بتوانید مهارت‌هایی را که علاقه‌ای به یاد گرفتنشان ندارید، از لیست حذف کنید. با انجام این کار، لیست شما بسیار محدودتر می‌شود؛ تا جایی که نهایتا ۲ تا ۵ مهارت در لیست باقی خواهد ماند.

training

در نهایت باید ببینید چه چیزی این روزها بسیار طرفدار دارد و مردم در حال یاد گرفتن آن هستند. اگر در حال حاضر تعداد زیادی از مردم روی یاد گرفتن چیزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از مزایای یاد گرفتن آن مهارت برای شما کاسته می‌شود؛ مگر اینکه بتوانید در انجام آن حرفه‌ای شوید.

هدف شما از یادگرفتن مهارتی که بتواند آینده‌ی شما را تأمین کند باید این باشد که بتوانید خودتان را جزو ۱۰۰۰ نفر برتر آن مهارت در دنیا قرار دهید. مطمئنا هرچقدر افراد کمتری در حال گرفتن آن باشند، شانس شما برای بهتر شدن بیشتر و رقابت کردن آسان‌تر می‌شود. معمولا مهارت‌های که خوشایند نیستند، ناشناخته هستند یا اینکه دیگران فکر می‌کنند در آینده ارزشی ندارند، انتخاب‌های خوبی برای شما خواهند بود. پس درنهایت سعی کنید به دنبال یاد گرفتن چیزهایی باشید که اولا ارزش بسیار زیادی در آینده داشته باشند. در مرحله‌ی دوم به این نکته توجه کنید که شما در انجام آن‌ها به‌طور ذاتی مهارت داشته باشید و در آخر، توجه افراد کمی به سمت آن‌ها جلب شده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات