۷ راه برای افزایش بهره وری در کار کردن از خانه

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
این روزها بسیاری از کارها به‌صورت آزادکاری انجام می‌شوند و نیازی به رفتن به محیط کار ندارند. چگونه می‌توان تمرکز و بهره‌وری را هنگام کار کردن از منزل بالا برد؟
تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آزادکاری یا فریلنسینگ تمرکز کردن بر کار است. زمانی که شما از منزل کار می‌کنید، یعنی می‌توانید هر جایی را به‌عنوان دفتر کار خود انتخاب کنید و به همین دلیل عواملی که باعث پرت شدن حواستان می‌شوند، همیشه در اطراف شما خواهند بود. حتی زمانی که وقت کمی برای تحویل پروژه‌های خود داشته باشید، بازهم برای کار کردن از منزل بسیار مهم است که راهی برای افزایش تمرکز پیدا کنید. در این مقاله‌ی زومیت قصد داریم راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در آزادکاری و کار کردن از منزل را بررسی کنیم.

freelancer

۱- در ساعاتی که بهره‌وری بالایی دارید کار کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تمرکز در کار کردن از منزل، این است که کار خود را به ساعاتی موکول کنید که احساس می‌کنید بهره‌وری بیشتری دارید. کار کردن در چنین ساعت‌هایی و زمانی که کمتر احساس خستگی می‌کنید، به شما کمک می‌کند کار بیشتری را در زمان کمتری انجام دهید. کرونوتایپ یا عادات زمانی هر شخصی منحصر به فرد است. شما باید الگوی بدن خود را زیر نظر داشته باشید و ببینید در چه ساعاتی بهره‌وری بیشتری دارید. بعد از مشخص کردن این ساعات بهتر است زمان کاری خودتان را بر اساس آن تنظیم کنید. سعی کنید کارهای اصلی خودتان را در این ساعات انجام دهید و کارهای کم‌اهمیتی مانند پاسخ دادن به ایمیل‌ها را به زمان دیگری موکول کنید.

۲- یک فضای کاری برای خودتان طراحی کنید

مکان‌هایی که مخصوص استراحت کردن هستند مانند تخت‌خواب یا مبل را برای کار کردن انتخاب نکنید. نداشتن یک محل مناسب برای کار کردن و قرار گرفتن در چنین محل‌هایی تمرکز شما را برهم خواهد زد. اگر امکانش را دارید، یکی از اتاق‌های منزل را به دفتر کار خود اختصاص دهید یا یک میز کار کوچک در گوشه‌ای از یک اتاق بگذارید و کار خود را از آنجا انجام دهید. قرار گرفتن در یک فضای کاری به تمرکز شما کمک می‌کند و احساس کار کردن را در شما افزایش می‌دهد.

freelancer

۳- در صورت نیاز به خودتان استراحت دهید

استراحت کردن به منظور افزایش تمرکز شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما کمک زیادی برای افزایش بهره‌وری به شما خواهد کرد. زمانی که ذهن شما خسته باشد نمی‌تواند بر یک موضوع تمرکز کند؛ بنابراین به جای اینکه به خودتان فشار بیاورید، از جایتان بلند شوید و کمی به خودتان استراحت بدهید. انسان‌ها نمی‌توانند زیر فشار بازدهی بالایی داشته باشند. پس هر موقع احساس خستگی کردید به خودتان کمی استراحت دهید.

استراحت کردن باید واقعی باشد؛ یعنی از جای خود بلند شوید و به پیاده‌روی بروید یا مدیتیشن کنید. هنگام غذا خوردن محیط کار خود را ترک کنید و غذا را در آشپزخانه بخورید. احساس خستگی کمتر برابر است با تمرکز و بهره‌وری بالاتر.

۴- زمان خود را پیگیری کنید

هنگام کار کردن از منزل گاهی اوقات سخت است که بتوانید کارهای شخصی را از کار واقعی جدا کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل این است که به مدت یک هفته زمان خود را پیگیری کنید. با خودتان روراست باشید و ببینید چه مقدار از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دیگر گذرانده‌اید. ابزارهایی مانند RescueTime به شما کمک می‌کنند که بهره‌وری خود را بالا ببرید. همچنین روش‌های زمان‌بندی مانند تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کنند که برای مدت طولانی تمرکز خود را از دست ندهید.

freelancer

۵- لباس کار بپوشید

 زمانی که از منزل کار می‌کنید، آزاد هستید که هر نوع پوششی را برای خودتان انتخاب کنید. شاید انجام چنین کاری حواس شما را پرت نکند؛ اما مطمئنا تمرکز شما را پایین خواهد آورد. یکی از راه‌هایی که بتوانید خودتان را از لحاظ ذهنی در محیط کار تجسم کنید این است که لباس‌های راحتی خود را عوض کنید و مناسب با محیط کار لباس بپوشید. همین عمل عوض کردن لباس‌ شما را از لحاظ ذهنی آماده‌ی کار می‌کند و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

۶- به هر کاری زمان مشخص اختصاص دهید

خیلی سخت است زمانی که مدام با نوتیفیکیشن‌های ایمیل و شبکه‌های اجتماعی حواستان پرت می‌شود، بخواهید بر کار خود تمرکز کنید. حتی زنگ ‌خوردن تلفن همراه نیز می‌تواند مانع تمرکز کردن شما شود. برای رفع این مشکل، زمان‌های مشخصی را به کارهای خود اختصاص دهید. هر روز در زمان‌های خاصی به ایمیل‌های خود پاسخ دهید؛ به‌عنوان مثال نیم ساعت صبح‌ها، ۱۵ دقیقه در وسط روز و نیم ساعت پایانی روز را به این کار اختصاص دهید. همین موضوع برای چک کردن یا فعالیت کردن در شبکه‌های اجتماعی نیز صادق است. سعی کنید تا جای ممکن زمان خودتان را برای این کارها محدود کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که به شما کمک می‌کند این است که تلفن همراه خود را در اتاق دیگری قرار دهید. برای تماس‌های ضروری خود زنگ مشخصی بگذارید و در طول کار کردن فقط به آن‌ها جواب دهید.

freelancer

۷- زمانی را برای کارهای شخصی بگذارید

زمانی که از منزل کار می‌کنید، خیلی سخت است که دست از کار کردن بکشید و به کارهای شخصی خودتان رسیدگی کنید. یکی از راه‌های حفظ تمرکز هنگام کار کردن این است که از لحاظ ذهنی خیالتان راحت باشد که برای کارهای شخصی خود به‌اندازه‌ی کافی زمان خواهید داشت. به‌عنوان مثال برای انجام کارهایی مانند نظافت منزل، خرید کردن و ورزش کردن در طول روز زمان‌های لازم را اختصاص دهید. این کار به شما کمک می‌کند زمانی که مشغول کار کردن هستید، حواستان برای پختن شام شب پرت نشود؛ زیرا می‌دانید که این کار را در زمان خودش انجام خواهید داد.

کار کردن از منزل نباید باعث شود که نتوانید بر کار خود تمرکز کنید و درنتیجه بهره‌وری بالایی داشته باشد. برای روز خود برنامه‌ریزی انجام دهید و زمان‌هایی را که بهره‌وری بالاتری دارید، به کار کردن اختصاص دهید. مدتی این کار را انجام دهید تا به آن عادت کنید. سپس مشاهده خواهید کرد که در هر مکانی می توانید کارهایتان را با بهره‌وری بیشتری انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات