هوش مصنوعی تمام شغل‌های ما را می‌گیرد؛ اما چه هنگام؟

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سیطره هوش مصنوعی بر زندگی ما بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. اما پرسش این است چه هنگام شغل‌هایمان را به آن‌ها واگذار خواهیم کرد؟
تبلیغات

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از متخصصان هوش مصنوعی، این فناوری احتمالا آن‌قدر خوب عمل می‌کند که تا نیمه‌ی قرن حاضر، اغلب شغل‌های ما را از آن خود خواهد کرد.

البته هنوز جای بحث در مورد جزییات این واقعه زیاد است؛ اما کاربردهای پیش‌بینی شده‌ی هوش مصنوعی می‌تواند زنگ خطری برای ما باشند تا در نظر بگیریم که اقتصاد و بازار شغل ما چگونه با فناوری‌ هوشمندانه‌تری انطباق پیدا خواهد کرد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و دانشگاه ییل پرسش‌نامه‌ای برای ۱۶۰۰ نفر از افراد آکادمیکی که در سال ۲۰۱۵ کنفرانس یادگیری ماشین و پردازش اطلاعات عصبی ارائه داشتند، ارسال و ۳۵۲ پاسخ دریافت کردند. این پرسش‌نامه از این متخصصان می‌خواست برای تاریخ‌هایی که هوش مصنوعی قادر خواهد شد وظایف ویژه‌ای، از تا کردن لباس‌ها گرفته تا ترجمه زبان‌ها را انجام دهد، احتمال تعیین کنند. هم‌چنین از آن‌ها خواسته شد پیش‌بینی کنند چه زمانی ماشین‌ها در انجام عملیات خاصی مانند جراحی یا راندن کامیون از انسان بهتر خواهند بود و چه زمانی در همه کارها از انسان برتر خواهند بود. از این متخصصان خواسته شد نظر خود را در مورد تأثیرات اجتماعی این مسئله هم بیان کنند.

پژوهشگران این نتایج را با هم ترکیب کردند تا طیفی زمانی با حد اطمینان ۲۵ تا ۷۵ درصد تعیین و سپس زمانی میانگین محاسبه کنند. نتایج را در جدول زیر می‌بینید.

ai

بسیاری از این افراد آکادمیک کاملا مطمئن بودند که تا ۷ سال آینده، هوش مصنوعی بهتر از همه‌ی انسان‌ها «انگری بردز» بازی خواهد کرد و تا ده سال آینده هوش مصنوعی بازی‌های پوکر جهانی را خواهد برد.

ما می‌توانیم شرط ببندیم که ۵۰ درصد احتمال دارد تا شش سال آینده، ربات‌ها در تا کردن لباس‌ها بهتر از ما عمل کنند. به‌زودی هوش مصنوعی در بازی کامپیوتری استراتژیک «استارکرفت» هم برنده خواهد شد.

اگر زندگی شما از رانندگی با کامیون می‌گذرد، احتمال کمی وجود دارد که ۵ سال آینده در حال رقابت با راننده‌های خودکار باشید. اما می‌توان مطمئن بود که این راننده‌های خودکار طی ۲۰ سال، جاده را به کامیون‌های بدون راننده واگذار خواهند کرد.

احتمال زیادی وجود دارد که تا ۲۶ سال آینده، هوش مصنوعی پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را نوشته باشد و تا ۱۲ سال آینده، ۴۰ آهنگ برتر پاپ کار آن‌ باشد.

متخصصان فکر می‌کنند احتمال کمی وجود دارد که تا نیمه‌ی این قرن، ماشین‌ها هوش مصنوعی را توسعه دهند. بیشتر محتمل است که آن‌ها تا ۸۰ سال آینده این زمینه را در دست بگیرند.

پژوهشگران مشخص کردند که کمتر از ۵۰ سال آینده، ۵۰ درصد احتمال دارد که هوش مصنوعی در همه کارها از ما بهتر شود؛ امری که «هوش سطح بالای ماشین» نامیده می‌شود. بر اساس این احتمال، هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا سال ۲۱۴۰، هر کاری که تصور کنید انجام دهد.

اما تا چه اندازه می‌توان به این آمار و ارقام اعتماد کرد؟ وقتی که این متخصصان در سال ۲۰۱۵ این نظرسنجی را تکمیل کردند، معتقد بودند ۵۰ درصد احتمال دارد که تا ۱۲ سال آینده، هوش مصنوعی انسان را در بازی Go شکست دهد.

همان‌طور که می‌دانید، دیپ مایند آلفاگو از کمپانی گوگل، که ژیه، قهرمان جهانی بازی «گو» را شکست داد. بنابراین احتمالا این افراد آکادمیک در بیان نظرات خود اندکی محافظه‌کار بوده‌اند. علاوه بر این، فرهنگ بر قابلیت پیش‌بینی اثر می‌گذارد؛ چرا که متخصصان آسیایی نسبت به متخصصان آمریکای شمالی، زمان‌های کمتری را پیش‌بینی کرده‌اند.

درست است که برخی از شغل‌ها و مهارت‌ها در لب مرز قرار دارند؛ اما گفتن اینکه تا ۴۵ سال آینده، هوش مصنوعی در همه کارها از ما بهتر خواهد بود، کمی نامحتمل به نظر می‌رسد.

مقاله‌ای در MIT Technology Review، در استدلالی قانع‌کننده بیان می‌کند که چرا هر پیش‌بینی از ۴۰ سال آینده، باید زنگ‌های خطر را به صدا درآورد: این مدت‌زمان به‌گونه‌ای است که حرفه‌ی کنونی افراد را در بر نمی‌گیرد.

به عبارت دیگر، ما تمایل داریم به‌صورت خوش‌بینانه‌ای تصور کنیم که پیشرفت‌های فناوری پس از زمان ما رخ خواهند داد. این پژوهش در این پایگاه و نسخه‌ی پیش از انتشارش در دسترس است و هنوز بازبینی نشده است.

ما هنوز می‌توانیم در مورد جزییات بحث کنیم؛ اما می‌توانیم تا حدودی مطمئن باشیم که با گذر زمان، فناوری حداقل قادر خواهد بود بهتر از انسان‌های عادی کارها را انجام دهد. پژوهشگران نوشته‌اند:

پیشرفت‌های فردی غیرقابل پیش‌بینی هستند؛ اما پیشرفت‌های طولانی‌مدت در R&D (پژوهش و توسعه) در بسیاری از زمینه‌ها (سخت‌افزار رایانه، ژنومیک، انرژی خورشیدی) تاکنون منظم بوده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات