آیا هوم پاد اپل قدرت رقابت با آمازون اکو و گوگل هوم دارد؟

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
هوم‌پاد اپل به‌راحتی می‌تواند اسپیکر بهتری از آمازون اکو و گوگل هوم باشد. اما آیا واقعا می‌تواند در بازار به این هدف دست یابد؟
تبلیغات

اپل بالاخره پس از مدت‌ها از اسپیکر هوم‌پاد در کنفرانس WWDC 2017 رونمایی کرد. اسپیکر هوشمند هوم‌پاد که مبتنی بر سیری است، همانند اسپیکرهای هوشمند اکوی آمازون و گوگل هوم، می‌تواند موسیقی پخش کند، به سؤالات پاسخ دهد و خانه هوشمند شما را کنترل کند.

هوم‌پاد در ماه دسامبر، در کشورهای ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا و با برچسب قیمتی ۳۴۹ دلاری عرضه می‌شود. این قیمت در برابر قیمت ۱۸۰ دلاری اکوی آمازون و قیمت ۱۳۰ دلاری گوگل هوم، گزاف است. انتظارات از هوم‌پاد بسیار زیاد است و هوم‌پاد باید بتواند به این انتظارات پاسخ دهد تا در رقابت شدید این حوزه پیروز شود.

اپل از مقایسه مستقیم هوم‌پاد با محصول بسیار موفق اکو خودداری کرد و هوم‌پاد را ترکیبی از هوشمندی اکو و کیفیت صدای اسپیکر  سونوس معرفی کرد. فیل شیلر، معاون بازاریابی اپل، ادعا کرد که هوم‌پاد می‌تواند فضای خوبی در خانه ایجاد و صدایی خالی از اعوجاج عرضه کند. اپل کارکرد اصلی هوم‌پاد را اسپیکر بودن می‌داند و هوشمند بودن را در درجه دوم قرار می‌دهد؛ اما اشتباه نکنید، هوم‌پاد شباهت‌های زیادی با اکو و گوگل هوم دارد.

هوم‌پاد با داشتن برند اپل می‌تواند فروش خوبی داشته باشد؛ اما برای اینکه از آمازون اکو و گوگل هوم پیشی بگیرد، باید عالی باشد. اما بعید است که هوم‌پاد چه از جنبه سرگرمی و چه از جنبه کنترل خانه هوشمند، بتواند با دو رقیب قدرتمند خود، رقابت کند.

هوم‌پاد چگونه می‌تواند برنده باشد؟

هوم پاد

در تست صدای وب‌سایت سی‌نت، اکوی آمازون و گوگل هوم نتایج خوبی نداشتند. هر دو محصول برای گوش دادن به موسیقی خوب بودند؛ اما در صدای بالا اعوجاج داشتند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت اگر علاقه زیادی به موسیقی داشته باشید و کیفیت برای شما در اولویت باشد، اکوی آمازون و گوگل هوم توصیه نمی‌شوند.

حال اگر بازاریابی اپل را قبول داشته باشیم، هوم‌پاد قاعدتا باید کیفیت بالایی داشته باشد و اسپیکرهای هوشمند را از میان‌مایگی صوتی-شنیداری نجات دهد.

فیل شیلر در جریان کنفرانس WWDC چند ویژگی برجسته برای هوم‌پاد عنوان کرد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌‌ها عبارتند از:

  • آرایه ۷ توییتری
  • ساب‌ووفر ۴ اینچی
  • تراشه A8 آیفون که کیفیت صدا را با توجه به مشخصات اتاق تغییر می‌دهد
  • اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان دمویی از هوم‌پاد نشان داد؛ اما این دمو با دنیای واقعی اختلاف دارد. تا زمانی که نتوان هوم‌پاد را در دنیای واقعی تست کرد، نمی‌توان در مورد عملکرد آن صحبت کرد. قابلیت تنظیم صدا با توجه به مشخصات اتاق، جذاب است؛ اما مشخص نیست که برای کاربر و شنونده عادی تفاوت خاصی ایجاد کند.

    هر دوی آمازون اکو و گوگل هوم این قابلیت را دارند تا به سیستم صوتی فعلی شما متصل شوند. اکو دات ۵۰ دلاری را به‌راحتی می‌توان به اسپیکرهای دیگر متصل کرد. اکو از بلوتوث بهره می‌برد. گوگل هوم می‌تواند از  هر دستگاهی که کروم‌کست به آن متصل باشد، موسیقی و صدا پخش کند.

    تنها راهی که هوم‌پاد می‌تواند قیمت گزاف ۳۴۹ دلاری (تقریبا دو برابر قیمت اکوی آمازون) را توجیه کند، این است که یک سیستم صوتی های‌فای (با کیفیت بالا) باشد.

    چگونه اکو تاج پادشاهی را حفظ خواهد کرد؟

    آلکسا و بلندگوی اکو

    به‌جز کیفیت صدا، هوم‌پاد راه طولانی در پیش دارد تا بتواند با اکو رقابت کند. در حال حاضر چند سال از عرضه اکو گذشته و اکو توانسته است در این مدت ۱۰ هزار مهارت کسب کند. به‌عنوان مثال، در حال حاضر می‌توانید با استفاده از اکو پیتزا سفارش دهید یا تاکسی خبر کنید.

    اکو توانسته است خانه هوشمند را متحول کند. پیش از اکو، ایجاد یک خانه متصل مورد پسند خانواده، تقریبا شبیه یک کابوس بود. شما باید از چند اپلیکیشن جدا برای کنترل دستگاه‌های مختلف خود استفاده می‌کردید و اضافه کردن یک عضو خانواده به اپلیکیشن‌ها، خود یک دردسر بود.

    اکو کنترل‌ خانه هوشمند را ساده کرد. کافی است از الکسای آمازون درخواست کنید تا لامپ خاموش شود و لامپ در کسری از ثانیه و بدون هیچ دردسری خاموش خواهد شد. هر کسی در خانواده شما می‌تواند تعداد زیادی از محصولات سازگار با اکو را کنترل کند، بدون اینکه نیازی داشته باشد که بین اپلیکیشن‌های مختلف در حرکت باشد یا از هر کدام اجازه اختصاصی بگیرد. تنها باید در فاصله‌ای باشید که اکو صدای شما را بشنود.

    اپل در حال حاضر پلتفرم خانه هوشمند هوم‌کیت را دارد که با سیری و خانه هوشمند شما کار می‌کند. از نظر تئوری، پلتفرم هوم‌کیت باعث می‌شود هوم‌پاد موفق شود؛ اما آمازون هر روز قابلیت‌های اکو و الکسا را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، لیست محصولاتی که با اکوی آمازون سازگار هستند، بسیار هیجان‌انگیزتر از محصولات سازگار با پلتفرم هوم‌کیت اپل است.

    علاوه بر این موارد، توسعه‌دهندگان باید برای سازگاری محصولاتشان با هوم‌کیت، کار بیشتری انجام دهند. تمام محصولاتی که قصد دارند با هوم‌کیت سازگار باشند، باید یک چیپ MFi که وظیفه آن افزایش امنیت است، داشته باشند. این موضوع باعث شده است سازندگان عمده محصولات خانه هوشمند همچون آگوست و Ecobee، یک نسخه مخصوص هوم‌کیت از محصولاتشان را توسعه دهند. برای تولیدکنندگان کوچک‌تر، هزینه توسعه محصول جداگانه بسیار بالا خواهد بود و به همین دلیل، از پلتفرم هوم‌کیت روی‌گردان خواهند شد.

    با همه این موارد، اگر محصولی با هوم‌کیت سازگار شود، به‌خوبی کار خواهد کرد. بعلاوه، امنیت بیشتر ممکن است رضایت برخی کاربران محصولات خانه هوشمند را فراهم کند. همچنین، هوم‌کیت با وجود scenes دستورهای منعطف‌تری نسبت به اکو دارد. به‌عنوان مثال، وجود scenes باعث می‌شود که پس از آنکه به سیری بگویید «شب بخیر»، چراغ‌ها خاموش، درها قفل و دما در حد دمای خواب در شب تنظیم شود. انتظار می‌رود هوم‌پاد به‌محض ورود به بازار با scenes سازگاری کامل داشته باشد.

    ممکن است هوم‌پاد در حوزه بازار هوشمند از اکو پیشی بگیرد؛ اما تا رسیدن به کارایی اکو راه درازی در پیش دارد.

    گوگل هوم را فراموش نکنید!

    گوگل هوم

    تا زمان عرضه هوم‌پاد به بازار، گوگل قابلیتی مشابه scenes، با نام shortcuts برای اسپیکر هوشمند گوگل هوم معرفی خواهد کرد. تنها چند ماه از عرضه گوگل اسیتسنت می‌گذرد؛ اما در همین زمان اندک، نسبت به الکسا پاسخ منعطف‌تری به دستورات می‌دهد و قابلیت‌های چندکاره آن با اکو برابری می‌کند.

    در زمان رونمایی گوگل هوم، گوگل آن را به‌عنوان رقیب اکوی آمازون معرفی نکرد. گوگل اسپیکر هوم را به‌عنوان هاب سرگرمی معرفی کرده است. گوگل در یک زمینه برتری دارد و آن تلویزیون هوشمند است. اگر کروم‌کست در تلویزیون هوشمند شما تعبیه شده باشد یا آن را جداگانه به تلویزیون هوشمند متصل کرده باشید، می‌توانید به‌راحتی با استفاده از گوگل هوم، تلویزیون هوشمند خود را کنترل کنید.

    گوگل از زمان معرفی هوم، تاکنون گزینه‌های سرگرمی آن را بهبود داده است. در حال حاضر، می‌توانید با صدای خود اپلیکیشن‌هایی همچون یوتیوب و نت‌فلیکس را کنترل کنید. به‌زودی قابلیت‌ کنترل HBO Now و هولو نیز افزوده می‌شود.

    اپل در زمان معرفی هوم‌پاد، اشاره‌ای به تلویزیون هوشمند نکرد. از نظر تئوری، اگر هو‌م‌پاد قادر به کنترل اپل تی‌وی باشد، رقابت در زمینه تلویزیون هوشمند چندان دشوار نخواهد بود. حتی می‌توان گفت اگر بتوان با هوم‌پاد به‌راحتی در تلویزیون اپل جستجو کرد، کاربران تجربه بهتری از گوگل هوم خواهند داشت.

    در هر صورت، هزینه نقش مهمی در تصمیم کاربران خواهند داشت. در حال حاضر، اپل ‌تی‌وی را می‌توانید با قیمت ۱۵۰ دلار تهیه کنید. اگر این قیمت را با قیمت ۳۵۰ دلار هوم‌پاد جمع بزنید، به رقم ۵۰۰ دلار می‌رسید که در برابر قیمت ۱۶۵ دلار محصولات گوگل (۳۵ دلار کروم کست بعلاوه ۱۲۹ دلار گوگل هوم) رقم به‌مراتب بیشتری است.

    یکی از ویژگی‌های جدید گوگل هوم این است که قادر است صدای افراد مختلف را تشخیص و به آن‌ها به‌صورت شخصی پاسخ دهد. به این ترتیب، هر عضو خانواده می‌تواند گوگل هوم را آموزش دهد تا دستورها را مطابق نظر او اجرا کند. به‌عنوان مثال، هر فرد می‌تواند تقویم مخصوص به خود داشته باشد و زمانی که از گوگل هوم سؤال می‌پرسد، طبق همان تقویم به او پاسخ داده می‌شود.

    البته این ویژگی به حدی قدرتمند نیست که برای موارد امنیتی مانند قفل‌ کردن درها و تأیید خرید‌ از آن استفاده کرد. می‌توان به‌راحتی آن را فریب داد. این موضوع باعث می‌شود اپل بتواند به گوگل حمله کند. اما تشخیص صدای ایمن کار بسیار دشواری است و هوم‌پاد شاید در همین حد نیز توانایی تشخیص کاربر نداشته باشد.

    هوم‌پاد گوگل هوم اکو

    یکی از ویژگی‌های هوم‌پاد، پیام‌رسانی است. بر اساس آنچه تاکنون می‌دانیم، ظاهرا کاربران می‌توانند با استفاده از هو‌م‌پاد به دیگران پیام بفرستند. جزییات دقیق این قابلیت مشخص نیست.

    اپل با افزودن قابلیت پیام‌رسانی، از روندی پیروی می‌کند که اخیرا گوگل هوم و آمازون اکو پایه‌گذاری کردند. اکو قادر است با هر وسیله‌ای که از دستیار هوشمند الکسا استفاده می‌کند، ارتباط برقرار کند. گوگل هوم قادر است با هر کسی که در لیست تماس شما وجود دارد، تماس بگیرد. برای ارزیابی بهتر باید منتظر ماند و دید قابلیت پیام‌رسانی هوم‌پاد در دنیای واقعی چگونه عمل می‌کند.

    هوم‌پاد نیز مانند گوگل هوم و اکوی آمازون قابلیت‌های زیادی مانند تجمیع تقویم و تایمر آشپزخانه دارد. هم اکو و هم گوگل هوم دستیار‌های شخصی خوبی هستند. هر دو به صورتی بسیار عالی قادر به کنترل خانه هوشمند هستند. هوم‌پاد محصولی با قیمت گزاف است که دیرهنگام وارد جنگ شدید آمازون اکو و گوگل هوم شده است.

    راه اپل برای پیروزی در این نبرد بسیار دشوار، تقریبا بسته است. حتی اگر هوم‌پاد محصولی عالی باشد، شما قادر خواهید با همان قیمت، یک اسپیکر عالی خریداری کرده و اکو دات ۵۰ دلاری را به آن متصل کنید. شاید بتوان گفت تنها برگ برنده‌ی هوم‌پاد، برند اپل است و این برند ممکن است هوم‌پاد را برنده‌ی میدان کند. برای رسیدن به این هدف، اپل باید موسیقی را در اولویت اصلی خود قرار دهد و در عین حال، جنبه‌های دیگر را نیز به‌اندازه‌ای تقویت کند که هوم‌پاد بتواند همانند گوگل هوم و آمازون اکو و حتی بیش از این دو محصول، مفید باشد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات